IKS Aquastar og redox/microsiemens...
Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 19-08-02 17:17

Hej gruppe,

Jeg overvejer at købe en IKS Aquastar til et discusmiljø og har i den
forbindelse nogle spørgsmål, som det ikke helt er lykkedes mig at opklare:

1) Er redox og microsiemens en og samme betegnelse for vandets ledningsevne?

2) Hvad er det, som IKS Aquastar Basic kan, som IKS Aquastar Midi ikke kan?

Har kigget på http://www.iks-aqua.com/html/engl/aquastarbasys.htm (og
http://www.iks-aqua.com/html/engl/aquamidibasys.htm) og savner en forklaring
på symbolerne under måleenhederne.

Hvis nogen af jer ellers har gode eller dårlige erfaringer med IKS Aquastar,
vil jeg selvfølgelig også gerne høre om dem.

Håber nogen kan hjælpe.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 19-08-02 19:05

Kim Gam-Jensen wrote:
> [...]
>
> 2) Hvad er det, som IKS Aquastar Basic kan, som IKS Aquastar Midi ikke kan?

Udvides med flere moduler. Midi har kun mulighed for det den er født
med: temperatur og enten pH eller redox.

> [...]
>
> Hvis nogen af jer ellers har gode eller dårlige erfaringer med IKS Aquastar,
> vil jeg selvfølgelig også gerne høre om dem.

Jeg har selv en Midi med pH og kan kun anbefale den.

Køb den i Tyskland, hvis du vil have den til en fornuftig pris.
Du får den så sikkert med tysk firmware i. Hvis du ønsker den med
engelsk firmware skriver du bare til IKS.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-08-02 10:28

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> writes:

> Køb den i Tyskland, hvis du vil have den til en fornuftig pris.
> Du får den så sikkert med tysk firmware i. Hvis du ønsker den med
> engelsk firmware skriver du bare til IKS.

Man kan altså opgradere firmware til engelsk selv ?

/Esben
--
Repaint! Repaint! And never thin again!

Fra : Steen Suder

Dato : 20-08-02 21:06

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Man kan altså opgradere firmware til engelsk selv ?

Ja. Jeg lavede selv et nullmodemkabel af halen fra en gammel PS2-mus.
Jeg har vejledningen et eller andet sted, hvis nogen skulle være
interesserede.

Bagdelen er at man har brug for en Windowsmaskine for at gøre det.

Jeg tror faktisk at jeg har firmwaren et sted...

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-08-02 21:55

> [...]

> Bagdelen er at man har brug for en Windowsmaskine for at gøre det.
>
> Jeg tror faktisk at jeg har firmwaren et sted...

Så mangler jeg bare at få sparet op til den (og finde en Windows
maskine...).

/Esben
--
A friend in need is a friend indeed, But a friend with weed is better.

Fra : Steen Suder

Dato : 21-08-02 08:58

Esben Haabendal Soerensen wrote:

<KLIP>

> Så mangler jeg bare at få sparet op til den (og finde en Windows
> maskine...).

Du må gerne komme forbi og røre ved min
Jeg bor i Århus.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 21-08-02 09:35

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> writes:

> Esben Haabendal Soerensen wrote:
>
> <KLIP>

> Du må gerne komme forbi og røre ved min
> Jeg bor i Århus.

Hrmpfh!

Det er nok ikke helt det samme, men tak for tilbuddet

Har du noget ekstraudstyr til den ?

Jeg kunne specielt godt tænke mig at kombinere den med sådan en
variabel switch socket og en elektronisk controller til mit armatur,
samt en lille dosemotor til daglig gødningsdosering, og sidst men ikke
mindst, styring af CO2 tilførsel via IKS'en. Se _det_ ville være et
fedt setup :)

/Esben
--
          smaller is better.
             unix

Fra : Steen Suder

Dato : 21-08-02 09:45

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Hrmpfh!
>
> Det er nok ikke helt det samme, men tak for tilbuddet
>
> Har du noget ekstraudstyr til den ?

En enkelt sokkel og kigger efter dosemotor, men det er længere ude i
tiden. De er ret dyre.

Den styrer CO2 vha. min hjemmelavede reaktor og en magnetventil.

