Råd til nybegynder
Fra : Usage

Dato : 19-08-02 17:20

Jeg har et par spørgsmål, nogle af dem er ret flove, men det er der ikke
noget at gøre ved:

1/ På dagkort.dk er der en oversigt over å og så. Hvad med de små åer/søer
der ikke er med, er det gratis at fiske i dem, hvis de ellers ikke er privat
eget?

2/ Når man fisker ved kysten (limfjorden), kan man så bruge blink, spinner
m.m ? Og skal man bruge vaders som fluefiskerne? Hvilke vaders skal man
vælge?

3/ Hvilke blink, spinnere vil i bruge ved kystfiskeri samt i åen? Er der
nogle specielle modeller i bruger mest?

--
Mvh.

Kenneth Poulsen

Fra : Usage

Dato : 19-08-02 18:03

Og endnu et:

Når i fisker om aftenen ved åen, hvad gør i så ved de 100.000.000 myg? Lader
i dem bare stikke, eller har i et eller andet middel der holder dem væk?

Fra : Sublogic

Dato : 19-08-02 21:03

Jungle olie, altså til myggende. Prøv at spørge efter det inde i Aalborg
Jagt.

Mvh.
Sub

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 19-08-02 21:34

Hej Kenneth

Jeg kan godt forstå, du er i tvivl som ny i faget, men her er et par
velmente kommentarer:

> [...]
>

> 1/ På dagkort.dk er der en oversigt over å og så. Hvad med de små åer/søer
> der ikke er med, er det gratis at fiske i dem, hvis de ellers ikke er

Alle ferskvande er i princippet privat ejendom, og fiskeretten tilhører
bredejerne. Disse kan så vælge at leje den ud, eller beholde den for sig
selv. De fleste bredejere er private mennesker, men en del ejes selvfølgelig
af staten, amterne og kommunerne - det er dog alligevel at betragte som
privat ejendom.

De steder, hvor ejeren lejer fiskeretten ud til foreninger, er der også ofte
mulighed for at købe dagkort - ellers må man melde sig ind i den forening,
der har lejet fiskeretten. En del af disse er de steder, du kan se på
dagkort.dk. Men dagkort.dk er altså ikke en officiel oversigt over alle de
vande, der sælges dagkort til (sådan en findes ikke), men en privat
internet-butik, som en del foreninger benytter sig af. I øvrigt et godt
initiativ, efter min mening.

Enkelte steder er fiskeretten givet fri ved lov, kongelig befaling eller
anden juridisk vedtægt. Det gælder f.eks. i den nederste del af Gudenåen,
mellem Langå og Randers.

På mange af de kommunale arealer, er fiskeriet også frit - ofte dog kun for
kommunens egne borgere. Du må forhøre dig hos den lokale tekniske
forvaltning, hvis du er i tvivl.

Skov og Naturstyrelsens fiskevande, der udgør hovedparten af statens
fiskevande i ferskvand, er delt i 3 grupper. 1) vande, hvor fiskeri er
totalt forbudt (typisk fordi det er fuglereservat eller lignende), 2) vande,
hvor fiskeriet lejes ud til foreninger og 3) "frie" fiskevande, hvor enhver
kan fiske. På styrelsens hjemmeside findes en oversigt over de frie vande.

Der er ingen tvivl om, at de fleste gode privatejede fiskevande kræver
medlemsskab eller anden form for betaling - rimeligt nok, synes jeg. Det er
trods alt lodsejerens ejendom, og som forening, der lejer fiskretten er der
altså en del økønomi forbundet med at drive et ordentligt fiskevand. Der er
dog stadig fiskevande, der ikke er lejet ud, f.eks. er der da flere vande i
Salling-området. Her må man spørge sig for hos den enkelte lodsejer, om man
kan få lov at fiske.

Prøv at spørge dig for hos Jagt og Fiskeri i Thinggade i Skive. De plejer at
være gode for et godt råd, når man har brug for det, og det kan være de ved
noget om stederne. Eller Intersport i Nykøbing Mors.

> 2/ Når man fisker ved kysten (limfjorden), kan man så bruge blink, spinner
> m.m ? Og skal man bruge vaders som fluefiskerne? Hvilke vaders skal man
> vælge?

Limfjorden er lidt fattig på fiskearter. Men med blink kan du regne med at
fange havørred og hornfisk. Havørredfiskeriet er af en eller anden grund
bedst i Limfjorden meget tidligt på foråret, mens hornfiskene er der i juni.

Waders er en god ide, da der mange steder er rimeligt lavvandet. Og da det
som regel er koldt på de tidspunkter, hvor fiskeriet i Limfjorden er bedst,
er det en god ide med neopren-waders.

> 3/ Hvilke blink, spinnere vil i bruge ved kystfiskeri samt i åen? Er der
> nogle specielle modeller i bruger mest?

Det er et stort spørgsmål, som der er mange meninger om. Men i åen går du
aldrig helt galt med en spinner, f.eks. Mepps eller Myr-spinneren. Ved
kysten har du nok mest glæde af blinkene. Gode kystblink er f.eks. Delfin,
Möresilda, Toby, Boss, Filur osv. Der er rigtigt mange forskellige, og de
fanger alle sammen fisk, blot de bliver fisket rigtigt.

Endelig skal man ikke overse wobblerne, især i ferskvand. Kystwobblerne er
lidt anderledes at fiske med og kræver lidt tilvænning (bl.a. skal man fiske
l-a-a-a-n-g-s-o-m-t)

Når du har lidt kasterutine, skal du også kigge på, om du er til kystfiskeri
med bobleflåd og flue (fluefiskeri med spinnestang). Det går også langsomt,
men kan give gode fangster.

God fornøjelse

Steen

Fra : Usage

Dato : 20-08-02 06:55

Hej,

Det var et rigtig godt og langt svar. Jeg takker 1000 gange, og vil prøve at
smutte ind på Natur og Skovstyrelsens hjemmeside, og en tur op i Tinggade.

mvh.

Kenneth Poulsen

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 21-08-02 15:29

> 2/ Når man fisker ved kysten (limfjorden), kan man så bruge blink, spinner
> m.m ? Og skal man bruge vaders som fluefiskerne? Hvilke vaders skal man
> vælge?

Jeg ville vælge åndbare til enhver tid, også om vinteren. Bevægeligt fiskeri
er en fordel, og så bliver du hurtigt så fugtig i et par neoprener, at du
alligevel fryser. Og da det samtidig er god latin at vade så lidt som
overhovedet muligt, og stort set aldrig dybt, er åndbare det behageligste.
Brug evt. fleece indenunder på kolde dage.