Splitcane
Fra : Henrik Buus

Dato : 20-08-02 23:20

Hej der ude(hjemme i stuen).

Jeg søger hjælp til renovering af en gammel pilkestang(splitcane).
Hvordan skal klingen slibes og hvilken lak skal bruges?
Hvor kan jeg købe reservedele til det?
Hvor kan jeg finde oplysninger om den type stænger?

på forhånd tak og Knæk & Bræk
Henrik

Fra : Peter Mulbjerg

Dato : 21-08-02 09:36

Hej Henrik,

Du skal have lakken af - enten ved at trække den af med en klinge af en slags - altså skrabes af -
eller også skal du slibe med alm. sandpapir. Hvis du sliber risikerer du bare at komme til at slibe
for meget på hjørnerne og det er skidt. Jeg ville forsøge forsigtigt at trække lakken af med en klinge.

Til lakeringen skal du bruge en enkomponent skibslak - f.eks. Hempels Yacht eller lignende. To eller
flere lag - husk min. 14 dage mellem hvert lag selvom der står andet på dåsen. En god lang efter-
følgende hærdning på 3 måneder er godt.

Polér klingen med fint ståluld inden første lakering.

Komponenter - du skal vel have "gamle" øjer - jeg mener Go-Fi har nogle krom broringe
med kraftig ring. Eller Ækvatorsport.

Håber du kan bruge det.

vh
Peter

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 21-08-02 12:18

"Peter Mulbjerg" <prmulbjerg@yahoo.dk> wrote in message

> Til lakeringen skal du bruge en enkomponent skibslak - f.eks. Hempels
Yacht eller lignende.

En "gammeldags" lak som Benarolie eller Tonkinlak vil sikkert være bedre.
Moderne lakker (som Hempels) er sikkert ikke smidige nok til at kunne klare
det. Fordelen med en gammeldags lak er også at den kan plettes uden at du
kan se det.

14 dage mellem lagene er nok lidt overdrevet - 48 timer burde være nok.

Fra : Peter Mulbjerg

Dato : 22-08-02 06:32

Desværre ikke korrekt - Tonkinlak og lignende er lette at påføre men har ikke samme slidstyrke
som f.eks. Hempels.
Hvis resultatet skal være i top skal der lange tørretider til -
sådan er DET bare. Det handler alt sammen om om det skal være det bedst mulige eller bare godt
nok - og i min terminologi er der ikke noget der hedder godt nok - når man ofrer penge og tid på noget
skal det sgu kunne holde - ting tar tid.
Desuden bør man lakere klingen færdig og vente de 3 mdr. før man monterer øjer og laver andre
beviklinger, fordi en bevikling kan gå op/ødelægges og så har vand fri adgang til "bambussen" -
når hele klingen er lakeret først er den bedre beskyttet. Hvis lakken ikke er ordentligt hærdet inden
man laver beviklingerne skærer tråden sig ned i lakken og det bliver svært/umuligt at skubbe
beviklingen sammen.

Men det er jo blot min mening

vh
Peter

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 22-08-02 08:08

> Desværre ikke korrekt - Tonkinlak og lignende er lette at påføre men har
ikke samme slidstyrke
> som f.eks. Hempels.

Jeg kender flere sejlere der vil være uenig.

Fra : Peter Mulbjerg

Dato : 22-08-02 08:45

jamen det er jo fint nok - det andet virker til splitcanestænger og har gjort det i flere år - hvad skal
jeg sige mere - "boller fra Kohberg". Selvfølgelig er der flere meninger om den sag og sådan er det -
det er blot min mening. Jeg er sikker på at manden med havstangen kan drage sine egne
konklusioner.

Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at høre mere om den havstang ?

vh
Peter