lille kat på vejen der...
Fra : Gitte J. Lock

Dato : 20-08-02 10:10

Kæresten kørte på arbejde i går, og på et tidspunkt bevæger en dejlig kat
sig ud på vejen. Der er et godt stykke hen til den og katten ser bilen og
vender sig om ... som for at flygte ind i grøften. Kæresten sagtner farten
for at give den tid, og for at han kan nå at bremse, hvis den nu skulle
vælge at krydse vejen alligevel. Men nej! Misser ser rædselsslagen på bilen,
der nærmer sig, krummer ryggen med halen mellem benene og bliver stående...
til sidst holder kæresten foran katten, der ikke flytter sig. Den er
tydeligvis meget bange for bilen, og den står sådan længe foran den
parkerede bil, før den endelig forsvinder ind på marken.

Vi har nu diskuteret hvorvidt han skulle have dyttet. Den var tydeligvis
rædselsslagen for bilen, men den skulle jo helst blive bange og flygte
effektivt, når den ser sådan een ... istedet for at tro at bilerne holder
for den. Kæresten synes på en måde at det ville være synd at trykke hornet i
bund, mens jeg bare mener at misser så vidt muligt skal forbinde bilen med
al ondskab på jord (altså; hornet helt i bund!). Hvad synes I? Det er
naturligvis synd at jage den en skræk i livet, men måske den så fremover
ville flygte hurtigt, når den så en bil ?
-Gitte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-08-02 13:05

In article <3d620762$0$243$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Gitte J. Lock
<gjl@stofanet.dk> wrote:

> Men nej! Misser ser rædselsslagen på bilen,
> der nærmer sig, krummer ryggen med halen mellem benene og bliver stående...
> til sidst holder kæresten foran katten, der ikke flytter sig.

Jeg ser desværre ofte næsten samme fænomen - som oftest i mørke, når
jeg er på vej hjem fra min aftenvagt. Der er mange fritløbende katte i
området hvor jeg arbejder og desværre også halvbefærdede veje. Jeg har
ofte set en kat, der bliver fanget i billygterne stoppe op og trykke
sig - nærmest paralyseret. Og først når bilen er næsten standset
(gudskelov) flygter katten ud til siden. Jeg har hjertet i halsen hver
gang og tror at nu går det galt! Men heldigvis har jeg ikke set nogen
påkørsler endnu. (Pyha!) Men jeg har også undret mig over katten
opførsel. Er det det pludselige skarpe lys, eller hvad?

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 20-08-02 13:42

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@macx.com> wrote in > Jeg ser desværre ofte næsten
> [...]
> Donna og Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck
> http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
> fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Der var ikke mørkt, så i det her tilfælde har det næppe været billygterne
der frøs missen til stedet, men jo fænomenet om natten kender jeg også ...
også med harer og andre dyr. Ifølge kæresten virkede den her bare som om
frygten naglede den til stedet... og da han så holdt stille lige foran den
var det som om den langsomt tøede op.
-Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-08-02 21:05

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> writes:

> [...]
> frygten naglede den til stedet... og da han så holdt stille lige foran den

Det bryder jeg mig ikke særligt om...
En del kunne tyde på at den kommer galt af sted med sin frygt..Ret
tragisk..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 20-08-02 22:23

Jeps, netop min og kærestens tanke også! Så derfor tænkte jeg, at man jo nok
burde forskrække den yderligere med hornet ... i håb om at den så fremover
ville forbinde biler med chokket og vælge flugten prompte.
-Gitte

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in > Det bryder jeg mig ikke

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-08-02 13:47

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@macx.com> writes:
> [...]
> påkørsler endnu. (Pyha!) Men jeg har også undret mig over katten
> opførsel. Er det det pludselige skarpe lys, eller hvad?

Ja det skal i nok regne med, det "lyset" vil virke paralyserende på
dyret for det gælder alle dyr...
Modmidlet er at blænde ned, pas lige på med farten her, men jeg har
ofte oplevet at når der blev blændet op igen var dyret væk, nu ikke
fordi vi var kørt over det...

Men det var min gamle far som lærte mig det, for vi kørte jævnligt
gennem en skov med bla rådyr, på begge sider af vejen og det hjælper
altså..
Men gør i nogle erfaringer i den retning, gode dårlige kan jeg da godt
skrive mig på listen til en lille notits til gruppesiden og samle op
der..

Jeg tror endda at der var en skovridder engang (hed vist noget med
Lars) som også har haft det oppe at vende, men det er dælme mange år siden..

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-08-02 23:35

In article <m3ptwditnv.fsf@henrik.misbams.adsl.dk>, Henrik Pedersen
<misbams-meow@edb.dk> wrote:

> Men gør i nogle erfaringer i den retning, gode dårlige kan jeg da godt
> skrive mig på listen til en lille notits til gruppesiden og samle op
> der..

mjah, nu har jeg hverken bil eller kørekort, så mine erfaringer kommer
fra fortovet Jeg frygter bare den dag, hvor en af bilisterne har
for travlt og ikke når at bremse for katten...*gys*

Fra : Pelle haleløs

Dato : 22-08-02 13:08

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> -Gitte
> Det er selvføgelig bedst hvis katten rander væk af sig selv. Men hvis den
ikke gør det så hornet helt i bund. Selv om det er synd.