MS Windows
briani 27239
Hvor meget HD-plads til styresystemer?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-08-02 13:49

Jeg har tænkt mig at lave et dual-boot system på to harddiske. Jeg
skal bruge både Windows XP, Windows 2000 og Windows 95. Min ide er at
bruge den lille på 15 Gb til styresystemer og så den store på 60 Gb
til data.

Hvis jeg nu skal opdele 15 Gb i tre partitioner, hvor store bør de så
være til de tre styresystemer? Windows 95 skal kun bruges til at
overføre filer fra en laptop med direkte kabelforbindelse [1]. Windows
2000 skal kun bruges til at afvikle IIS (Internet Information Server),
samt nogle småprogrammer til webudvikling, mens XP er den jeg bruger
til dagligt og hvor alle mine daglige programmer skal ligge.

XP-partitionen skal selvfølgelig være så stor som muligt, men hvilke
størrelse kan jeg nøjes med til de to andre.

Er ideen helt ude i hampen?

[1] Det er aldrig lykkedes mig at få det til at virke mellem Win95 i
den ene ende og XP i den anden. Og nej: jeg har ikke netkort i begge
maskiner og laptoppen har heller ikke CD-rom drev - derfor!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : LarsS

Dato : 20-08-02 14:12

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> være til de tre styresystemer? Windows 95 skal kun bruges til at
> overføre filer fra en laptop med direkte kabelforbindelse [cut]

På min laptop har jeg win98SE på 475 Mb-partition, 85 Mb er fri,
swapfil er 92 Mb (fast) (RAM 48 Mb). Og jeg vil absolut anbefale
w98SE frem for w95.

/LarsS

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-08-02 14:17

On Tue, 20 Aug 2002 15:12:01 +0200, LarsS wrote:

> [...]
[klip i egne udgydelser]

>På min laptop har jeg win98SE på 475 Mb-partition, 85 Mb er fri,
>swapfil er 92 Mb (fast) (RAM 48 Mb). Og jeg vil absolut anbefale
>w98SE frem for w95.

Joeh, det kan der være noget om, men når nu konens laptop kører 95 (og
kører godt!), vil jeg køre med samme udgave på min partion for at
undgå kompabilitetsproblemos. Herregud, jeg skal måske bruge det nogle
få gange om måneden

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin K

Dato : 20-08-02 15:39

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> kører godt!), vil jeg køre med samme udgave på min partion for at
> undgå kompabilitetsproblemos. Herregud, jeg skal måske bruge det nogle

OK. Så lad os sige:

- 3 GB til Win95 (så er du i hvert fald dækket ind)
- 6 GB til Win2000 (så meget plads får du aldrig brug for - min Win2000 med
programmer fylder ca. 3 GB)
- 6 GB til WinXP (da du arbejder med dette til dagligt, er det naturligt at
have meget plads, selvom du *slet* ikke ville kunne fylde det ud. Hvis det
vel og mærke kun er til programmer og OS)

--
Martin K

Fra : LarsS

Dato : 20-08-02 15:46

Martin K skriver:

> OK. Så lad os sige:
> - 3 GB til Win95 (så er du i hvert fald dækket ind) [cut]

Ja mon ikke! Kan sagtens være på 475 Mb....

/LarsS

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 20-08-02 15:53

"LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk> wrote in news:ajtkt4$fko$1@sunsite.dk:

> Ja mon ikke! Kan sagtens v‘re p† 475 Mb....

.... men hvis Win95 skal bruges til overførsel af data, så skal der jo i
hvert fald være plads til disse på samme partition, hvis så fremt i fald de
andre partitioner er NTFS eller sårn...

Mvh.
/Thomas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-08-02 00:22

Martin K wrote:
> - 3 GB til Win95 (så er du i hvert fald dækket ind)
> - 6 GB til Win2000
> - 6 GB til WinXP

Ca mit forslag, men jeg ville kun sætte 1GB af til win95
og bruge de ekstra GB til winxp.
mvh
HEnning