Hvad er grunden til hudens farve?
Fra : Thomas

Dato : 21-08-02 16:21

Vi har siddet og diskuteret hvorfor hudfarven er forskellig. Når negres hud
er sort, er det så pga. solen og har de været hvide engang? Eller er det
andre ting i huden der gør at den er sort?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-02 17:01

Thomas wrote:

> Vi har siddet og diskuteret hvorfor hudfarven er forskellig. Når negres hud
> er sort, er det så pga. solen og har de været hvide engang? Eller er det
> andre ting i huden der gør at den er sort?

Ja, det er på grund af solen. Jo mørkere hud, jo bedre er den beskyttet
mod solens skadelige stråler. Negrene har ikke været hvide, det er os,
der har været sorte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas

Dato : 21-08-02 17:19

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er på grund af solen. Jo mørkere hud, jo bedre er den beskyttet
> mod solens skadelige stråler. Negrene har ikke været hvide, det er os,
> der har været sorte.

Det vil med andre ord sige at mennesket var sort i tidernes morgen, og det
er blevet lysere alt afhængig af omgivelserne på levestedet? Er der evt. et
link eller anden henvisning til dokumentation?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-02 17:38

Thomas wrote:

> Det vil med andre ord sige at mennesket var sort i tidernes morgen, og det
> er blevet lysere alt afhængig af omgivelserne på levestedet? Er der evt. et
> link eller anden henvisning til dokumentation?

Det er egentligt meget logisk, der er udbredt enighed om, at mennesket
stammer fra Afrika. Jeg så en udsendelse i tv for nylig - kan desværre
ikke huske på hvilken kanal, eller hvad den hed - men her blev der
redegjort for, hvorfor huden bliver lysere hos nordlige folkeslag. Det
var noget med, at den sorte hud ikke kun stopper solens skadelige,
ultraviolette stråler, men også nogle stråler, vi har brug for
(d-vitamin?). Ved ækvator, hvor solen er skarpest, er det vigtigst at
stoppe de skadeliges stråler. I de nordlige egne skinner solen ikke så
skarpt, så her kan vi nøjes med mindre pigment i huden og så til gengæld
nyde godt af de gode stråler.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas

Dato : 21-08-02 19:17

> [...]
> stoppe de skadeliges stråler. I de nordlige egne skinner solen ikke så
> skarpt, så her kan vi nøjes med mindre pigment i huden og så til gengæld

Ok, vi diskuterede også om evolutionen ville kunne producere en hud, som var
lys (for at den ikke skulle tiltrække så meget varme som en sort hud), og
som samtidig ikke blev påvirket af solens skadelige stråler. Det var der
uenighed om, da en mente at det ville være at gå tilbage i evolutionen, og
at det derfor aldrig vil kune ske, mens en anden mener, at det godt ville
kunne ske over lang tid. Nu er det jo nok svært at svare på, men vi vil
meget gerne høre nogle argumenter for begge meninger.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-08-02 22:02

Thomas wrote:

> Det vil med andre ord sige at mennesket var sort i tidernes morgen, og det
> er blevet lysere alt afhængig af omgivelserne på levestedet?

Ja, sådan må det være.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-02 17:41

Kim Ludvigsen skrev:

>Ja, det er på grund af solen. Jo mørkere hud, jo bedre er den beskyttet
>mod solens skadelige stråler. Negrene har ikke været hvide, det er os,
>der har været sorte.

Alle negre fødes så lyse som os. Efter et par dage får de deres
mørke farve.

--
Bertel
Jeg søger en billig mobiltelefon, gerne brugt.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-02 18:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Alle negre fødes så lyse som os.

Ikke helt så lyse, men som kaffe med meget fløde.

// Klaus

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-08-02 17:46

In news:dk.videnskab Kim Ludvigsen wrote:

>Ja, det er på grund af solen. Jo mørkere hud, jo bedre er den beskyttet
>mod solens skadelige stråler. Negrene har ikke været hvide, det er os,
>der har været sorte.

Også da vi steg op på land og tabte vores skæl?

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-08-02 17:47

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Også da vi steg op på land og tabte vores skæl?

Det ville jeg da tro var en skælsættende episode...

Hr. Bjørn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-02 18:55

Lars Stokholm wrote:

> Også da vi steg op på land og tabte vores skæl?

Du skal bare bruge skælshampoo, så slipper du for at få skæl som du kan
tabe, når du stiger op af vandet.

Det er forøvrigt ikke kun de forhistoriske negre, der har måttet lægge
hud til vigende pigmentering. Se blot på Michael Jackson.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 22-08-02 08:38

"Thomas" <flash4@it.dk> writes:

> Vi har siddet og diskuteret hvorfor hudfarven er forskellig. Når negres hud
> er sort, er det så pga. solen og har de været hvide engang? Eller er det
> andre ting i huden der gør at den er sort?

Så vidt jeg har forstået har man brug for sollys for at producere
D-vitamin. Hvis der havde levet sorte mennesker i Danmark i gamle
dage, så havde de manglet vitaminer fordi at den sorte farve i dreres
hud havde beskyttet for godt mod sollyset.

http://anthro.palomar.edu/adapt/adapt_4.htm

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/