Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pressekort?
Fra : Mogens Beltoft

Dato : 21-08-02 16:12

Hvem udsteder pressekort for fotografer, og hvad er reglerne?

Kan pressekort bruges i udlandet?

Mvh
Mogens Beltoft

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-08-02 19:18

Mogens Beltoft wrote:

> Hvem udsteder pressekort for fotografer, og hvad er reglerne?

Primært Dansk Journalistforbund, men nogle af de større medier udstyrer
også deres ansatte med specielle pressekort, jeg kender en fotograf der
arbejder free-lance for Associated Press, og han har et helt specielt
kort fra dem, og efter hans eget udsagn, så er der mere respekt omkring
AP kortet end der omkring et alm. pressekort fra Journalistforbundet.

> Kan pressekort bruges i udlandet?

Ja et pressekort er en international ting, men det er jo altid op til
dem man foreviser kortet, om de vi gi' indehaveren specielle
privilegier, som f.eks. at komme gratis ind til fodboldkamp og ligende.

Fra : Clark Kent

Dato : 21-08-02 19:35

> [...]
> kort fra dem, og efter hans eget udsagn, så er der mere respekt omkring
> AP kortet end der omkring et alm. pressekort fra Journalistforbundet.

Sådan et har du da aldrig kunnet opnå?

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 21-08-02 20:16

> Sådan et har du da aldrig kunnet opnå?

Så pippede loppen lidt igen ovre fra krogen.....

Claus

Fra : Gjøl

Dato : 22-08-02 07:49

Clark Kent wrote:
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Sådan et har du da aldrig kunnet opnå?

Har du?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 10:17

"Gjøl" wrote:

> Har du?

Er det ikke temmelig ligemeget, et pressekort deles jo ud til alle DJ
medlemmer, uanset om de blot er elev på Nr. Kønsløse Folkeblad, eller er
arbejdsløse, i praksis er det jo bare en slags "fagforeningsbog".

Det er også derfor de meget store medier udstyrer deres ansatte med
specielle kort, hvormed de kan dokumentere at de kommer fra det pågældne
medie, det åbner nemlig mange flere døre end DJ's pressekort.

Alle og enhver kan kalde sig pressefotograf, det er ikke et beskyttet
fag der kræver autorisation, og alle ka' udstede et "pressekort", der
f.eks. oplyser at den pågældne fotograf arbejder for det lokale skoleblad.

Det korte af det lange er, at et pressekort ikke giver krav på specielle
rettighedder, det er altid op til dem man forviser kortet, om de vil
tillægge det betydning og gi' særbehandling.

Den rette fremtoning ka' være lige så godt, jeg har aldrig stødt på
forhindringer, og jeg har endda mange gange oplevet at blive tilbudt
særbehandling uden at ha' bedt om det, eller viftet med et pressekort.

Og når man bliver lidt kendt som fotograf, så modtager man bunker af
invititationer til alskens arrangementer, jeg har f.eks. lige fået en
e-mail hvor jeg blev inviteret til flyvevåbnets øvelse den. 28.-30.
august, der er skarpskydning med F-16 kampfly på det militære
skydeområde ved Oksbøl. Det lyder da spændende, men jeg har desværre en
bestilt opgave i Kbh. den. 29., så det ka' ikke la' sig gøre.

Fra : Gjøl

Dato : 22-08-02 11:09

Niels Ebbesen wrote:
> [...]

Jeg skulle måske have tilføjet CK, da det var hans anderledes kommentar
jeg faldt over.

> [...]
> skydeområde ved Oksbøl. Det lyder da spændende, men jeg har desværre
> en bestilt opgave i Kbh. den. 29., så det ka' ikke la' sig gøre.

Jeg bor et mindre stenkast ( 30 km ) derfra, så jeg overtager gerne din
invitation (just a kidding).

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 12:16

"Gjøl" wrote:

> Jeg bor et mindre stenkast ( 30 km ) derfra, så jeg overtager gerne din
> invitation (just a kidding).

Der er også offentlig adgang, så du ka' sagtens deltage..!

