Blå hummer
Fra : Klaus

Dato : 20-08-02 14:19

Er der nogle der har haft held til at få blå hummer til at få baby'er ?

Klaus

Fra : Plesner

Dato : 20-08-02 15:27

"Klaus" <dsl64847@vip.cybercity.dk> wrote in news:ajtfko$8q2$1
@news.cybercity.dk:

> Er der nogle der har haft held til at få blå hummer til at få baby'er ?

Hvis det er en Cherax-art - det er mit umiddelbare gæt, så er her lidt
info.

Søgte på +cherax +blue +breeding på Google og fandt en masse. Her er et
kort klip, der fortæller lidt om den ønskede eller en meget nært
beslægtet art. Det er en fejl, når der står 'each fish require a
retreat'. Teksten handler om hummere, hvilket også tydeligt fremgår, hvis
du læser det hele.

Blue Marron (Cherax tenuimanus): The Blue Marron inhabits pools in West
Australia. Use water with a pH from 7.2-8.5, 8-20 dH, 59-72°F (15-22°C).
Blue Marron are territorial and each fish require a retreat. This
species can be combined with fish, especially if the movable portion of
the claw is removed. Blue Marron feed on decaying matter in nature, and
almost anything in aquaria. Before molting, the crayfish may lose color,
stop eating, and rest upside down. For two days after spawning, the
Marron is vulnerable. The Blue Marron has been bred with some success.
Males have projections at the base of the fifth pair of legs, while
females have openings at the base of the third pair of legs. The Blue
Marron can be induced to spawn by raising the temperature and increasing
the period of illumination. The young, numbering as many as 300, can be
removed from the underside of the female’s tail. The parents are
cannibalistic.

Hygge,
Plesner

Fra : Jesper Laursen

Dato : 21-08-02 16:09

Hej Klaus !

Ja jeg har haft"held" med det.
Grunden til at jeg siger det på den måde var,
at det startede med at jeg havde 6 hummere
og så gik det stærkt, inden for 4 uger havde jeg 300
og 4-5 uger efter 300-400 igen.

Jeg troede det var slemt at ha' snegle, men der tog jeg fejl
der var noget der var værre, de kravlede op af akvariet, de åd ALLE planter,
de nappede halerne af fiskene, og værste men ikke mindst, JEG KUNNE IKKE
KOMME AF MED DEM, der var simpelthen ingen forretninger der
ville ha' dem, ikke engang gratis.

Det endte så med at der kom en makker fra jylland,
og hentede dem alle, han holdte Kaimaner ( krokodille art )
Så han kunne bruge dem til foder, han fik så startet en
produktion selv, så nu har han foder laaaang tid frem.

De er meget kønne, og de er såmænd osse sjove nok
at se på, man skal bare ikke holde dem i akvarier sammen med fisk og
planter, så hellere et helt akvarie KUN med hummere.

Hilsen Jesper

Fra : ts

Dato : 22-08-02 20:38

hvor store bliver de? er de svære at holde? hvor stor akvarie har du? hvor
varmt vand, og hvad med foder?

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jesper Laursen

Dato : 23-08-02 09:52

> hvor store bliver de?

Dem jeg havde blev ca. 16-18 cm.

er de svære at holde?

Nej til sidst gik de i et akvarie uden lys og varme
og de formerede sig stadig flittigt.

hvor stor akvarie har du?

Det Hummerne gik i var på 128 L.

hvor varmt vand, og hvad med foder?

Det med temperaturen på vandet var åbenbart ligegyldigt
de stor trives hvad enten de gik i køligt eller tempereret
vand.

Foder:

De fik Tørfoder, Salat, Planter Rejer, Myggelaver, med andre ord de
spiser ALT

Hilsen Jesper

Fra : ts

Dato : 23-08-02 13:53

Hvor bor du, og har du stadig nogle?

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : ts

Dato : 23-08-02 14:56

Er det Cherax tenuimanus du har/havde? Den bliver over 40cm! Kan du huske
det latinske navn på dem?

--

Venligst,
Thomas Schreiber