Oversættelse af WinAmp3
Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-08-02 11:22

Hej folkens,

jeg sidder her og er ved at forsøge at oversætte WinAmp3's tekster til
dansk. Det kræver blandt andet en oversættelse af begrebet 'crossfade'.

Hvad vil man oversætte det til på dansk? Lige nu har jeg bare skrevet
'Miks musik sammen' og det ser jo ikke så frækt ud.

Jeg vil helst undgå alle de gode engelske udtryk, da det jo netop er en
oversættelse. Det er dog meget muligt at det ikke bliver bedre af den grund.

..kold
Hi! I'm your friendly neighborhood signature virus. | www.ulrikkold.dk
Copy me to your signature file and help me spread! | mig@ulrikkold.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 20-08-02 11:35

Ulrik Kold wrote:
> [...]
>
> Jeg vil helst undgå alle de gode engelske udtryk, da det jo netop er
> en oversættelse. Det er dog meget muligt at det ikke bliver bedre af

Hvad med "overblænde"

Hvordan vil du oversætte "Equalizer"? "Udligner"? så giver det ingen
mening mere - jeg tror at langt de fleste alligevel bruger de engelske
ord i daglig tale. Derfor synes jeg du skal beholde ord som "Crossfade"
og "Equalizer", men det er selvfølgelig bare min ydmyge mening.

-Sune

-Sune

Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-08-02 11:44

Sune Mika Salminen wrote:

> [...]
> ord i daglig tale. Derfor synes jeg du skal beholde ord som "Crossfade"
> og "Equalizer", men det er selvfølgelig bare min ydmyge mening.

Ja, jeg sidder også her og finder ud af, at jeg ganske automatisk
beholder ord og begreber som 'equalizer', 'playlist(e)', 'skin' og nogle
andre småting. Du har nok ret. I tilfældet 'crossfade' er der nok ikke
et godt alternativ.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 20-08-02 12:40

Ulrik Kold wrote:
> [...]
> beholder ord og begreber som 'equalizer', 'playlist(e)', 'skin' og
> nogle andre småting. Du har nok ret. I tilfældet 'crossfade' er der

krydsfade? Krydsklippe er vel ikke helt korrekt?

/Nikolaj

Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-08-02 12:53

Nikolaj Borg wrote:

> krydsfade? Krydsklippe er vel ikke helt korrekt?
>
> /Nikolaj

Jeg har taget en lidt anden retning nu: Crossfade hedder 'overgang' på
de steder, hvor det er passende. Så lad mig se om det bliver godt.

Jeg regner med lige at poste oversættelserne her (er der en bedre
gruppe?), så folk kan kigge dem efter og komme med bedre/andre forslag.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-08-02 13:40

Ulrik Kold <kold@[NOSPAM]superbruger.dk> skrev:

>Jeg regner med lige at poste oversættelserne her (er der en bedre
>gruppe?), så folk kan kigge dem efter og komme med bedre/andre forslag.

Forør dig evt. i news:dk.kultur.sprog

Jeg mener crossfade skal hedder crossfade.

Venligst,
Lasse Hedegaard

** - Nu også unlocking af Nokia 3410, 5210 og 6310 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-08-02 12:37

On Tue, 20 Aug 2002 12:43:49 +0200, Ulrik Kold
<kold@[NOSPAM]superbruger.dk> wrote:

> [...]
>beholder ord og begreber som 'equalizer', 'playlist(e)', 'skin' og nogle
>andre småting. Du har nok ret. I tilfældet 'crossfade' er der nok ikke

Hvor offentliggør du oversættelsen henne? PÅ Winamp.com?

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-08-02 12:56

Morten Bowman Hansen wrote:
> Hvor offentliggør du oversættelsen henne? PÅ Winamp.com?
>
> Morten
> morten@bowman.dk

Ja, når engang der lige er lavet noget 'kvalitetssikring' på min
oversættelse, så påregner jeg, at den skal på WinAmp.com

Men som jeg skriver ovenover, så regner jeg med lige at sende den
igennem nogle kritiske øjne (måske her i gruppen) for at få det hele
læst igennem inden den bliver offentliggjort.

