Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon D30?
Fra : Asser Munch

Dato : 19-08-02 23:23

Jeg vil utroligt gerne have en kommentar fra kendere til Canon D30, som
udbydes til salg på dk.marked.privat.foto:

<Canon D 30 hus med manualer og div org programmer -org emb.
<Canon EF 17-35 2,8 L med lædertaske og modlysblæne og org emb
<IBM Microdrive 340 mb etui og org software

<Alt i særdeles god stand

Er det noget værd, eller skulle man hellere se efter et nyt? Det er ikke til
professionel brug, men ... næsten :)

Enhver kommentar vil være yderst velkommen. Tak.

Venlig hilsen Asser Munch.

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 20-08-02 06:54

> [...]
> professionel brug, men ... næsten :)
>
> Enhver kommentar vil være yderst velkommen. Tak.

Jeg er selv vildt begejstret for D30'eren
Det kommer selvfølgelig an på prisen, om jeg ville købe udstyret. Jeg
tror jeg ville hoppe på den, hvis prisen lå under 10-12.000 kr.
D30'eren leverer ca8MB 8bit Tiff filer - så der skulle være nok at tage
af ;)
RAW-filerne fylder ca. 2½MB stykket.
En ting du nok skal være opmærksom på, er at 17-35mm objektivet reelt
svarer til et 27-59mm objektiv, da alle objektivers brændvidde skal
ganges med 1,6.

Hvis jeg selv havde de 25-30.000 kr. at brænde af nu, ville jeg helt
klart købe D60'eren som skulle være magen til D30'eren blot med 6
megapixil istedet for 3 megeapixel.

Du skal også lige være opmærksom på, at det ikke er sikkert at de
eksterne flash der virker til det analoge Canon kamera virker til
D30'eren, det samme gælder for trådudløseren.

Pia

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-08-02 08:51

Pia Klit Larholm <pia@larholm.dk> wrote in

> Hvis jeg selv havde de 25-30.000 kr. at brænde af nu, ville jeg helt
> klart købe D60'eren som skulle være magen til D30'eren blot med 6
> megapixil istedet for 3 megeapixel.

Hvis jeg skulle have et D60 ville jeg bestille det hos www.bhphotovideo.com
i New York til $2200 (ca kr. 16.500), bestille en flybillet til 3350,- med
SAS og hente det selv Meen så skal man jo også lige lægge prisen på CF
kort oven i.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : MOA

Dato : 20-08-02 15:01

Eller køb det i Tyskland, samme pris og så kan du få det sendt inden for EU

MOA

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-08-02 16:05

"MOA" <no@spam.dk> wrote in

> Eller køb det i Tyskland, samme pris og så kan du få det sendt inden
> for EU

Samme pris hvorhenne i Tyskland?

Den her checker jeg en gang imellem
http://www.tweakers.net/pricewatch/26904

Fra : MOA

Dato : 20-08-02 20:35

http://www.digitalkamera-preisvergleich.de/

Et slags edbpriser på tysk

Fra : MOA

Dato : 20-08-02 20:38

Fandt et D60 til 19000 kr. og jeg vil til en hver tid foretrække at købe mit
kamera i Tyskland fremfor USA, ikke mindst i forhold til garanti og evnt.
problemer der måtte opstå.

MOA

P.s. hvis det var mig der skulle ud og købe nyt så ville jeg vælge Nikon
D100 fremfor canon, virker som et bedre kamera udfra de test's jeg har læst.

Fra : Asser Munch

Dato : 21-08-02 00:09

Tak for deltagelsen, jeg har efterhånden indset, at et D30 (og for den sags
skyld D60) faktisk er overkill i mit tilfælde.
Først og fremmest pga. prislejet, men også fordi jeg tilsyneladende har et
andet fokus end brugerne af de virkeligt professionelle kameraer.

Jeg vil naturligvis gerne kunne tage billeder med høj opløsning, men en
allround og fleksibel (SLR-"agtig") funktionalitet er sådan set vigtigere
for mig end forskellen på 3M og 5M pixels.

Hvis jeg skal slippe så mange grunker (max 15.000 incl alt), må kameraet
rimeligt "gelinde" kunne alt det, jeg kan få brug for: fra hurtige
snapshot-serier, måske små filmsekvenser, over de "trivielle" ferie-billeder
(som svigermor tager), til gedigne (amatør-)kvalitetsoptagelser.

Jeg håber, jeg kan ulejlige NG'en igen med min videre søgen efter det gode
digitale kamera. Nogen forslag? På forhånd tak.

Asser Munch.

Fra : H. P. Holm

Dato : 21-08-02 12:07

Asser Munch skrev:

[...]
> [...]
> snapshot-serier, måske små filmsekvenser, over de "trivielle" ferie-billeder
> (som svigermor tager), til gedigne (amatør-)kvalitetsoptagelser.

Det der bliver sværest at opfylde er de hurtige snapshot-serier.
Digitale kameraer bruger en del tid (og strøm!) på at lagre billedet
og gøre klar til næste skud, særlig ved brug af flash, og særlig ved
mange megapixels i tabsfrit format. Der går også generelt en del tid
fra man tager kameraet op af lommen, indtil det er klar til skud.

Jeg valgte at købe et udgået Olympus uden zoom og uden alt for mange
pixels. Det er klar til skud efter et par sekunder, hvis det ikke er
alt for længe siden man har brugt det, og i værste fald er der op til
10 sekunders ventetid ved opstart, eller mellem 2 billeder, hvis det
også skal lade flashen op.

Mine prioriteter blev noget i stil med:
Kører via USB porten på computeren.
Virker uden specielt software (Windows 'ser' kameraet som en disk).
Bruger standard, opladelige batterier, eller almindelige penlight
hvis man står ude midt i ingenting og skal bruge noget strøm.
Rimelig optik.
Lille størrelse, så det kan ligge i en jakkelomme - altid.
Billigt, så det kan være med alle vegne uden at man er alt for
pylret med det og bange for det bliver væk eller går i stykker.

> Jeg håber, jeg kan ulejlige NG'en igen med min videre søgen efter det gode
> digitale kamera. Nogen forslag? På forhånd tak.

Køb et billigt/udgået model digitalt kamera, og tag nogen billeder.
Det er ikke kameraet der tager gode billeder, det gør fotografen.

--
Hans

Fra : Asser Munch

Dato : 21-08-02 19:27

"H. P. Holm" <hpholm@adresse.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Køb et billigt/udgået model digitalt kamera, og tag nogen billeder.
> Det er ikke kameraet der tager gode billeder, det gør fotografen.

Det tager jeg til efterretning. Jeg tror, jeg må købe mig et "billigt"
kamera, som jeg kan supplere med mit analoge, og så afvente at
digital-teknologien kan tilbyde mig alt, hvad jeg forlanger. Jeg synes sådan
set, den (i mit perspektiv) enormt høje prisklasse burde forpligte til
temmelig meget mere end blot et højt million-antal pixels.
Tak for indlæggene, jeg står af her.

Venlig hilsen Asser Munch.

Fra : max

Dato : 21-08-02 19:49

> [...]
> set, den (i mit perspektiv) enormt høje prisklasse burde forpligte til
> temmelig meget mere end blot et højt million-antal pixels.

Det er en fornuftig beslutning - mvh max