Det er jo netop den type spetakulære PR-arrangementer, som man meget
gerne vil ha' alt hvad der kan krybe og gå af presse til at dække...

Jeg skal dække Byggesocietets landsmøde den. 29., det er knap så
spændende, men det er en bestilt opgave, og en hel dags arbejde gir'
altså temmelig meget mere, end man ka' tjene på at sælge et billede
eller to til en avis.

Fra : Andre

Dato : 22-08-02 12:29

Hvad "kræves" der for at sælge foto til en avis, hvordan gør man og hvad får
man for det ??

Jeg bor også i nærheden og vil kikke forbi, og taget mit nye kamera med,
bare for at se om jeg kunne lave nogle gode foto til hjemmesiden, men hvis
nu jeg fik et godt foto, kunne det da være sjovt at sælge det til en avis
el.

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D64C7ED.1B3F9EAA@niels-ebbesen.net...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 12:55

Andre wrote:

> Hvad "kræves" der for at sælge foto til en avis, hvordan gør man
> og hvad får man for det ??

Du sender et - to billeder i udvalg til avisens billedredaktør, og hvis
billedet er exstremt godt eller spændende, så kan du måske være heldig
at det bliver antaget, hvis der ikke er en artikel til billedet, så skal
der ihvertfald være en god lang billedtekst.

Ang. priser prøv at se om ikke du selv ka' finde taksterne på Dansk
Journalistforbunds hjemmeside.

> [...]
> med, bare for at se om jeg kunne lave nogle gode foto til hjemmesiden,
> men hvis nu jeg fik et godt foto, kunne det da være sjovt at sælge

Bare klem på, jeg tør under alle omstændighedder love, at vi andre
glæder os til at se dine billeder, så du skal ikke spare på
hukommelseskortet.

Fra : Andre

Dato : 22-08-02 13:01

> Bare klem på, jeg tør under alle omstændighedder love, at vi andre
> glæder os til at se dine billeder, så du skal ikke spare på
> hukommelseskortet.

OK, jeg tager udfordringen op, så må vi jo bare håbe at jeg kan finde ud af
at tage foto af jagerfly. (gode råd modtages gerne...)

Hvis fotoene bliver værd at vise, skal jeg lade jer høre nærmere.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 14:09

Andre wrote:

> .......cut......... (gode råd modtages gerne...)

Du kan ikke nå at stille skarpt med autofocus og måle lys, så det skal
gøres på forhånd på en af flg. måder:

1). Slå autofocus fra og brug manuel focus, flyene er nemlig så langt
væk at du fast kan bruge afstanden * (uendlig), og slå AE fra og lav en
fast indstilling af tid og blænde, lysmål på himlen det gir' en passende EV.

2). Hvis du ikke kan slå autofocus og/eller AE fra, så focuser på
forhånd på et eller andet meget lyst område ude i landskabet, der er
lige så langt væk som flyene, og lås focus fast ved at holde
udløserknappen halvt nede, så er der nemlig ikke nogen forsinkelse,
kameraet eksponerer i det øjeblik du trykker helt i bund.

Vær opmærksom på, at AE-lysmålingen aktiveres samtidigt med
focuseringen, så hvis den heller ikke kan slås over på manuel, så skal
der næsten mere held end forstand til at få noget brugbart i kassen.

Gå efter eksponeringstider over 1:200 del sec.

Fra : Alan Thwaites

Dato : 22-08-02 19:58

> [...]
>
> Gå efter eksponeringstider over 1:200 del sec.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Alan T.skrev: Du mener selvfølelige eksponeringstider UNDER
1:200 del sec.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 23:46

Alan Thwaites wrote:

> Alan T.skrev: Du mener selvfølelige eksponeringstider UNDER
> 1:200 del sec.