Fra : Jan Holm

Dato : 20-08-02 14:25

> [...]
> beholder ord og begreber som 'equalizer', 'playlist(e)', 'skin' og nogle
> andre småting. Du har nok ret. I tilfældet 'crossfade' er der nok ikke

Ord som Ekkolajser og Hud, ville være stort

Regards
Jan Holm

Fra : Karina Hjorth

Dato : 20-08-02 14:57

> Ord som Ekkolajser og Hud, ville være stort

Arrrh.... skin ville da blive bedre oversat med "udseende". Mht crossfade
vil jeg give dig ret i, at overgang kan bruges i visse tilfælde - andre
gange kræver det nok brug af lidt flere ord som eksempelvis "en blanding af
flere musikstykker".

Fra : Lars Bernau

Dato : 20-08-02 17:43

In article <B9880BB5.6585D%jan@parkholm.dk>, jan@parkholm.dk says...

> Ord som Ekkolajser og Hud, ville være stort

og Krydsfedte ! *GG*
--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 20-08-02 18:16

Lars Bernau wrote:

> og Krydsfedte ! *GG*

Nej: Krydsfede

/Nikolaj

---

Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-08-02 22:52

Nikolaj Borg wrote:

> Nej: Krydsfede
>
> /Nikolaj

Evt. 'korsfede'? LOL

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-08-02 18:46

Sune Mika Salminen <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajt5ku$2pmf$1@news.cybercity.dk...

> tror at langt de fleste alligevel bruger de engelske
> ord i daglig tale.

> -Sune
________

Ikke her. Jeg er dansker. Det er nok mere de nørdeagtige folk som bruger
engelsk, fordi de får et "kick" (ups undskyld) af det.

Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-08-02 22:51

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
>
> Ikke her. Jeg er dansker. Det er nok mere de nørdeagtige folk som bruger
> engelsk, fordi de får et "kick" (ups undskyld) af det.

Jeg er da glad for at høre, at du er dansk og taler dansk, Åge. Så kan
du måske hjælpe mig med et godt udtryk for det begreb at 'to eller flere
musikstykker mikses oven i hinanden'? Og hvis du begynder at sige
ring-i-næsen-musik eller larm, så bliver jeg nødt til at ignorere dig :)

..kold, der gerne vil have hjælp fra danskere :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-08-02 05:10

Ulrik Kold <kold@[NOSPAM]superbruger.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rRy89.8736$ww6.1346495@news010.worldonline.dk...

> [...]
> musikstykker mikses oven i hinanden'? Og hvis du begynder at sige
> ring-i-næsen-musik eller larm, så bliver jeg nødt til at ignorere dig :)
_________

Ring-i-næsen-musik - ring-i-næsen-musik. Haha. Nej glem det. Det var for
sjov

Hmmmmmmmmm........ Tænke tænke knage knage tænke. Måske kunne man kalde det
"Sammenføj" eller "Bland" ????

Hilsen Åge (en dansker)

Fra : Ulrik Kold

Dato : 21-08-02 09:52

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
>
> _________
>
> Ring-i-næsen-musik - ring-i-næsen-musik. Haha. Nej glem det. Det var for

Heh. En lille smule(!!) humor har du :) Jeg tog det som sjov.

> Hmmmmmmmmm........ Tænke tænke knage knage tænke. Måske kunne man kalde det
> "Sammenføj" eller "Bland" ????
>
> Hilsen Åge (en dansker)

Tjah, jeg tager, som skrevet, gerne mod forslag, da jeg ikke har nogle
gode. De to ovenstående kan sikkert godt bruges i nogle tilfælde.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 21-08-02 02:50

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
>
> Ikke her. Jeg er dansker. Det er nok mere de nørdeagtige folk som
> bruger engelsk, fordi de får et "kick" (ups undskyld) af det.

He he Nørd!!!

Hvad kalder du "Eject" knappen på din båndoptager...?

Jeg kalder min for..øh....."Niels".

-Sune

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-08-02 05:08

Sune Mika Salminen <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajur85$24dj$1@news.cybercity.dk...

> Hvad kalder du "Eject" knappen på din båndoptager...?
>
> Jeg kalder min for..øh....."Niels".
>
> -Sune
_________

Man kunne måske kalde den "Åbne".
Ligesom "Start", "Stop", "Pause" og "Optag"

Fra : Karina Hjorth

Dato : 21-08-02 10:50

> Hvad kalder du "Eject" knappen på din båndoptager...?

