Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuldmåne og næsten skyfrit...
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-08-02 21:46

Det er tæt på fuldmåne og stort set skyfrit, så det er her i aften
der ka' laves nogle flotte fuldmåne billeder, jeg har lige været ude
og prøve.

http://www.niels-ebbesen.net/luna/DSCF4060.JPG

Billedet er optaget med max. optisk + digital zoom + en teleforsats,
det skulle svare til lige over 1.000 mm brændvidde i 24x36 - nå men
se selv, billedet er urørt og jeg har ikke fjernet de data som
kameraet idlejer i filen, så de vakse ka' se blænde og tid...:)

OBS: Månen går ned kl. 3:19

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 21-08-02 22:55

God idé - lige to eksempler fra engang jeg prøvede:

http://bhj.dyndns.dk/Foto/Månen.jpg

http://bhj.dyndns.dk/Foto/Månen2.jpg

Billederne er taget af en Canon G1 med makro gennem okularet på en
astronomisk kikkert på 6" diameter og 25 mm okular. Jeg er ikke helt
tilfreds med skarpheden, men så længe månen ikke er faldet ned, er der
stadig muligheder for at forsøge igen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-08-02 23:16

Benny Holdgaard Jensen wrote:

> http://bhj.dyndns.dk/Foto/Månen.jpg
> http://bhj.dyndns.dk/Foto/Månen2.jpg

Der må ikke være å i et URL, så det er nok derfor jeg får flgl. fejlside.

The page cannot be found

The page you are looking for might have been removed, had its name
changed, or is temporarily
unavailable.

Please try the following:

If you typed the page address in the Address bar, make sure that
it is spelled correctly.
Open the bhj.dyndns.dk home page, and then look for links to the
information you
want.
Click the Back button to try another link.

HTTP 404 - File not found
Internet Information Services

Technical Information (for support personnel)

More information:
Microsoft Support

Fra : CAWH

Dato : 21-08-02 23:17

> Der må ikke være å i et URL, så det er nok derfor jeg får flgl. fejlside.

Jeg har lige været inde på begge URL inkl. "å" og det virker fint !

mvh. Casper

(bruger w2k og ie - begge dk)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-08-02 17:30

"CAWH" skrev i en meddelelse

> Jeg har lige været inde på begge URL inkl. "å" og det virker fint !

Ja - de virker fint i Windows - men problemet er vist,
at Niels ikke bruger Windows.

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 21-08-02 23:23

> Der må ikke være å i et URL, så det er nok derfor jeg får flgl. fejlside.

Alt for dig, Ebbe - og I andre der ikke kører Windows.

Jeg har oprettet alternative urls:

http://bhj.dyndns.dk/Foto/Maanen.jpg

http://bhj.dyndns.dk/Foto/Maanen2.jpg

Har iøvrigt lige bevæget mig ud i fri natur (uha) - og herinde på Kbh V er
der desværre lidt diset...

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 21-08-02 23:25

"Benny Holdgaard Jensen" <blackben666@nospam_hotmail.com> wrote in message

fejlside.

> Alt for dig, Ebbe - og I andre der ikke kører Windows.

Nå ja, ikke fordi jeg vil være alt for familiær, ser nu at du hedder Niels

Fra : Jacob Olsen

Dato : 22-08-02 07:27

Se mit månebillede på dk.binaer

"Benny Holdgaard Jensen" <blackben666@nospam_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3d64131e$0$64853$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 08:50

Jacob Olsen wrote:

> Se mit månebillede på dk.binaer

Gider du poste et message ID, det er praktisk for dem der ikke abonnerer
på de binære grupper.

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 22-08-02 08:47

"Jacob Olsen" <jeo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Se mit månebillede på dk.binaer

Flot. Hvilket kamera brugte du til det?

M.v.h.
Olav

PS: Her er adressen:

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 22-08-02 08:58

"Jacob Olsen" <jeo@post6.tele.dk> wrote in message
> Se mit månebillede på dk.binaer

Du må bruge et rimelig kraftig objektiv - der kan hverken min 6" eller 10"
astronomiske kikkert være med.

Får du ikke henvendelse fra NASA om hjælp, når Hubble ikke er kraftig nok

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 00:00

Benny Holdgaard Jensen wrote:

> Alt for dig, Ebbe - og I andre der ikke kører Windows.

Der er world wide web og så world wide windows, du bestemmer jo selv
hvilke af disse to netværker du vil deltage på...:)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 00:12

Benny Holdgaard Jensen wrote:

> http://bhj.dyndns.dk/Foto/Maanen.jpg
>
> http://bhj.dyndns.dk/Foto/Maanen2.jpg

Din astronomiske kikkert har en meget kraftig cromatisk aberration som
det meneskelige øje ikke bemærker, men kameraet ser det...

