Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ændre billed størrelse 4:3 -> 3:2
Fra : Bjarni

Dato : 20-08-02 12:04

Jeg er nybegynder vedr. digital fotografering.

Jeg har taget alle mine feriebilleder (ca. 800 stk.) med digikamera, som jeg
gerne vil have ud på papir.

Jeg har kigget på Japan Photo's hjemmeside, og kan se at de forventer et
størrelsesforhold (bredde:højde) på 3:2, mens mine billeder har et forhold
på ca. 4:3.

Skal jeg sidde i Paint Shop og indtaste et antal pixels, der skal fjernes
fra top og bund for hvert billede?

ELLER

Findes der et stykke software, som - på en smart måde - kan hjælpe mig med
denne konvertering?

Er der et bedre/billigere alternativ til Japan Photo?

/bjarni

Fra : martin

Dato : 20-08-02 12:46

> [...]
> på ca. 4:3.
>
> Skal jeg sidde i Paint Shop og indtaste et antal pixels, der skal fjernes

Du kan bruge et firma der tager billeder i digitalkamerastørrelse, det mener
jeg bl.a. Jubii gør (hvis de ellers kommer op at køre igen) samt fotolabo.

--
Martin Kaltoft

Fra : ha

Dato : 20-08-02 12:51

> Findes der et stykke software, som - på en smart måde - kan hjælpe
> mig med denne konvertering?

Jasc Aftershot, demo kan hentes her
http://www.prosoft.dk/Down/Demo/af100evp.zip

> Er der et bedre/billigere alternativ til Japan Photo?

Jeg har ikke prøvet nogle af dem, men Merlin og Bilka kan også,

mvh
ha

Fra : emj

Dato : 20-08-02 13:25

Bjarni skrev i <3d622226$0$27878$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Skal jeg sidde i Paint Shop og indtaste et antal pixels, der skal fjernes
>fra top og bund for hvert billede?

Du gør i alle tilfælde klogt i lige selv at løbe billederne igennem,
for de klipper bare i top og bund uden at skæve til, om der røg en
hårtot eller en fod undervejs.
HVIS du har sådanne billeder imellem, så beskær det hjemmefra.
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : .Kody

Dato : 20-08-02 14:38

Man kunne vel også indsætte et felt, hvor man skrev hvad der er på billedet
Så bliver selve billedet 10x13,3cm
Så kan man jo bare klippe det af hvis man bliver træt af det

..Kody

Fra : Henrik Witting

Dato : 20-08-02 14:50

In article <3d622226$0$27878$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
bmm@comlog.dk says...
> Jeg har kigget på Japan Photo's hjemmeside, og kan se at de forventer et
> størrelsesforhold (bredde:højde) på 3:2, mens mine billeder har et forhold
> på ca. 4:3.
Jeg har flere gange brugt Japan Photo. Hvis dine billeder er i formatet
4:3, så bliver de bare ikke 10*15 cm, men derimod 10*13 (Cirka...).

Jeg spurgte første gang jeg var dernede, og de sagde, at de fremkalder
på en rulle, som er 10 cm. i højden. Når billedet så ikke er længere,
skærer maskinen automatisk billedet af rullen. Længden af billedet
kommer altså an på størrelsesforholdet, så i dit tilfælde bliver de bare
cirka 10*13.

/Henrik

--
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>

HENRIK WITTING

"Scuba Diving... another great activity
where your main goal is to not die" - Jerry Seinfeld

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 20-08-02 14:56

"Bjarni" <bmm@comlog.dk> skrev i en meddelelse

> Er der et bedre/billigere alternativ til Japan Photo?

Der findes en del andre muligheder, men det er altid smag og behag..
Nu skriver du ikke noget om hvor i verden du befinder dig, men jeg bruger
selv www.gabs.dk med stor fornøjelse, og der er mulighed for at finde en
forretning tæt på dig..
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk Email foto@tholofoto.dk