Lystfiskeri! hvordan katogoriser man det?
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 19-02-01 12:32

Hej.

Jeg har fået et lidt underligt spørgsmål.
<Citat On>
Hvor mange typer af lystfiskeri er der?
Eller hvordan kategoriserer man lystfiskeri?
<Citat Off>

Jeg kan da godt komme i tanke om et par navne på forskellige type af
lystfiskeri, men lige frem lave en liste vil jeg nu nok synes er lidt svært,
kan i hjælpe?

--
/Mogens
http://www.svend-bent.dk/ nu med robotsøgning, hitlist, sidste nye links,

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 19-02-01 13:13

Det var godt nok en svær en. Jeg tror ikke at der nogen sinde er lavet en klar
definition, så mit forslag er der sansynligvis en hel del der er uenige i. De
forskellige definitioner jeg lige kan komme på er:

Erhvervsfiskeri
bierhvervsfiskeri
fritidsfiskeri
sportsfiskeri og
lystfiskeri

De to første (erhvervsfiskeri og bierhvervsfiskeri) giver næsten sig selv.
Fiskeri med det formål at tjene penge, enten fuldtid eller deltid.

Fritidsfiskeri definerer jeg som fiskeri med net, ruse, krogline o.lign.
Fiskeriet BØR ikke have nogen som helst komercielle interesser.

Sportsfiskeriet har jeg tidligere dyrket, har har da også klasificeret mig selv
som hørende til den gruppe. Hermed mener jeg fiskeriet med stang, hvor sporten
er det primære. Det være sig konkurrencefiskeri, specimenfiskeri (jagten på
store eksemplarer af en enkelt art) eller lineklasserekord jagt.

Lystfiskeriet er efterhånden det stadie jeg er nået til. Altså fiskeri for
lysten til at fiske og færdes i naturen. For mig betyder det mindre at fange en
stor fisk, blot naturoplevelsen er der. Lystfiskeren er nok den type af fiskere
som observerer mest på fisketuren. Han eller hun har tid til at nyde stilheden,
fuglende, vandets rislen osv.

Håber at du kan bruge det til noget

mvh ivan v nielsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-01 13:46

Ivan Vejsgård Nielsen wrote:

> [...]
>
> Fritidsfiskeri definerer jeg som fiskeri med net, ruse, krogline o.lign.
> Fiskeriet BØR ikke have nogen som helst komercielle interesser.

Fritidsfiskeri bliver bl.a. af udøverne betegnet som "Amatørfiskeri", og
det skal nok forstås på den måde, at de udøver fiskeriet på samme måde
som erhversfiskerne, men at de gør det i mindre scale.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-02-01 16:07

"Ivan Vejsgård Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Erhvervsfiskeri
> bierhvervsfiskeri
> fritidsfiskeri
> sportsfiskeri og
> lystfiskeri

Jeg ville nok nærmere lave listen lidt snævrere, ud fra hvad manden spørger
om, og fra hoften fyre et par stykker af:

Fluefiskeri
Laksefiskeri
Medefiskeri
UL-fiskeri
Spinnefiskeri
Kyst-fluefiskeri
Spin-fluefiskeri
P&T-fiskeri
Dørgefiskeri/trolling
Surfcasting
Bundmede (Eller hvad f... kalder man fiskeri efter flade?)

Listen er langt fra fyldestgørende, men som du kan se er der opdeling både
på teknik og på fiskearter, hvilket giver en ret stor matrix af
kombinationsmuligheder.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Lars Würtz Hammer

Dato : 19-02-01 19:18

End videre
kan fluefiskeri opdeles
Nymfe
Tørflue
Vådflue
Streamer
opstrøms
nedstrøms fiskeri
spot fishing efter ringende fisk
blind fishing alm trationelt vådfluefiskeri

Fra : Erik Munck

Dato : 20-02-01 16:03

Hej

Jeg er tilbøjelig til at give IVN ret i hans anskuelse. Jeg fisker selv med
kroge, garn og ruser, ligeledes fisker jeg med stang og mine oplevelser
inden for alle redskaber er den samme, lystfiskerens ( specielt at trække
ålekroge en sommermorgen ved solopgang )

Muncken - DAFF

Ivan Vejsgård Nielsen <ivan@aub.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A910DD1.9F4995EA@aub.dk...

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 19-02-01 15:24

Hej Mogens

Jeg har faktisk fået det samme spørgsmål i en e-mail. Det underlige er, at
jeg ikke kan se mig selv i modtagerfeltet. Der står derimod en helt anden
modtageradresse - godt nok på den samme postserver, men alligevel. Jeg er
lidt lunken ved at svare på det.

Steen

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@remove.www.svend-bent.dk> skrev i en
meddelelse news:96r05r$8en$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 19-02-01 16:43

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Mogens
>
> Jeg har faktisk fået det samme spørgsmål i en e-mail. Det underlige er, at
> jeg ikke kan se mig selv i modtagerfeltet.