Ja naturligvis - tak for at du var opmærksom på fejlen...:)

Fra : John

Dato : 22-08-02 20:54

> [...]
> væk at du fast kan bruge afstanden * (uendlig), og slå AE fra og lav en
> fast indstilling af tid og blænde, lysmål på himlen det gir' en passende

Alt andet lige, så er det min erfaring, at en lysmåling på himlen, har en
tendens til at få flyene til at fremstå i silhuet uden detaljer. Personligt
har jeg ingen (næsten ) problemer med at fokusere (Canon USM III), men
hvis du har, vil jeg anbefale én til halvanden blænde overeksponering, målt
på himlen. Hvis vejrudsigten for skydeterrænet holder, lader det dog til at
blive blændende solskin. I så fald kan du sikkert regne med masser af sol på
flyene, og så kan du nok bruge Ebbesens anvisninger.
Vær opmærksom på kommentarene fra PA-anlægget, og vær klar når der meddeles
skydning med raketter. Det er et meget spektakulært syn! Ligeledes burde der
efter min oplysninger, være et sortie eller to med 2000punds bomber. Det
skal nok få dine ører til at blafre.
Vær MEGET opmærksom på meddelelser om sorties hvor der bruges laserguidede
ammunitioner. Det kan medføre øjeblikkelig skade på dine øjne, hvis laseren
rammer din telelinse!!!
Og husk så lige, at du er LANGT fra målområdet, så hvis ikke du har en
kraftig tele, så skulle du måske bruge dagen på stranden istedet? )
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-08-02 01:08

John wrote:

> [...]
> har en tendens til at få flyene til at fremstå i silhuet uden
> detaljer. Personligt har jeg ingen (næsten ) problemer med at

Jeg forventer at det er tilrettelagt sådan at publikum har medlys, og så
er en lysmåling på himlen nok ikke helt i skoven, flyene er jo netop
malet i en lysegrå farve, der i intensitet ligger temmelig tæt på
himlen, der hvor det ka' blive problematisk, er hvis der også skal noget
af jorden med på billedet.

Det kan godt være der er noget jeg har misforstået, men jeg er gået ud
fra, at Andre fotograferer med et digicam, og det kan naturligvis også
godt stille skarpt via autofocus, men der ryger kostbar tid på dette, og
da hele showet foregår på afstanden uendlig, så kan man jo lige så godt
køre fast på den indstilling.

Fotografering af fly handler om at være velforberedt og lynhurtig, det
går nemlig fandens stærkt, og hvis man ikke er skudklar når der sker
noget, så når man ikke at få et billede.

Og med focus, tid og blænde fast indstillet, så kan man helt hellige sig
at gå efter de rette situationer, det vil efter min overbevisning forøge
chanchen for at få nogle gode billeder med hjem.

Det er selvfølgelig noget møj, hvis den faste tid og blænde man vælger
er forkert, for så bliver alle billeder under- eller overbelyste, men
det er kun jo Andre selv der ved hvor sikker han er til en lysmåling.

Fra : John

Dato : 22-08-02 15:50

"Gjøl" <canislupus@UDpc.dk> skrev i en meddelelse
> invitation (just a kidding).
> Mvh

Du behøver ingen adgangshjemmel, bare følg skiltene
--
MVH
John K Hansen

Fra : Andre

Dato : 23-08-02 13:16

www.tfw.dk

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 23-08-02 18:55

"> Er det ikke temmelig ligemeget, et pressekort deles jo ud til alle DJ
> medlemmer, uanset om de blot er elev på Nr. Kønsløse Folkeblad, eller er
> arbejdsløse,

Øhh, nå, gør de det?? Nu har jeg sgu da ellers været med i DJ nogle år, men
jeg har sgu da aldrig fået smidt et sådan kort i hovedet....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-08-02 20:24

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> Øhh, nå, gør de det?? Nu har jeg sgu da ellers været med i DJ nogle
> år, men jeg har sgu da aldrig fået smidt et sådan kort i hovedet....

Har du prøvet at sige be' om.....?

Fra : Lotte M

Dato : 24-08-02 09:14

"Tim Lerche Sørensen" <35mm(no-spam)@film.dk> skrev :

> "> Er det ikke temmelig ligemeget, et pressekort deles jo ud til alle DJ
>
> Øhh, nå, gør de det?? Nu har jeg sgu da ellers været med i DJ nogle år, men
> jeg har sgu da aldrig fået smidt et sådan kort i hovedet....