> [...]
> samt en lille dosemotor til daglig gødningsdosering, og sidst men ikke
> mindst, styring af CO2 tilførsel via IKS'en. Se _det_ ville være et

Jeg har tidligere luftet tanken om at få lavet et script til at hive
data ud af den som kan plottes via MRTG, når jeg nu alligevel har en
Linuxboks stående

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 21-08-02 13:42

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> writes:

> En enkelt sokkel

Den der følger med som standard ? Er den variabel eller bare en
on/off switch ?

> og kigger efter dosemotor, men det er længere ude i
> tiden. De er ret dyre.

Jep, de ved godt hvordan man skal tjene penge....

> Den styrer CO2 vha. min hjemmelavede reaktor og en magnetventil.

Hvad vil du anslå den samlede materiale pris for ovenstående til ?

> Jeg har tidligere luftet tanken om at få lavet et script til at hive
> data ud af den som kan plottes via MRTG, når jeg nu alligevel har en
> Linuxboks stående

Det er jo næsten en synd at du ikke har gjort det endnu. Det ville da
være interessant at se hvor præcist du kan styre pH værdien med din
CO2 tilførsel.

Hvis nu du havde nogle flere sockets kunne du vel også lave
temperaturstyring med nattesænkning på en grad eller to. Eller er der
ikke døgnvariation på temperaturen i de forskellige tropiske
ferskvandsbiotoper ?

/Esben
--
The microwave was invented after a researcher walked by a radar tub
and a chocolate bar melted in his pocket.

Fra : Steen Suder

Dato : 21-08-02 14:05

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Den der følger med som standard ? Er den variabel eller bare en
> on/off switch ?

Jeg mente en enkelt skinne
Jeg har derfor 1 + 4 sokler. Jeg har ikke nogen, der er variable.

> Jep, de ved godt hvordan man skal tjene penge....

Der mulighed for at bruge næsten hvad som helst da dosemotoren bare skal
tændes og slukkes.

> Hvad vil du anslå den samlede materiale pris for ovenstående til ?

Det ved jeg ikke helt, men et par hundrede for reaktoren og måske 200
for ventilen. Det er altsammen købt i Tyskland.

> Det er jo næsten en synd at du ikke har gjort det endnu. Det ville da
> være interessant at se hvor præcist du kan styre pH værdien med din
> CO2 tilførsel.

Den er meget præcis

> Hvis nu du havde nogle flere sockets kunne du vel også lave
> temperaturstyring med nattesænkning på en grad eller to. Eller er der

Det gør jeg allerede.

> ikke døgnvariation på temperaturen i de forskellige tropiske
> ferskvandsbiotoper ?

Det har jeg også spekuleret over...
Jeg tror ikke der er den store variation, da der er tale om meget store
vandmasser.

Fra : Nikolaj

Dato : 19-08-02 22:04

Prøv at se denne her site: http://www.zimsen.dk/Vaeskeanalyse/analytinst.htm

Fra : Nikolaj

Dato : 19-08-02 22:06

Eller endnu bedre denne her: http://www.reefers.dk/html/redoxpotentialet.htm

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 21-08-02 21:52

Hej,

Mange tak for alle svarene - jeg er blevet meget klogere nu. Faktisk så
klog, at jeg nu meget, at IKS Aquastar er absolut uundværligt

Er der forøvrigt nogen af jer, der ved om det kan købes billigere i udlandet
(i givet fald hvor) end omkring kr. 5.500,- for et Aquastar Basic inkl. pH-
og microsiemens modul?

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-08-02 23:23

Kim Gam-Jensen <kim@gam-jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d63fe30$0$88355$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
udlandet
> (i givet fald hvor) end omkring kr. 5.500,- for et Aquastar Basic inkl.

Har du snakket med Carsten i Decocean? Han sælger selve computeren for
lidt over 2000 kr
Så det kunne jo være at han også er billigere med de andre ting, selv om
MicroSiemens, ikke
lige er det vi måler i saltvand.

Jeg kan desværre ikke lige huske hans nummer, men det står i
telefonbogen.

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 22-08-02 13:56

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> computeren for lidt over 2000 kr Så det kunne jo være at han også er
> billigere med de andre ting, selv om MicroSiemens, ikke lige er det

Det lyder godt nok billigt.

> Jeg kan desværre ikke lige huske hans nummer, men det står i
> telefonbogen.

Det lykkedes mig ikke lige at slå "Carsten i Decocean" op på krak.dk.
Kan du give lidt mere information så vi kan finde frem til ham.
F.eks., er det en (akvarie)butik ? Og hvor i landet ?

/Esben
--
Time flies when you're in a coma.

Fra : Steen Suder