Min hedder "Spyt-båndet-ud-knappen"*G*

Karina

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-08-02 16:16

Karina Hjorth <khjorth@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6361ff$0$27663$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Min hedder "Spyt-båndet-ud-knappen"*G*
>
> Karina

__________

Det må sgu godt nok være nogle store knapper der er på din båndoptager, hvis
der skal kunne står så meget på den.
Er din båndoptager større end dit hus?

Hilsen Åge

Fra : Karina Hjorth

Dato : 21-08-02 19:01

> Det må sgu godt nok være nogle store knapper der er på din båndoptager,
hvis
> der skal kunne står så meget på den.
> Er din båndoptager større end dit hus?

Jeg sagde ikke noget om, at det stod på den... Jeg sagde bare, at det hed
den... I øvrigt er det ikke det store problem på selve videobåndoptageren -
næh, du skulle se en monster-fjernbetjening, jeg sidder på......

Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata/ - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : Jonas Engelhardt

Dato : 23-08-02 00:32

On Tue, 20 Aug 2002 19:45:54 +0200, "Åge Halldorsson"
<halldorsson@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Ikke her. Jeg er dansker. Det er nok mere de nørdeagtige folk som bruger
>engelsk, fordi de får et "kick" (ups undskyld) af det.

Jeg er også tilhænger af det danske sprog. Men når man for enhver pris
vil oversætte engelske begreber til dansk, er det eneste man opnår at
der ikke er nogen der forstår en.

Et par eksempler på ord der man skal lade være i fred:

Equaliser
Crossfade
Fade
Chorus (hvis man taler om effekten)
Compact Disc (CD)
Digital Versatile Disc (DVD)

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 23-08-02 01:17

Jonas Engelhardt wrote:

Snip

> [...]
> der ikke er nogen der forstår en.
>
> Et par eksempler på ord der man skal lade være i fred:

Jotak. Og Computer hedder ikke Komputer...
Og SCSI udtales ikke "skasi" men "scuzzy". Fat det så! Grrrr.....!

Jeg må lige komme med mine kæpheste, nu jeg er igang. Jeg har lagt mærke
til, at det danske bløde D ofte sniger sig ind når
P4/P1-journalister/speakere (F.eks. Jørgen DE Mylius) og fine folk fra
whiskybæltet taler engelsk. For eksempel i "Kelloggs' Frostieds" eller
"Smartieds".. hvilket leder mig videre til når samme personer udtaler
det engelske O som "ØV" og dobbelt-o som U, sådan at Golden Goal bliver
til "Gøvlden Gøvl" eller som her - begge på en gang: "Øvldieds but
Gudieds"!

-Sune

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-08-02 08:56

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det engelske O som "ØV" og dobbelt-o som U, sådan at Golden Goal bliver
> til "Gøvlden Gøvl" eller som her - begge på en gang: "Øvldieds but

Ja det er blevet svært at være Dansker... Godt vi ikke kom med i den fælles
mønt.
EURO = ØJRO eller ØVRO
Da jeg gik i skole, blev Europe udtalt = Eropa, og u'et kunne faktisk kun
høres i engelsk timerne. Hvem ville dog have en møntfod man gik og sagde ØV
til hele dagen

Hilsen Benny

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 23-08-02 09:39

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> Da jeg gik i skole, blev Europe udtalt = Eropa, og u'et kunne faktisk
> kun høres i engelsk timerne. Hvem ville dog have en møntfod man gik

Haha ja, præcis

-Sune

Fra : Lars Bernau

Dato : 23-08-02 15:17

In article <3d65ea91$0$53633$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
bfm@tdcadsl.dk says...

> Ja det er blevet svært at være Dansker... Godt vi ikke kom med i den fælles
> mønt.
> EURO = ØJRO eller ØVRO

det udtales Øvro

> Da jeg gik i skole, blev Europe udtalt = Eropa, og u'et kunne faktisk kun
> høres i engelsk timerne. Hvem ville dog have en møntfod man gik og sagde ØV
> til hele dagen

Men det kommer du til før eller siden.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-02 18:53

Lars Bernau <lbe@don'tmailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.17d062394e73d2a19896ad@news.tele.dk...
> In article <3d65ea91$0$53633$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> bfm@tdcadsl.dk says...