Det kan jeg heller ikke! Hmm

>Der står derimod en helt anden
> modtageradresse - godt nok på den samme postserver, men alligevel. Jeg er
> lidt lunken ved at svare på det.

Jeg er sku bange for at det er en fælde. Svare man på mailen så har
afsenderen jo en bekræftet email adr. til at spamme

> Steen

Det kan godt være vi skal nøjes med at snakke om det her og ikke sende mails
til afsenderen jeg har sat mailen ind her hvis der er nogen hjælp til
opklaring af om det er en spammer.

From: trine@t-global.dk
To: <pwm@worldonline.dk>
Subject: Fiskeri
Date: ma, 20 nov 2000 07:48:13

Jeg håber, at du kan hjælpe mig.
Hvor mange typer af lystfiskeri er der?
Eller hvordan kategoriserer man lystfiskeri?

MVH
Trine
www.t-global.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-02-01 07:51

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@remove.www.svend-bent.dk> skrev i en
meddelelse news:96resg$74f$1@news.inet.tele.dk...

> Jeg er sku bange for at det er en fælde. Svare man på mailen så har
> afsenderen jo en bekræftet email adr. til at spamme

Det ville han/hun også have haft selvom du stor i modtagerfeltet. Det gør
overhovedet ingen forskel.
Din adresse er kendt af afsenderen i forvejen, men blot sat ind som bcc
(Blind carbon copy)

Det kunne jo også være det omvendte var tilfældet af hvad du tror, at man
netop sender til en større gruppe af modtagere som bcc for ikke at
meddistribuere lister af E-mailadresser som kunne bruges til spaming, eller
for at forhindre at en eller anden ved et uheld kommer til at trykke "Besvar
alle".

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Heino Strauss

Dato : 19-02-01 18:08

Jeg har fået samme spørgsmål,,,,

Fra : Heino Strauss

Dato : 19-02-01 18:16

Hmm.
Jeg tror jeg har luret det
de/hun kommer fra et firma der sælger spil med spørgsmål
der findes bla. fodbold, tennis, basketball, osv.
måske de vil lave et spil med fiske spørgsmål.

Heino

Fra : Arne Jensen

Dato : 22-02-01 22:14

> [...]
> <Citat On>
> Hvor mange typer af lystfiskeri er der?
> Eller hvordan kategoriserer man lystfiskeri?

du må vist hellere få Arnes oversigt igen:

> SPORTSFISKER (adelsmænd)
fisker efter ædelfisk, og forstår ikke at nogen kan være interesseret i
andet, hvorfor de regner med at have fiskeretten til de danske kyster og
vandløb. Har Black Renault eller Royal Salute i en sølv-lommelærke

FRITIDSFISKER (Buorgeosiet)
er typisk sommerhusgæsten som køber et enkelt garn og en kasteruse, og
besøger de nærmeste Put and Take -vande, mest til bajere, har ikke
fisketegn.

AMATØRFISKER (proletariatet)
garn og rusefisker som selv fremstiller sine garn og går meget op i
efterbehandlingen af fisken. Han røger i hjemmelavet røgeovn, han laver sine
egne marinerede sild og eksperimenterer med madlavning, elsker hjemmebrygget
kryddersnaps.

LYSTFISKER og KYSTFISKER (den gemene hob)
optræder ofte i flok på en lejet kutter, og pilker efter torsk, drikker øl

TROLLINGFISKER (Gullashbaroner)
kører firehjulstrækkere med en motorbåd som stritter af utallige
fiskestænger på traileren, båden er udstyret med radar, GPS navigator,
ekkolod, og en motor på ca. 90 HK nødudstyret består af 3 flasker billig
rødvin

PUT AND TAKE FISKER (enlige fædre med delebørn og bedstefædre)
en rigtig livsnyder med stor velassorteret frokostkurv + tæpper, Pommes
fritter og masser af Cola.

FLUEFISKER (enegænger)
en seriøs balletkunstner, som går så meget op i sit fiskeri, at han glemmer
alt omkring sig, går rundt med en udgået pibe i munden og glemmer helt at se
hvad der er i madkassen,

SPECIEMEN
Gale mennesker som måler og vejer alt, størst mulige fisk på tyndest mulige
line, flest mulig fiskearter, mindste fisk fanget på kunst agn,

MEDEFISKER
viser sig ofte at være englænder, har en kæmpestor grejkuffert, parasol,
instruktørstol og fire til seks meter lange medestænger, drikker ikke da de
ofte opbevarer deres agn, maddiker, i munden.

Dette er en grov opdeling og de fleste har da også flakket rundt mellem alle
graderne, hvad der er bedst eller værst, er svært at sige, for alle andre
kategorier en den man befinder sig i i øjeblikket, er i hvert fald ringere.

knæk og bræk
Arne

Fra : Daniel Pino Maldera

Dato : 27-03-01 23:06

ok, så er jeg lidt sent på den men der en ting jeg vil sige til Arne Jensen:
Det der var f...... sjovt, hehe