ADODB vs. PEAR
Fra : Tinky Winky

Dato : 19-08-02 23:18

Jeg har brugt ADODB lidt til databaseabstraktion og det virker smart nok.
PEAR ser ud til at ligne det lidt.

Hvad er bedst?

Er ens SQL virkelig 100% portabel? Skal man ikke bruge en masse af klassens
specielle funktioner til fx LIMIT, for at det vil virke på alle andre
databaser? Er der en nem måde at vide om ens SQL er portabel?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-08-02 00:17

Tinky Winky skrev:

> Jeg har brugt ADODB lidt til databaseabstraktion og det virker smart nok.
> PEAR ser ud til at ligne det lidt.
>
> Hvad er bedst?

Jeg har ikke prøvet ADODB - men det taler til PEAR DB's fordel, at det
er en officiel del af PHP og pushes som den "officielle" PHP-database-API.

> Er ens SQL virkelig 100% portabel?

Næ, nej. At lave 100% portable løsninger kræver ikke bare, at man bruger
PEAR DB, men også, at man ved lidt om, hvilke SQL-ting, der er standard,
og hvilke, der ikke er.

> Skal man ikke bruge en masse af klassens
> specielle funktioner til fx LIMIT, for at det vil virke på alle andre
> databaser?

I realiteten er det ikke så mange gange, man får brug for klassens
specielle funktioner. I LIMIT gør man dog, siden LIMIT faktisk ikke er
nogen SQL-standard. Microsoft SQL Server har den slet ikke indbygget, i
Oracle hedder den nogen andet osv. Metoden limitQuery()
(http://pear.php.net/manual/en/core.db.limitquery.php) skulle dog løse
det problem.

> Er der en nem måde at vide om ens SQL er portabel?

Ja - se i manualen. Både i PostgreSQL- og i MySQL-manualen står det som
regel, om en given funktion er en officiel del af SQL-standarden eller ikke.

Fra : Larz

Dato : 20-08-02 01:07

Jonas Koch Bentzen wrote:
> [...]
> specielle funktioner. I LIMIT gør man dog, siden LIMIT faktisk ikke er
> nogen SQL-standard. Microsoft SQL Server har den slet ikke indbygget, i

Er du sikker på det? Jeg har arbejdet en del med Oracle, og jeg er da
rimelig sikker på at der ikke findes noget tilsvarende! (Og nej, ROWNUM
er ikke tilsvarende).

Men måske blander du dem bare sammen, for jeg mener da fra mine tidlige
MSSQL dage at kunne huske at der var noget der lignede?...

--
-
Lars

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 20-08-02 13:41

Larz wrote:

> Men måske blander du dem bare sammen, for jeg mener da fra mine tidlige
> MSSQL dage at kunne huske at der var noget der lignede?...

i MSSQL/Sybase kan man såvidt jeg ved kun bruge

SET ROWCOUNT XX

til at bestemme hvor mange(XX) rækker man vil hente, men man kan ikke
bestemme at man vil starte ved række YY.. :|

--
Mvh. Nezar Nielsen

Fra : Tinky Winky

Dato : 20-08-02 12:40

> Jeg har brugt ADODB lidt til databaseabstraktion og det virker smart nok.
> PEAR ser ud til at ligne det lidt.

Kan de forresten bruges sammen med en flat file database? Sådan at man kan
bruge SQL, selvom ens host ikke tilbyder det?