> det udtales Øvro
_______

Jeg har hørt det udtalt både: Ævro - Øvro og Øjro

Hilsen Åge

PS: Jeg fortrækker ÆV-ro, hihi

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-02 04:57

Jonas Engelhardt <jonas@nooffence.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d657329.6698045@news.tiscali.dk...

> Et par eksempler på ord der man skal lade være i fred:

> [...]
___________

Jo tak, men hvis man havde et dansk ord vidste man måske hvad tingene
drejede sig om. Jeg aner ikke en hylende fis om hvad de 4 øverste ting er
for noget.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-08-02 09:06

Åge Halldorsson wrote:

> [...]
>
> Jo tak, men hvis man havde et dansk ord vidste man måske hvad tingene
> drejede sig om. Jeg aner ikke en hylende fis om hvad de 4 øverste ting er

Equaliser
En funktion, der kan gøre Birthe Kjærs stemme mere tydelig i forhold til
musikken, når hun synger "Den knaldrøde gummibåd". Funktionen kan også
bruges til at dæmpe bassen, uden at berøre andre toner. Så er man på den
sikre side, hvis Herning Lokalradio pludselig spiller en eller anden
nymodens melodi.

Crossfade
Gør det muligt at skifte glidende fra Birthe Kjærs "Jeg går aldrig til
bal uden trusser" til Keld og æslernes "Landsbyens gadekær". Det vil
sige ingen brat overgang, når det ene nummer slutter og det andet
begynder - og ingen dansktoppause mellem numrene.

Fade
Gør det muligt at starte eller slutte et nummer ved langsomt at skrue op
eller ned. Kan blandt andet bruges til at give et nummer en naturlig
start eller slut, hvis radioværten har den dårlige vane at tale ind over
numrene - som om vi ikke allerede ved, at det er Jodle Birge, der synger
"Rigtige venner".

Chorus
Superfed effekt, der sammen med equaliseren kan fremtrylle flere Birthe
Kjær'er. Ja, man tror det er løgn, men den er god nok. Chorus laver en
slags ekko på nummeret. Det virker ganske vist på såvel instrumenter som
sanger, men her kan man bruge equaliseren til at skrue ned for
instrumenterne - resultatet er, at Birthe Kjær synger kor med sig selv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Troels

Dato : 23-08-02 17:06

> Chorus
> Superfed effekt, der sammen med equaliseren kan fremtrylle flere Birthe
> Kjær'er.

Skræmmende

/Troels

Fra : Lars Bernau

Dato : 23-08-02 15:07

In article <3d65b1d6$0$132$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
halldorsson@post.tele.dk says...

> [...]
>
> Jo tak, men hvis man havde et dansk ord vidste man måske hvad tingene
> drejede sig om. Jeg aner ikke en hylende fis om hvad de 4 øverste ting er

Problemet er bare at der ikke findes nogle ordentlige danske ord for
ovennævnte... Men du er da sikkert velkommen til at sende nogel forslag
ind til dansk sprognævn, eller hvem der nu tager sig af sådanne ting.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-02 18:55

Lars Bernau <lbe@don'tmailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.17d05fff8b19dd929896ac@news.tele.dk...

> Problemet er bare at der ikke findes nogle ordentlige danske ord for
> ovennævnte... Men du er da sikkert velkommen til at sende nogel forslag
> ind til dansk sprognævn, eller hvem der nu tager sig af sådanne ting.
______

Problemet er også at der sidder højtlønnede personer i "Dansk Sprognævn".
Så mener jeg at de vel kunne gøre så meget gavn for deres løn, at de selv
kan komme med forslagene. Hvad skal de ellers være der for?
Og have løn for?

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-08-02 19:08

> [...]
> Så mener jeg at de vel kunne gøre så meget gavn for deres løn, at de selv
> kan komme med forslagene. Hvad skal de ellers være der for?

Hej Åge

Det store problem i oversættelser er nok at hvert program ville blive
oversat på hver sin måde. På Dansk ville den samme funktion komme til at
hedde mange forskellige ting. Engelsk tyder på at være et særdeles velegnet
sprog, hvis ikke det er derfor, så har de ligesom opnået en vis forståelse
for, skal vi kalde det en standard, såldes den samme funktion hedder det
samme, i stort set alle programmer. Så oversættelser kan sommetider være
både godt og skidt.

