kombistang -- flue med spin
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 19-02-01 10:07

Er der nogle der har erfaringer med at bruge fluestangen som letspinnestang
til kysten? Jeg mener ikke4 at bygge den om til en spinnestang, men at
skifte mellem spin og flue på den samme stang.

Jeg har fundet ud af at min stang klasse 7-9 kan kaste blink 4-14 gram.

Hvad med øjerne. Nu er der slangeringe, undtaget skydeøjet. Og de er ikke
bare anderledes, de er også mindre, og mindre slidstærke. Kan de gå an?
At skifte dem alle til etbenede øjer synes jeg er for dyrt lige pt, men
måske når slangeringene er slidt op. Hvor store skal de så være?
spinnestørrelse eller fluestørrelse?

Måske skal jeg bare skifte øjet over skydeøjet? Måske med skydeøjet, og så
sætte et større skydeøje på?

Så er der håndtaget. Jeg ser to muligheder. Enten at have en lang figth
håndtag eller at lave en ekstra hjulholder foran fluehåndtaget. Eller måske
bare bruge den som den er?

Men kan figth knubben holde? Den skal jo trods alt ikke holde til meget, men
gevindet jo er ret lille.

Hvilken indflydelse vil en ekstra hjulholder have på aktionen mv..?

mvh
Erik Breum

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-02-01 14:10

Erik Breum Petersen skrev...
> [...]
> At skifte dem alle til etbenede øjer synes jeg er for dyrt lige pt, men
> måske når slangeringene er slidt op. Hvor store skal de så være?

Du kan sagtens bruge slangeringe på en spinnestang, de vil bare begrænse
din kastelængde en del, mest hvis du bruger fastspolehjul.
For ca 10 år siden blev en ny slags letvægtsslangeringe markedsført, de
var lavet af en aluminiumslegering, var vidunderlig lette og havde en
let "fedtet" overflade som gav indtryk at gode skydeegenskaber.
Desværre holdt de kun til eet godt udløb med flettet bagline, inden de
blev "savet" igennem. Har du sådanne øjer på din stang: Skift dem først
som sidst.

> Måske skal jeg bare skifte øjet over skydeøjet? Måske med skydeøjet, og

> sætte et større skydeøje på?

Pas på vægten. Større øjer giver bedre lineføring, også på en fluestang,
men bliver de for tunge ændrer du radikalt på stangens kasteegenskaber.
Istedet for en spændstig fluestang risikerer du at stå med halvslatten
kæp, der ikke kan bruges til noget som helst.
Daiwa lavede nogle dejlige (men grimme) letvægt spinneøjer på et
tidspunkt.

> Så er der håndtaget. Jeg ser to muligheder. Enten at have en lang figth
> håndtag eller at lave en ekstra hjulholder foran fluehåndtaget. Eller
måske
> bare bruge den som den er?

Bukseelastik er sagen: 2,5cm bred (sort for designets skyld) kan
fastholde
et spinnehjul hvorsomhelst på korkhåndtaget du måtte ønske det, og er
dejligt at holde på også om vinteren...

> Men kan figth knubben holde? Den skal jo trods alt ikke holde til
meget, men
> gevindet jo er ret lille.

Gevindet er nok ikke problemet, mere hvordan hunnen er sat fast i bunden
af klingen, den er som regel ikke beregnet til at blive vrikket med, som
man jo ofte gør med spinnestænger.
Peter
psch[AT]mail.dk