Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ramkort
Fra : Karsten Nilsson

Dato : 19-08-02 22:16

Hvordan regner man ud hvor mange billeder der kan være på et 8mb ramkort
hvis man tager billeder med et 3.1mio pixels kodak kamera.
Hilsen Nilsson

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-08-02 22:47

Karsten Nilsson wrote:

> Hvordan regner man ud hvor mange billeder der kan være på et 8mb
> ramkort hvis man tager billeder med et 3.1mio pixels kodak kamera.

Man regner ikke, det afhænger nemlig af hvilken opløsning og kvalitet
JPEG-komprimering der er valgt, man læser i manuellen hvor der med
garanti er en tabel, der oplyser hvor mange billeder der kan være på et
givent størrelse hukommelseskort, ved de forskellige opløsninger og JPEG-komprimeringer.

Eller man prøver hvor mange billeder der ka' tas', inden meldingen "card
full" kommer på skærmen, et sådant eksperiment er jo helt gratis, og
kunne næsten være klaret hurtigere end at skrive spørgsmålet...:)

Fra : martin

Dato : 20-08-02 00:00

> [...]
> garanti er en tabel, der oplyser hvor mange billeder der kan være på et
> givent størrelse hukommelseskort, ved de forskellige opløsninger og

Ved JPEG komprimering er det også afhængigt af motivet, da store ensartede
flader kan komprimeres mere. Derfor findes der heller ikke noget entydigt
svar på spørgsmålet, det varierer fra gang til gang.

--
Martin Kaltoft

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-08-02 00:39

martin wrote:

> [...]
> ensartede flader kan komprimeres mere. Derfor findes der heller
> ikke noget entydigt svar på spørgsmålet, det varierer fra gang

Det er korrekt, men fil-størrelsen vil dog højst varriere nogle få
procent, så det vil ikke betyde fra eller til på et 8 Megabyte kort.

Hvis kortet var større f.eks. 64 el. 128 Megabyte, så vil det måske ku
ha' en betydning, det er dog min erfaring, at der altid er flest
billeder som fylder den gennemsnitlige størrelse, og så nogle få der
h.h.v. fylder lidt mere eller lidt mindre, og de opvejer i reglen
hinanden.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-08-02 23:36

"Karsten Nilsson" skrev i en meddelelse
> Hvordan regner man ud hvor mange billeder der kan være på et 8mb ramkort
> hvis man tager billeder med et 3.1mio pixels kodak kamera.
> Hilsen Nilsson

De to digikameraer, som jeg har haft, har begge skrevet det
på displayet, når jeg sætter kortet i......

--

Jan Vestergaard
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-08-02 00:29

Jan Vestergaard wrote:

> De to digikameraer, som jeg har haft, har begge skrevet det
> på displayet, når jeg sætter kortet i......

Ja det er da rigtigt, alle digicams har en billedtæller.