Hilsen Benny

Fra : Lars Bernau

Dato : 24-08-02 07:00

In article <3d66765f$0$27696$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]
> Så mener jeg at de vel kunne gøre så meget gavn for deres løn, at de selv
> kan komme med forslagene. Hvad skal de ellers være der for?

Det gør de sikkert også! De har måske besluttet at der ikke findes nogle
ordentlige danske ord for flere ting, og stiller sig så (ligesom resten
af befolkningen) tilfreds med at bruge de engelske.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-08-02 10:50

Lars Bernau <lbe@don'tmailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.17d13f4dccb9bc169896b1@news.tele.dk...

> [...]
> ordentlige danske ord for flere ting, og stiller sig så (ligesom resten
> af befolkningen) tilfreds med at bruge de engelske.

SV: Burde man så ikke dele deres lønninger ud til resten af befolkningen?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-08-02 12:41

> __________
>
> SV: Burde man så ikke dele deres lønninger ud til resten af befolkningen?

Hejsa igen Åge

Jeg ved ikke hvilken løn de får, og det er vel også uden betydning. Vi lever
i en tidsalder, hvor sproget ikke når at ændre sig naturligt, da de nye ting
kommer med lynets hast. Det ved du jo selv, da vi var børn, havde ikke
engang Danmarks Radio hørt om en computer. Vi var jo lamslået da vi så en
ZX Spectrum, eller en Vic 20...Så for dem som var med på vognen der,
snakkede sort snak for alle andre. Selv brugte jeg BBC B+ og på slutningen
en BBC Master 128, Men hvis du kender BBC & Commodore, så ved du også, at
det var to uforenelige grene, men i konstant konkurrence. Jeg ved godt
Commodore folket vil krympe sig, og smide lagkager efter mig, men BBC'en
vandt, og ja lad os kalde den PC'ens forløber...Men sproget, på de 25 - 30
år, ja jeg gætter på vi dårligt kan genkende det vi snakkede før, hvis vi
fik lov til at høre det igen. Dengang var Equalizer jo lige netop det
allersidste nye. Som de sagde, hvis ikke du har en Equalizer, har du ikke
råd til at bo som du gør. Selv sagde jeg, En Equalizer er en udmærket ting
hvis man har båd. Et drivanker skal man jo altid bruge

Hilsen Benny

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-08-02 15:39

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6770e2$0$64886$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hejsa igen Åge
SVAR: Jamen selv hejsa igen Benny

Vi var jo lamslået da vi så en
> ZX Spectrum, eller en Vic 20...Så for dem som var med på vognen der,
> snakkede sort snak for alle andre.
SVAR: Øhhhhhh....???

Selv brugte jeg BBC B+ og på slutningen
> en BBC Master 128, Men hvis du kender BBC & Commodore, så ved du også, at
> det var to uforenelige grene, men i konstant konkurrence.
SVAR: Her må jeg lige skyde ind, at det ved jeg ikke noget om

Jeg ved godt
> Commodore folket vil krympe sig, og smide lagkager efter mig, men BBC'en
> vandt,
SVAR: Nå???

og ja lad os kalde den PC'ens forløber...
SVAR: Jamen så gør vi da bare det

Men sproget, på de 25 - 30
> år, ja jeg gætter på vi dårligt kan genkende det vi snakkede før, hvis vi
> fik lov til at høre det igen.
SVAR: Arhhhh...... skal vi nu ikke liige....

Dengang var Equalizer jo lige netop det
> allersidste nye.
SVAR: Var det det?

Som de sagde, hvis ikke du har en Equalizer, har du ikke
> råd til at bo som du gør.
SVAR: Jamen jeg bor da rimeligt godt. Parcelhus 150 kvadrater - bygget
1966. Jeg har da råd til at bo sådan. Men jeg tror da ikke lige at jeg har
en equalizer (tror jeg da ikke)

Selv sagde jeg, En Equalizer er en udmærket ting
> hvis man har båd. Et drivanker skal man jo altid bruge
SVAR: En båd - drivanker - equelizer??????? - Undskyld, nu står jeg altså
af her - jeg har tabt tråden.

