Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Medion 4Mpix
Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 21-08-02 20:14

Jeg har i dag rent tilfældigt haft et af de MEGET omtalte Medion kameraer i
hånden.
Ok, kameraet har 4Megapixel.
Det var det eneste positive jeg kunne finde.
Prisen er da nogenlunde.
Men jeg er selv vant til et G1 og før det havde jeg et S20 og der er en
verden til forskel.
Medion føles meget plastik agtig, man bliver lidt i tvivl om det er en dummy
udgave man har fået fat i, indtil det endelig lykkes at tænde det med den
irreterende skydeknap.
Spar lidt på de pixels.
Hvis du alligevel kunne finde på at købe et kamera til under 4000kr. køber
du sandsynligvis heller ikke et ret stort ramkort. For at få plads til mere
end nogle få billeder sætter du så enten opløsningen ned eller kompresionen
op og så er du lige vidt.
Du kan købe flere at Canons mindre modeller for under 4000kr og man kan
altså godt mærke forskellen i betjeningen og finishen.
Nå, ja, det jeg egentlig ville med det her indlæg var at advare folk mod at
kaste sig over noget der, efter min mening, hører hjemme i BR bare fordi det
har høj opløsning. Gå hellere efter noget kvalitet og gå lidt ned i
opløsning, du bliver sandsynligvis gladere for det i længden.

Venlig Hilsen
Henrik

www.gsx.dk

Fra : HansErik Jakobsen

Dato : 21-08-02 20:34

Har du overhovedet prøvet andet end at have det i hånden, foreksempel at
fotografere med det.
Jeg havde mit med på kanotur i sverige hvor det blev druknet i vand og mamge
andre strabadser, og det kunne det da fint klare, såvent med at brokke dig
til du ved mere om kameraet. Ligeledes skal man kun bruge et kamera til at
tage billeder med, og ikke til video eller lydoptagelser.

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 21-08-02 20:48

"HansErik Jakobsen" <xxx@xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> til du ved mere om kameraet. Ligeledes skal man kun bruge et kamera til at
> tage billeder med, og ikke til video eller lydoptagelser.

Yep, jeg har taget et par enkelte billeder med det.
Autofokusen er extremt langsom og LCD skærmen er meget langsomt opdaterende
og temmelig grovkornet.
Jeg brokker mig heller ikke, jeg siger bare min mening, det er enhver
forundt at springe den over.
Men tak for at minde mig om det, i mit oprindelige indlæg glemte jeg nemlig
at nævne det med autofokusen, den er meget ringe.
Forresten har jeg ikke nævnt et ord om video eller lyd optagelser, er der
ikke noget der hedder camcordere man kan bruge til det?
Skal man forresten kunne drukne et kamera i vand før det er noget værd?
For så tror jeg der er en del med prof. SLR kameraer der er blevet snydt

Henrik

Fra : Olsen

Dato : 21-08-02 23:43

> Yep, jeg har taget et par enkelte billeder med det.
> Autofokusen er extremt langsom og LCD skærmen er meget langsomt
opdaterende
> og temmelig grovkornet.

Læser du tests af cameraer, selv de betydelig dyrere, så vil du også
læse ankepunkter af ovenstående karakter, og jeg synes det er OK
til dên pris/antal pixels.

Man kan jo ikke få alt.

Fra : Jack L.

Dato : 21-08-02 21:01

Hej Henrik.

Efter at have læst dit indlæg og mange af de tidligere indlæg i gruppen, er
jeg glad for at jeg ikke købte kameraet. I stedet bliver det sandsynligvis
en Olympus C-730.

Det indlæg med fleste tråde og brugbare oplysninger om kameraet findes her:

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3ccfb66a
%240%2410920%24ba624c82%40nntp01.dk.telia.net&rnum=11&prev=/groups%3Fq%3Dmed
ion%2Bgroup:dk.fritid.foto%26start%3D10%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%
3DUTF-8%26selm%3D3ccfb66a%25240%252410920%2524ba624c82%2540nntp01.dk.telia.n
et%26rnum%3D11

Ellers kan man altid bruge Google.com og søge efter "medion" i
dk.fritid.foto.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : Olsen

Dato : 21-08-02 23:41

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan købe flere at Canons mindre modeller for under 4000kr og man kan
> altså godt mærke forskellen i betjeningen og finishen.

Jeg synes man får for lidt pixels ift. prisen med Canon, og skriften på
væggen
er, at inden et halvt år, så er alt under 4 megapixels "legetøj", og da især
nu,
hvor Medion eks. har 4 MP til lav pris. De "store" vil pr. automatik følge
med, og
der snakkes allerede om 6 MP'er...

MVH

Fra : max

Dato : 22-08-02 05:23

> [...]
> hånden.
> Ok, kameraet har 4Megapixel.
> Det var det eneste positive jeg kunne finde.

Ja det er vi nogle der osse synes..

> Men jeg er selv vant til et G1 og før det havde jeg et S20 og der er en
> verden til forskel.

Det lyder meget logisk..

> Medion føles meget plastik agtig, man bliver lidt i tvivl om det er en dummy
> udgave man har fået fat i, indtil det endelig lykkes at tænde det med den
> irreterende skydeknap.

Du mener vel udløseren, eller..? Det er korrekt at det er lavet af plastik, desværre
er det en trend - G1ern er da vidst osse i plast og den S2er jeg får i næste uge er
osse i plast..

> Spar lidt på de pixels.

Hvorfor det..?

> [...]
> end nogle få billeder sætter du så enten opløsningen ned eller kompresionen

Kameraet kan tage ca 30 billeder i største og bedste opløsning på et 64mb kort..
det minder jo lidt om en almindelig filmrulle..

> Du kan købe flere at Canons mindre modeller for under 4000kr og man kan
> altså godt mærke forskellen i betjeningen og finishen.

Medion kameraet fungerer og finishen har jeg ikke noget at udsætte på - endnu..
Jeg er ikke i tvivl om at Canon laver goe kameraer, selvom jeg altid selv har
foretrukket Nikon, Leica og Hasselblad, men ok de koster osse mere end
4000 kr..

> [...]
> har høj opløsning. Gå hellere efter noget kvalitet og gå lidt ned i
> opløsning, du bliver sandsynligvis gladere for det i længden.

Hva skal jeg gøre - jeg var den lykkelige ejer af det Medion kamera, nu må jeg
vidst hellere skille mig af med det inden jeg blir dybt ulykkelig.. Tak Henrik..!
mvh max
PS. vil du ikke nok la' vær at holde S2ern i hånden....!

Fra : Lars Holst

Dato : 23-08-02 01:07

Jeg kan fortælle at kameraet oprindelig hed Skanhex SX 410z
<http://www.skanhex.com.tw/e_sx410z.html>

Siden har det også heddet Jenoptik JD 4100z3
<http://www.jenoptik-camera.com/german/products/camera/>

Og nu hedder det så Medion 4.0 hvilket i sig selv er nemmere at huske.

Det er "rebadging", som man typisk bruger i konsumvareindustrien
for bedre at kunne sælge de produkter der har det svært på markedet.

Jeg vil lige indsætte nogle uhyre interessante links vedr. Medion 4.0 /
Jenoptik / Skanhex / Jubii kameraet
som alle underbygger min formodning om kvalitetsniveauet.

<http://www.dcviews.com/_Jenoptik/4100.htm>

<http://www.letsgodigital.nl/webpages/news/df/jenoptik/firstlook_uk.html>

<http://www.zdnet.de/news/feedback/2002/04/21090140003-fb.html>

<http://www.heise.de/newsticker/result.xhtml?url=/newsticker/data/cm-24.04.0
2>000/default.shtml&words=Digitalkamera

<http://www.heise.de/ct/ftp/testbilder/kameras_0203/jenoptik_jd4100z3.jpg>

Sjovt nok har INGEN af de helt og aldeles seriøse digitale fotoanmelder
sites på nette villet sige noget om dette kamera.
Jeg kan her nævne:
www.dpreviews.com <http://www.dpreviews.com>
www.steves-digicams.com <http://www.steves-digicams.com>
www.imaging-resource.com <http://www.imaging-resource.com>

Min mening om det kamera er at det er dårligt bygget og sigter på kunder der
ingen interesse har for at lave research på en vare for at få kvalitet.