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 22-08-02 00:55

> Din astronomiske kikkert har en meget kraftig cromatisk aberration som
> det meneskelige øje ikke bemærker, men kameraet ser det...

Det er såmænd ikke så galt - jeg tror nærmere det er min Canon G1 der lider
under problemet. Min kikkert er i øvrigt en Newtonsk reflektor af
budgetfabrikanten Focus.

Generelt siges det at på reflektorer (spejlkikkerter) findes dette problem
ikke, mens det normalt findes på refraktorer (linsekikkerter).

Jeg forsøgte engang at tage månebilleder med min Canon EOS 5000 der ikke
lider af kromatisk aberration i samme grad som min G1'er, desværre slap
ingen billeder gennem massefremstillings-computerens nåleøje.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 09:25

> [...]

> ikke lider af kromatisk aberration i samme grad som min G1'er,
> desværre slap ingen billeder gennem massefremstillings-computerens

Det var da ærgeligt, det kan evt. skyldes at billederne har været meget
overbelyste, de fleste lysmålere bliver snydt af den sorte himmel, der
er temmelig meget lys på selve månen, løsningen er at skifte over til
spotmåling, hvis kameraet har den funktion.

Dem der ikke nåede det i nat har chanchen igen i aften, månen står op
kl. 20:59 og går ned igen kl. 4:36, og det skulle faktisk være bedre at
fotografere månen dagen før eller dagen efter fuldmåne, da man så får
lidt mere skygge på kraternes konturer.

Vi kan jo også håbe på, at vi om nogle dage får bud fra nogle analoge
fotografer, et par af dem har ihvertfald hævdet, at de kan lave mindst
20 Megapixel af et 24x36 mm neg./dias, så de burde kunne lave noget der
virkelig rykker, mit billeder er jo optaget i sølle 640x480 pixel d.v.s.
under 1/3 del Megapixel.

Fra : Per Herholdt

Dato : 22-08-02 11:34

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> at fotografere månen dagen før eller dagen efter fuldmåne, da man så
> får lidt mere skygge på kraternes konturer.

Hej
Efter at have set billedet prøvede jeg gennem min Zeiss Dialyt 8x56. Manuel
lukkertid omkring 1/20 sek. fuld optisk zoom (Canon S40). Mangel på stativ
( kun støttet på kanten af vinduet) gør det uskarpt, men der skulle være
grundlag for at eksperimentere videre, også uden det store astronomiske
udstyr. (Det er kun filstørelsen der er ændret, ellers ubehandlet.)
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=12649&kode=
--
MVH Per

Fra : John

Dato : 22-08-02 15:45

> [...]
> 20 Megapixel af et 24x36 mm neg./dias, så de burde kunne lave noget der
> virkelig rykker, mit billeder er jo optaget i sølle 640x480 pixel d.v.s.

Jamen, den udfordring tager jeg da op Men i kommer til at vente en uges
tid på resultatet. Regner med at bruge en Provia dias film...
Hvis andre har lyst at prøve, er her nogle retningslinier, jeg har fra en
bog af John Hedgecoe :
ISO100: 1/250sec f/8
ISO 400: 1/500sec f/11
ISO 1600: 1/1000sec f/16
Altså ved fuldmåne.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 17:16

John wrote:

> ISO100: 1/250sec f/8

Det er nok for hurtig en tid, jeg ville under alle omstændighedder også
lave billeder på en 1:125 - 1:60 og måske 1:30 del sec.

Fra : martin

Dato : 22-08-02 08:03

> Der må ikke være å i et URL, så det er nok derfor jeg får flgl. fejlside.

Self. må der det. Du skal bare bruge en alternativ måde at hente filen på:

http://bhj.dyndns.dk/Foto/M%E5nen.jpg

Dette garanterer at også folk i udlandet uden "å" på tastaturet kan hente
filen...

--
Martin Kaltoft

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 22-08-02 13:25

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 13:43

Thomas Heide Clausen wrote:

> Go' ide med spotmåling, men pas på hvordan du bruger den værdi du
> får fra lysmåleren - en måne er ikke i zone V, men en del lysere :)
> Jeg vil gætte på en zone IIX eller sådan.

Hvis man har rigget stativ og hele gøjemøjet til, så skulle det være
dumt andet end at man laver 5 - 6 forskellige eksponeringer med en halv
blændes mellemrum, og så bagefter vælger det billede der står bedst.

Jeg vil også lige sige, at jeg fornemmer at der lige nu er meget
vanddamp i luften, det tager noget af skarpheden, vi vil nok kunne få et
endnu bedre resultat på en frostklar nat, men en skyfri frostklar
vinternat, en af de 4 gange det er fuldmåne i løbet af en dansk vinter,
er jo ikke overvældne sansynligt.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 22-08-02 19:14