MS Windows
briani 27239
Fejl ved første opstart af Windows 98... C~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-08-02 15:13

Jeg har nu to gange forsøgt at installere Windows 98 på min gamle IBM 362
computer med 133MHz Pentium processor og 32 MB ram.
Det har kørt rigtig fint under installationen og jeg har fravalgt ALLE de
programmer man kan, så det burde ikke være pga. dem.
Men når den anden gang genstartes og sikkert skulle starte op i selve
Windows, så går den i stå.
Jeg har prøvet at starte den op med "Trinvis bekræftelse" hvor jeg har
svaret ja til alle ting, men lige efter msmouse.vxd er indlæst, tjekker den
diskettedrevet og derefter cd-rom drevet og dér går den i stå.
Jeg har forsøgt at tage musen ud og prøve igen, men det går stadig galt.
Det hjælper heller ikke at sætte Windows 98 cd´en i...

Nogen der ved hvad jeg skal gøre?

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk

Fra : LarsS

Dato : 20-08-02 15:49

Morten Jørgensen skrev:

> [...]
> programmer man kan, så det burde ikke være pga. dem.
> Men når den anden gang genstartes og sikkert skulle starte op i selve

Jeg var engang ude for noget lignende - udskiftning af RAM-blok
løste problemet...

/LarsS

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-08-02 17:16

"LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk> wrote in message
> Jeg var engang ude for noget lignende - udskiftning af RAM-blok
> løste problemet...

Hvad skete der i dit tilfælde?
Den kører med EDO-RAM, så det er ikke lige noget jeg har penge til og
overhovedet ikke lyst til at bruge mine penge til...

Fra : Morten

Dato : 20-08-02 21:27

> Hvad skete der i dit tilfælde?
> Den kører med EDO-RAM, så det er ikke lige noget jeg har penge til og
> overhovedet ikke lyst til at bruge mine penge til...

Du kan da forsøge at teste dem med dette program:
http://www.memtest86.com/

Har du husket at disable 'Virus protection' (eller hvad det nu måtte hedde)
i bios før installationen? Windows skal skrive til cmos, og der kan gå kludder
i processen hvis den ikke får lov.

En anden mulighed er at foretage installationen uden unødvendige kort sat i,
dvs. pil lydkort, netkort etc. ud og tilføj dem enkeltvist senere.

Mvh.
Morten

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-08-02 22:04

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message
> [...]
i,
> dvs. pil lydkort, netkort etc. ud og tilføj dem enkeltvist senere.

Det har jo virket fint ved både Windows 95 og Linux Mandrake 8.1, så jeg kan
ikke se hvorfor det ikke skulle virke nu...
Men det kunne tænkes at det var noget i BIOS som skyldtes det, men det er
bare mærkeligt at det først så lang tid inde i opstarten går galt...

Fra : Morten

Dato : 20-08-02 22:14

> Det har jo virket fint ved både Windows 95 og Linux Mandrake 8.1, så jeg kan
> ikke se hvorfor det ikke skulle virke nu...

Måske netop fordi der er tale om forskellige programmer, der kunne tænkes at
opføre sig på hver sin måde under installation.

> Men det kunne tænkes at det var noget i BIOS som skyldtes det, men det er
> bare mærkeligt at det først så lang tid inde i opstarten går galt...

Hvis du ikke har foretaget ændringer i bios siden maskinen kørte win95, tror jeg
ikke det er der, du finder fejlen.

Mvh.
Morten

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 21-08-02 05:48

> Måske netop fordi der er tale om forskellige programmer, der kunne tænkes
at
> opføre sig på hver sin måde under installation.

Ja, det kunne det jo.

> Hvis du ikke har foretaget ændringer i bios siden maskinen kørte win95,
tror jeg
> ikke det er der, du finder fejlen.

Jeg har ændret lidt, så det vil jeg prøve at kigge på.