Blev du overflyttet fra Fotografisk Landsforbund/Medieforbundet?

Da FL eksisterede var det så svjh sådan, at forbundet havde et antal
kort, som FL-reportagefotografer kunne søge.

Med mindre jeg husker forkert, så blev der ikke automatisk udleveret
Pressekort til alle, da Medieforbundet blev opslugt af DJ.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 24-08-02 20:19

Jeg blev medlem lige da grafisk forbund (eller hvad det hed) blev flyttet
sammen med journalisterne.
Og ganske vist har jeg ikke sagt "be' om", men jeg troede der skulle lidt
mere end et medlemskab af DJ til for at få et pressekort, feks være fotograf
for en avis...

Fra : Clark Kent

Dato : 25-08-02 00:43

"Tim Lerche Sørensen" <35mm(no-spam)@film.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og ganske vist har jeg ikke sagt "be' om", men jeg troede der skulle lidt
> mere end et medlemskab af DJ til for at få et pressekort, feks være

Jamen, der skal da også mere til.........det er som sædvanlig Ebbe, der
overvurderer sin viden

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-08-02 01:42

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> Og ganske vist har jeg ikke sagt "be' om", men jeg troede der skulle
> lidt mere end et medlemskab af DJ til for at få et pressekort, feks
> være fotograf for en avis...

Der findes masser af medier også aviser der ikke har ansatte fotografer,
de hyrer istedet free-lance fotografer (selvstændige fotografer) til
deres opgaver, og hvis du påtager dig den type opgaver, så er du pressefotograf.

Fra : Lars Schou

Dato : 22-08-02 12:48

Jeg er ikke helt enig i den holdning at et almindeligt standard pressekort
fra DJ er ligegyldigt, da alle medlemmer har et.

Det er ganske vist at det er op til arrangøren hvad du bliver lukket ind
til.

Med mit pressekort i hånden har jeg har mulighed for at dække
degivenheder, der eller ikke har været muligt.

Udstillingsåbningen typisk kendte mennesker
Fremvisning af nye SAS fly
Omlædningsrummene efter fodboldkampe i Superligaen
Større sports begivenheder etc.
Adgang gennem politiafspæringer ved demonstrationer og lign.

Så jo det giver en visse muligheder.

Men et godt snakketøj åbner så sandelig også mange døre.

Schou

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-02 13:48

Lars Schou wrote:

> Men et godt snakketøj åbner så sandelig også mange døre.

Det gælder i alle sammenhænge, en seriøs fremtoning og en venlig dialog
er vejen frem - f.eks. også her på UseNet...:)

Fra : Clark Kent

Dato : 22-08-02 15:41

> Det gælder i alle sammenhænge, en seriøs fremtoning og en venlig dialog
> er vejen frem - f.eks. også her på UseNet...:)

Ja, husk du det næste gang din uvidenheds svimlende arrogance dukker op

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 22-08-02 16:46

"Clark Kent" <henrigath@tiscali.dk> wrote in message

> Ja, husk du det næste gang din uvidenheds svimlende arrogance dukker op

Jeg har faktisk engang læst at man tit driller andre på de punkter hvor man
selv er ømtålelig.

Selv om man ikke skal tro på alt hvad man læser, begynder jeg at på
fornemmelsen at der måske er noget om snakken denne gang.

mvh Steffen

Fra : Lotte M

Dato : 22-08-02 17:56

"Lars Schou" <schou@net.dialog.dk> skrev :

> Det er ganske vist at det er op til arrangøren hvad du bliver lukket ind
> til.

Særlige begivenheder kræver normalt et adgangsbevis eller en aftale
mellem arrangøren og PF'eren (eller mediet vedkommende
repræsenterer).

> Med mit pressekort i hånden har jeg har mulighed for at dække
> degivenheder, der eller ikke har været muligt.

Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har fremvist mit Pressekort,
når jeg har været på job, ejheller kort fra mine arbejdspladser.

> Men et godt snakketøj åbner så sandelig også mange døre.

En høflig forespørgsel er adgangskortet første gang, høflig optræden
og situationsfornemmelse sikrer den fremtidige adgang.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk