Ekkolodder
Fra : Sune

Dato : 19-08-02 20:54

Har nogen her erfaring med ekkolodder, som de har lyst til at øse ud af ?
Jeg kan se at der er et hav af forskellige i prisklassen 2-4.000 kr.
Jeg vil gerne have et jeg kan bruge når jeg skal ud og fiske - men det må
også gerne kunne angive fart/temp.

Er der nogle specielle faldgrupper ?

mvh
Sune

Fra : Anders & Berit

Dato : 19-08-02 23:42

Jeg har for nylig været med til at montere og afprøve et Garmin 240. Det fås
også med sensor til fart og temp. Dette var dog uden.

Loddet har en fantastisk opløsning, og viser tydeligt blød/hård bund osv.
Jeg kan kun sige godt om det.

Jeg har set forskellige tilbud på det, men søg på nettet.

Anders

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 20-08-02 21:54

Tja.. jeg har haft Garmin 240 i et års tid nu, det første købte jeg i USA,
tænkte at garantien fik jeg aldrig brug for. Det gjorde jeg ( hvis ellers
der havde været en.) Det er et rigtig flot lod, men - det er ikke fukttæt!!
Det første duggede mere og mere, så blev det usikkert på dybderne, målte 66m
vand i Egå marina indtil det var varmt. Tilsidst stod det helt af. Jeg
byttede så til nyt hos den danske importør som jo ( meget forståeligt) ikke
mente at mit amerikanske lod var hans problem, jeg fik en fair byttepris.
Det ny fik jeg i april, og efter et par måneder fik det nøjagtigt de samme
symptomer!! Nu har jeg åbnet det og fyldt det med silicagel. Det hjalp, men
til gengæld er garantien vel røget (igen). Jeg har netop købt gps, det blev
ikke garmin!!!
PS: loddet opbevarer jeg ikke i båden, det har kun været udendørs når jeg
var på havet, og er iøvrigt blevet behandlet ordentligt
MVH Niels.

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 21-08-02 16:34

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> MVH Niels.
>
> Jeg har haft Garmin GPS i tre år uden det mindste problem, hvorfor fik du
iøvrigt ikke det nye lod lavet på garantien?
Med venlig hilsen
Henning

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 22-08-02 14:57

Ja, hvorfor.. det er jo lidt svært at forklare.
Jeg har den ide at det næppe ville blive bedre, håber ikke det er en injurie
mod producenten, men efter at ha kigget inden for i loddet og ikke mindst
talt med en masse andre om sagen, så var jeg vel overbevist om, at en
reklamation ville ha givet mig et nyt lod, som så efter nogen måneder...
Ærlig talt, jeg har ikke råd til bare at "kassere" garantien, men jeg har
det sådan, at min sparsomme fritid er for kostbar til sådan noget fis. Jeg
gider simpelthen ikke ofre en fridag, køre 25 km. med et tons båd, sætte i
vandet osv. osv. og så være spændt på om nu også skidtet virker idag. Så
hellere tage chancen for selv at lave det til noget der duer. Og ret skal
være ret, når det fungerer, så er det et glimrende lod. Da jeg købte GPS,
fortalte sælgeren, en ret stor en, at han da førte Garmin, men ikke gjorde
noget for at sælge dem, pga reklamationer over blda. fugtproblemer. GPSèn
jeg købte er Furuno, den virker meget fornuftig, til gengæld er stikkene
ikke beskyttet med en gummiprop når de ikke benyttes ligesom Garmins er, så
nu må tiden vise om de så irrer på rekordtid
MVH Niels

Fra : Hobi

Dato : 22-08-02 22:40

Hej Niels,

[CUT]
> jeg købte er Furuno, den virker meget fornuftig, til gengæld er stikkene
> ikke beskyttet med en gummiprop når de ikke benyttes ligesom Garmins er,

> nu må tiden vise om de så irrer på rekordtid

Brug syrefri fedt.... Siliconefedt eller lignende.... Det virker, men du må
ikke spare på det....

--

MVH
Hobi

--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : JPo

Dato : 20-08-02 22:29

> [...]
> Jeg kan se at der er et hav af forskellige i prisklassen 2-4.000 kr.
> Jeg vil gerne have et jeg kan bruge når jeg skal ud og fiske - men det må

Hej Sune.

Jeg sidder og kikker lidt i Niels Vestergaard,s bog "Småbådsfiskeri". Der
står bl.a.:

Et alm. ekkolod har en sendeeffekt på omkring 150-200 watt med en
sendefekvens på 190-200 kHz.
Billige ekkolodder sender med omkring 450 kHz
Dyre ekkolodder kan gå ned på 50 KHz og udgangseffekt på omkring 3.000 watt.

Det skal også helst have grå-linje eller White-line. Dette bruges til at se
fiskestimer på bunden med.

Der også lidt om hvilken vinkel transduceren har. Alm. er 20 grader.
En på 8 grader. er god på større dybder.

Har selv et Apelco 260 - det har også problemer med dug på glasset, når det
sidder i solskin.

mvh.

JPo

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-08-02 23:00

"JPo" <spamfri_pregeh@adslhome.dk> wrote in message

--- snip ---

> [...]
> Billige ekkolodder sender med omkring 450 kHz
> Dyre ekkolodder kan gå ned på 50 KHz og udgangseffekt på omkring 3.000

Hm. Der er et eller andet galt med dine tal. Jeg har to stykker ekkolod på
min båd - en fishfinder og en alm. dybdelod, begge to dyre modeller - og jeg
kan forsikre dig, at ingen at dem bruger så meget som 5 watt - ikke engang
når jeg bruger dem samtidigt.

3.000 watts udgangseffekt er helt forkert. I sa fald ville mine batterier
være opbrugt i løbet af meget kort tid, selv hvis man antager at de er 100%
effektive og ikke bruger endnu mere strøm end de 3 kilowatt (!) du nævner...

Fra : Sune

Dato : 20-08-02 23:32

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
<snap>
> [...]
100%
> effektive og ikke bruger endnu mere strøm end de 3 kilowatt (!) du

Det må have noget at gøre med målemetoder. Prøv at se dette eksempel som jeg
fandt på http://www.netbaad.com

Effekt: 1600 Watt P.P. ca. 130 Watt RMS

Det ene p står vistnok for Peak.

mvh
Sune

Fra : JPo

Dato : 21-08-02 07:17

"> Det må have noget at gøre med målemetoder. Prøv at se dette eksempel som
> [...]

Ja - ved nærmere nærlæsning andet steds står der, at der er 2 målemetoder,
p/p = peak to peak og så RMS. P/P er 8 gange større en RMS.

Og de mindste har en udgangseffekt på 150 - 300 wat p/p og de største
3000watt p/p.

mvh
JPo

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 22-08-02 15:00

Den der med Peaks, det er vist noget med at loddet udsender inpulser. Hvis
den bruger de 5 watt til at "opspare" til en kraftig impuls, så kan impulsen
jo godt være meget kraftig i meget kort tid.
MVH Niels

Fra : Anders & Berit

Dato : 23-08-02 02:06

Et ekkolod udsender en ganske kort impuls ved den frekvens fx. 200 khz
loddet kører på. Effekten kan måles på mange måder. En 200 khz impuls består
af sinusformede svingninger = en vekselstrøm. En sinusformet vekselstrøm
skifter mellem - og +, og må derfor nødvendigvis også passere nul. P til P
eller ptp værdien af effekten er forskellen mellem højeste + værdi og
laveste - værdi. RMS værdien er den effektive værdi, altså et udtryk for den
effekt du kan få ud af det, hvis det havde været en jævnstrøm. RMS værdien i
impulsen = ptp værdien divideret med 2,828.

Når ekkoloddet har sendt en impuls venter det i lang tid, medens det lytter
efter ekkoer. Jo større dybde jo længere venter det. Dvs. når den samlede
RMS opgives, er forskellen mellem ptp i impulsen og den samlede RMS meget
stor. Der sendes kraftigt i kort tid, og lyttes i lang tid.

Ptp er altså et udtryk for sendeeffekten i impulsen, mens den samlede RMS
giver et billede af hvor lang er impulsen i forhold til lyttetiden, og
samtidig også af senderens strømforbrug. Høj ptp = god rækkevidde. Lang
sendeimpuls giver stor sikkerhed på større rækkevidde, men mindre opløsning
eller evne til at skelne mellem to tætliggende objekter. Disse forhold
mellem sendetid og lyttetid varieres alt efter dybdeområde. En anden ting
der her kan spille ind, er den valgte sendefrekvens. En højere frekvens fx.
400 khz (alle andre parametre lige) giver mindre rækkevidde, men bedre
opløsning.

En sidste ting der spiller ind er bredden af impulsen. En impuls der sendes
nedad i 10° bredde (udstråling) har større ekko i sit område end en på 20°
bredde. Til gengæld ser den brede, så et større område under båden.

Hvis man afsøger et område for fisk ved høj fart, må man have kort tid
mellem impulserne, da man ellers vil have flyttet sig inden ekkoet når
tilbage. Det giver kort lyttetid = lav dybde. Her vil man så kunne drage
fordel af den brede udstråling osv. osv. Den praktiske anvendelse bliver
hele tiden kompromisser mellem alt dette. Og jo mere af det du vil beherske
jo dyrere lod.

Alt dette forklarer dog hvorfor man kan have en kraftig sendeeffekt uden at
slå batteriet i knæ omgående.

Mvh
Anders

Fra : maass & Co A/S

Dato : 23-08-02 06:44

Forskellen fra højeste + - til laveste - , det må da være en
spændingsforskel, som måles i volt. Hvis vi antager at der sikkert ikke er
mange ampere indvolveret i regnestykket, må der være tale om adskillige
kilovolt? Lyder lidt som et elhegn. Og et elhegn på 3000 watt, det ville jeg
sgu nødig tisse på. Mener du at disse effekt-opgivelser er fup?
MVH Niels

Fra : maass & Co A/S

Dato : 23-08-02 06:47

Undskyld den ny adresse, sidder på pinden og foregiver at arbejde.
MVH Niels

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 23-08-02 07:43

Du skal vist have genopfrisket din elektronikviden

Fejl 1
Hvis der er få ampere, behøver der ikke at være mange volt. Modstanden
indgår nemlig også i regnestykket. Volt = Modstand(Ohm) * Ampere
Dvs Få ampere og få volt går fint sammen såfremt der er stor modstand.

Fejl 2
Hvis der er mange volt, behøver der ikke at være mange watt.
Watt=Volt*Ampere

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Anders & Berit

Dato : 23-08-02 09:26

Og for at følge op på Eriks korrekte kommentar.

3000 W ptp er en del. Og hvis vi holder os til ohmske betragtniger er Watt =
volt i anden / modstand. Vi kan så udlede at: 1) en ekkolodstransducer må
være lavimpedant, og 2) at der må være en betragtelig spænding over
transduceren i impulsen. Jeg har svært ved at forestille mig at
producenterne lyver ret meget.

Jeg ved ikke hvem der bruger elhegn som transducerforbindelse (dem jeg
kender har et isoleret kabel) eller tisser på siderne inde i sin båd. Men
jeg tror ikke at det er ret mange.

Anders

Fra : Anders & Berit

Dato : 23-08-02 09:45

En sidste lille kommentar. Selve sendeenheden sidder i transduceren på
hækken eller i bunden. Så høj spænding findes kun inde i den lukkede enhed,
og ikke på kablerne.

mvh
Anders

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 23-08-02 12:33

"Anders & Berit" <beritpost@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> En sidste lille kommentar. Selve sendeenheden sidder i transduceren på
> hækken eller i bunden. Så høj spænding findes kun inde i den lukkede
enhed,
> og ikke på kablerne.