Pris/kvalitetsforholdet er også meget dårlig på dette kamera.

Mange mennesker med kun ganske lidt viden om emnet digitalkamera tror
besynderligt nok at flere pixel = bedre kvalitet.

Det er kun een parameter ud af mange som afgørende for kvalitet.

Jeg skal ikke gøre mig til herre over andre menneskers valg af kamera. Jeg
kan kun håbe på at købet af et dårligt kamera som Medion ikke afspejler en
generel levevis.

Vanligst

Lars

Fra : max

Dato : 23-08-02 10:58

> [...]
> kan kun håbe på at købet af et dårligt kamera som Medion ikke afspejler en

Igen tak Lars - for en stor indsats.. Jeg forstår til dels din kampange mod
Medion kameraet og princippet "gammel" mælk på nye flasker, det er jo
ikke noget nyt, men godt at blive mindet om engang imellem--
Jeg har brugt kammeraet nogle uger og kan med tilfredshed melde tilbage
at kammeraet er istand til at tage glimrende billeder, det føles solidt og
fornuftigt i brug, der er de indstillinger jeg har brug for, undtaget en ting
som vel må betegnes som en STOR mangel - kameraet er kun udstyrret med
en iso (asa) indstilling på 100.. Det kan man leve med når solen skinner, men
på gråvejrs dage er det ikke nok og det vil gi rystede billeder hvis man ikke
er en stady Eddy type.. Digicams er stadig alt for dyre, teknologien er stort
set på plads nu og man må forvente og håbe at priserne falder også på de
store mærker, jeg syns dette kamera beviser at det er muligt at sælge den
nye teknologi til en rimelig pris.. The hype is over, det er på tide at skære
60% af priserne, og det er det der vil ske i løbet af de næste 2 år.. Det er
for langsomt for mig, så jeg snupper med glæde en Medion indtil da..
mvh max

Fra : Efre

Dato : 23-08-02 10:33

Hej alle
tjæk dette link så vil i se at minolta også har dette camere Dimage 2330 så
de anerkendte mærker kan jo ligeså godt have kopieret.

http://www.minoltaeurope.com/pe/digital_photography.html

Fra : max

Dato : 23-08-02 11:02

"Efre" <efre@has.dk> wrote in message news:3d660149$0$662$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> tjæk dette link så vil i se at minolta også har dette camere Dimage 2330 så
> de anerkendte mærker kan jo ligeså godt have kopieret.

Næh det kan jeg ikke se....???
max

Fra : Lars Holst

Dato : 23-08-02 13:14

Minolta Dimage 2330 er ude af produktion. Der er ingen tvivl om at det nok
har lagt design til Medion men næppe teknik, da minoltaen jo ikke har 4 Mp
CCD.
Jeg tror at Medion er relateret til Minoltaen som Zastava, Lada eller Polski
Fiat til Fiat 124/128.

Det handler ikke kun om rebadging her men måske om licencfremstilling af et
for længst opgivet produkt.

Lars

Fra : HEJ

Dato : 23-08-02 12:58

Jeg må nu indrømme at jeg hellere tager et billede på 4 Mpix med et kamera
til 3300 kr end med et til 5 eller 6000 kr.
Hvis andet var tilfældet ville jeg måske føle mig en lille smule snydt.

Fra : Fjaessing

Dato : 23-08-02 18:37

Hej, jeg har fotograferet med et Medion gennem 3 uger nu og kan kun sige at
det er et udemærket kamera til prisen. Bevares, det har da sine svagheder
(langsom autofokus er een af dem, en anden er den meget primitive driver ),
men det er til gengæld fantastisk godt til portrætfotos.

Mvh Fjæssing