Blinke
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-08-02 17:18

Hejsa
Jeg har lagt mærke til at min lille Vidar aldrig blinker, hverken til mig
eller til de andre katte. De andre katte blinker fint til hinanden og mig.
Desuden blinker mine to gamle katte også til Vidar. Men det bliver aldrig
besvaret.
Vidar er 15 uger nu, så er det der med at blinke noget de lærer senere?
Mvh
Vibeke J

Fra : Niels Peter

Dato : 19-08-02 17:27

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> besvaret.
> Vidar er 15 uger nu, så er det der med at blinke noget de lærer senere?

Blinken er et såkaldt "dæmpningssignal", som kaldes sådan, fordi det
anvendes til at dæmpe et andet dyrs aggression eller angst.
Man fortæller det andet dyr, at "jeg er i godt humør og ikke ude på
skrammer".
Når Vidar aldrig gør det, kunne det derfor være, fordi han ikke føler behov
for det - når han kun er 15 uger, er der nok ikke nogen af de andre, der har
grund til at føle sig truet af ham, og selv er han åbenbart også helt tryg
ved de andre.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-08-02 22:37

> [...]
har
> grund til at føle sig truet af ham, og selv er han åbenbart også helt tryg

Hej Niels Peter
Jeg vidste godt hvad det betød, men den holder ikke, idet de andre katte har
været efter ham. Derfor "burde" han føle sig om ikke andet lidt truet. Så
det var egentlig derfor jeg troede at det måske var noget han lærte senere.
Mvh
Vibeke

Fra : Niels Peter

Dato : 20-08-02 07:42

> [...]
> været efter ham. Derfor "burde" han føle sig om ikke andet lidt truet. Så
> det var egentlig derfor jeg troede at det måske var noget han lærte

Nogle killinger er nogle "rå børster", som ikke rigtigt reagerer på voksne
kattes forsøg på at "banke dem på plads".
Jeg har p.t. en killing ved navn Bully, som godt kan blinke, hvis hun
opdager, at "Far" har set, at hun er oppe på køkkenbordet (=forbudt). Men
hun kunne aldrig drømme om at blinke til sin legekammerat, en lidt ældre
killing, der ofte "overfalder" hende med fornærmede skrig til følge -
hvorefter Bully straks kommer tilbage "efter mere"
Jeg vil i det hele taget tro, det er noget, de har lært, når man får dem -
"sprogundervisningen" foregår hos mor og søskende fra 10 uger. Det er en af
grundene til, at man har sat de 12 uger som minimumsalder....

Niels Peter