Godt - bare det ikke suger al strømmen fra min 2 * 140Ah på 5 minutter, er
jeg tilfreds :)

Fra : walter170142

Dato : 05-08-03 20:45

"Anders & Berit" skrev d. 23-08-02 02:06 dette indlæg :
> [...]
beherske
> jo dyrere lod.
>
> Alt dette forklarer dog hvorfor man kan have en kraftig sendeeffekt

Jeg skriver dette i Anders og Berits indlæg, men det er en besked til
alle gæve fisker med et ekkolod.
Der er kommet mange tilbage svar på, hvad den afsatte effekt ( målt i
Watt) er i en transducer, men ingen er korrekt. Det rigtige svar finder
i på hjemmesiden http://hjem.get2net.dk/walter .Ekkoloddet er ikke et af
de moderne med plasma farveskærm, men princippet er det samme den dag
idag, som for 30 år siden. Læs det igennem, så forstår i vel en del mere
om ekkolod, transducer og afsat effekt målt i Watt og ikke blindeffekt
målt i VA.
Med venlig Hilsen
Jørgen Walter

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders og Berit

Dato : 05-08-03 22:26

Hej Walter.

Ja det er jo mere detaljeret end min popularisering, som blot påpeger
overfladiske principper. I realiteten er jo ekkoet retur dæmpet kvadratet på
afstanden ud og kvadratet på afstanden hjem. Endnu en god grund til at
overfortolke betydningen af en sendeeffekt. Hvorimod betydningen af en
snæver beam kan være interessant ved større dybder.

Ved en udbredelseseshastighed på 1500 m/sec har man så dybde * 2 / 1500 sec
til rådighed. Dvs. v 300 m dybde fx 0,4 sec til at oplade en kondensator til
høj spænding (du benytter 250 V) som skal aflevere sin strøm i 0,7 msec. Det
er en tidsfaktor på 570 gange. Lad os blive i ohmsk effekt. Omregner man
ydermere ptp værdien til RMS, skal batteriet jo kun levere (DC vil jo altid
være ohmsk) 570 * 2,828 ~ 1/1600 af transducerens optagne effekt. Så det er
nok ikke nødvendigt med kran til batteri og kabler.

Hvilken spænding moderne transducere "affyres" med, ved jeg ikke. Men jeg
ved den anden vej rundt, at piezo elektriske elementer kan afgive en høj
spænding ved påvirkning. Og jeg ved heller ikke i hvilket omfang man ændrer
på sende lyttetidsforholdet ved forskellige dybder, og hvor meget ekko der
reflekteres af forskellige bund og fisketyper mm.

Tjah det kunne blive et næsten uudtømmeligt emne, men det ville være
interessant, hvis fabrikanterne opgav lidt bedre data. En meget veltrænet
operatør kan se meget ud af rå video, mens vi andre er nødt til at have
hjælp af moderne signalbehandling, da vi jo kun bruger det en gang imellem.

God fornøjelse med dit projekt.
Anders

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 21-08-02 07:07

Jeg har både Apelco of Hummin Bird.

Apelco er ældre med fart og temp og fungerer godt.

Humminbird er købt i usa og har også vræet godt. Og jeg tror på at en del
giver World Wide garanti..... Der er jo en producent garanti og ikke en
forhandler garanti.

Med hensyn til white eller grey lines... Jeg har det ikke og kan se stimer
på bunden..også hvordan bunden er - det får man fornemmelse og erfaring med
med tiden at en tyk bund er lig bevoksning - eller fisk - og en smal steg er
hård sand eller sten bund.

Held og lykke....

Ps. køber du uden for EU må du påregne told og moms .. de fleste pakker fra
firmaer til private tages i tolden.. men kender du en i f.eks USA hvor der
somme tider er super tilbud kan de jo købe og sende som "gave"

MVH'

Fra : Kris Jeppesen

Dato : 05-09-02 20:53

> [...]
> Jeg kan se at der er et hav af forskellige i prisklassen 2-4.000 kr.
> Jeg vil gerne have et jeg kan bruge når jeg skal ud og fiske - men det må

Du kan få et Lowrance X-71 til 2999.- med fart og tempertaur på tilbud hos f.eks Sport Dres, det er et kanon lod som aldrig giver problemer.

mvh

Kris