Forvirrede hilsner Åge

Fra : Lars Bernau

Dato : 24-08-02 13:18

In article <3d67561c$0$43956$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]
>
> __________
>
> SV: Burde man så ikke dele deres lønninger ud til resten af befolkningen?

hvorfor ?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-08-02 15:39

Lars Bernau <lbe@don'tmailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.17d197dd9708f7c19896b2@news.tele.dk...

> hvorfor ?
___________

SVAR: Fordi det er almindeligt at man laver noget for sin løn.

Fra : Lars Bernau

Dato : 24-08-02 16:17

In article <3d6799f9$0$53624$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]
> befolkningen?

> ___________
>
> SVAR: Fordi det er almindeligt at man laver noget for sin løn.

Nu får de jo heller ikke løn for at opfinde nye ord vel.

På den side: hvor mange offentlige ansatte laver noget for deres løn ?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-08-02 17:30

Lars Bernau <lbe@don'tmailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.17d1c1e87a4f3b8f9896ba@news.tele.dk...

> Nu får de jo heller ikke løn for at opfinde nye ord vel.
>
> På den side: hvor mange offentlige ansatte laver noget for deres løn ?

_________

FASAG = falder af stolen af grin, hehe

Fra : Lars Bernau

Dato : 23-08-02 15:18

> [...]
>
> Jo tak, men hvis man havde et dansk ord vidste man måske hvad tingene
> drejede sig om. Jeg aner ikke en hylende fis om hvad de 4 øverste ting er

Det lyder ret utroligt at en person så musikglad som dig Åge, ikke aner
hvad en Equaliser er, når du ved hvad en Compressor er.

Desuden er der masser af ord der ikke er deciderede danske, men stadig er
en naturlig del af det danske sprog: Pizza, Burger, Tv, Flow, Computer,
Printer, Subwoofer, Keeper, Tuner, Fuck, Shit og mange mange flere.

Mange af dem har også et dansk ord (fx. tv / fjernsyn) men mange bruger
alligevel det engelske ord. Og sørme om ikke folk stadig forstå hinanden.

Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-08-02 13:49

Ulrik Kold wrote:
> [...]
>
> Jeg vil helst undgå alle de gode engelske udtryk, da det jo netop er en
> oversættelse. Det er dog meget muligt at det ikke bliver bedre af den

Nu har jeg oversat hele Locale-filen fra engelsk til dansk. Hvis nogen
er interesseret i at 'korrekturlæse og kvalitetssikre', så send en mail,
og I får en kopi tilsendt. Jeg poster den også gerne i dk.binaer, hvis
det kan glæde nogen.

..kold, der dog lige tager 10 timers pause fra terminalen nu.

Fra : Lars Bernau

Dato : 20-08-02 17:38

In article <pMo89.8366$ww6.1245662@news010.worldonline.dk>,
kold@[NOSPAM]superbruger.dk says...
> [...]
> oversættelse. Det er dog meget muligt at det ikke bliver bedre af den grund.

hvorfor ikke bare hente den danske languagepack til winamp 2.xx og se
hvad der står i den ?

Der findes allerede en dansk languagepack til winamp.

Fra : Ulrik Kold

Dato : 20-08-02 22:49

Lars Bernau wrote:
> hvorfor ikke bare hente den danske languagepack til winamp 2.xx og se
> hvad der står i den ?
>
> Der findes allerede en dansk languagepack til winamp.

Ja, det var jeg klar over, men jeg havde ikke lige tænkt så langt som
til at søge inspiration i den til nogle gode oversættelser. Jeg vil dog
(med efterrationaliseringens hoverende tone ;) sige at der ikke står
noget om 'crossfading' deri. Under alle omstændigheder takker jeg for
vejledningen - den fungerer udmærket som dobbelttjek. Tak.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-08-02 06:09

Ulrik Kold wrote in dk.kultur.musik:

> Hej folkens,
>
> jeg sidder her og er ved at forsøge at oversætte WinAmp3's tekster til
> dansk. Det kræver blandt andet en oversættelse af begrebet 'crossfade'.

Rent faktisk memer jeg at jeg engang er stødt på oversættelsen krydsdæmpe
til crossfade.

[...]

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h

Fra : Ulrik Kold

Dato : 21-08-02 09:38

Henrik Bøgh wrote:

> Rent faktisk memer jeg at jeg engang er stødt på oversættelsen krydsdæmpe
> til crossfade.

Krydsdæmpe... det var helt klart også et forslag, der var værd at overveje.