meteor/meteorit
Fra : EV0L

Dato : 19-08-02 19:22

Hvad er forskellen på en meteor og en meteorit?

Håber i svare på det i dette forum

-e.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 19-08-02 19:33

EV0L wrote in message <3d6138c3$0$27688$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hvad er forskellen på en meteor og en meteorit?

En meteor flyver, en meteorit er landet. Jeg tror også bare man kan kalde
det en meteor i begge situationer.

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : EV0L

Dato : 19-08-02 19:41

tak
-e.

Fra : Anders Lund

Dato : 19-08-02 19:56

"Martin Kristensen" <cruSpAmSuCkSzer@gjk.dk> skrev i en meddelelse
> En meteor flyver, en meteorit er landet. Jeg tror også bare man kan kalde
> det en meteor i begge situationer.

Så kan jeg jo som et tillægsspørgsmål spørge til komet, astroide. Hvad er
forskellen, er det materialet, og hvad er en meteor så lavet af
(is?/sten?/metal?)

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : EV0L

Dato : 19-08-02 20:19

Der må jeg også indrømme at jeg er lidt nyskærig?
Vil meget gerne vide om en meteorit, meteor osv er lavet af eks. metal, is,
sten eller måske lidt af vært?

-e.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 19-08-02 21:14

Anders Lund wrote in message
<3d613f50$0$27861$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>

>Så kan jeg jo som et tillægsspørgsmål spørge til komet, astroide. Hvad er
>forskellen, er det materialet, og hvad er en meteor så lavet af

Asteroider er typisk fra asteroidebæltet mellem Mars og Jupiter. Det er
sten og metalklumper, der er til overs efter dannelsen af de 4
klippe-planeter Merkur, Venus, Jorden og Mars. Kometerne er isklumper, der
kommer fra Kuiper-bæltet (mener jeg det hedder) som ligger ude i Pluto's
bane.

Der er vist tre af disse bælter i alt, men det sidste kan jeg ikke lige
huske.

Herudover kan der også komme interstellare rum-sten fra uden for
solsystemet. Der var vist noget med at der styrtede sådan en ned på
Grønland for et par år siden.

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-08-02 21:26

> [...]
Hvad er
> forskellen, er det materialet, og hvad er en meteor så lavet af

Asteroider hører til mellem Mars og Jupiter, samt nogen der cykler lidt ud
og ind, de er af klippe. En komet kommer fra (og vender tilbage til)
Oortskyen udenfor planetbanerne og indeholder mest vand og andet
fordampeligt der sammen med partikler danner 'halen', der opstår ved
solfordampningen.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-08-02 20:12

Martin Kristensen wrote:

> En meteor flyver, en meteorit er landet. Jeg tror også bare man kan kalde
> det en meteor i begge situationer.

Man ser også indimellem en skelnen mellem tre ting:

a. meteoroide: En sten (for lille til at kaldes asteroide) der bevæger
sig frit rundt i Solsytemet.

b. meteor: Lysfænomen når en meteoroide kommer ind i Jordens
atmosfære. Altså det samme som stjerneskud.

c. meteorit: Rest der er tilbage af en meteoroide efter at denne
har passeret Jordens atmosfære og er landet på over-
fladen. Også kaldet meteorsten.

Men bare rolig, det er almindeligt og ofte uden den store fare for
misforståelser at blande betydningerne sammen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : EV0L

Dato : 19-08-02 20:20

> [...]
>
> Men bare rolig, det er almindeligt og ofte uden den store fare for
> misforståelser at blande betydningerne sammen.

Jammen det satte da begreberne på plads må jeg sige! Endnu engang tak

-e.

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 20-08-02 22:04

> Jammen det satte da begreberne på plads må jeg sige! Endnu engang tak
>
> -e.

Meteoritter kan også inddeles (ganske ufysiologisk) efter om der er
tale om et fund (gravet op af en eller anden mark) eller om et fald
(observeret
under nedfaldet).
De største meteoritter (blandt andet Agpailit-meteoritten fra grønland) er
sjældent
observeret under faldet (jeg tror ikke observatørerne overlevede ), mens
mindre
meteoritter ( i øvrigt de hyppigst forekommende - heldighvis) ofte er
rapporteret under
nedfarten.
De fleste mindre meteoritter bremses så kraftigt under passagen gennem
atmosfæren,
at de til sidst falder med frit fald. Disse kan derfor være svære at skelne
fra de slagger
der kan falde ned fra flyvemaskiner. Derimod når større meteoritter ikke at
bremses helt op og kan have nedfaldshastigheder tæt på lydens. Hvis man
derfor hører en buldren og syden
er man ikke i tvivl om det kan være en meteorit. De mindre meteoritter høres
knap nok.

MVH Carina Saxtorph