hunstik i væggen - ingen forbindelse
Fra : ndaieshndasoinc

Dato : 19-08-02 16:48

Jeg har en hun stik der kan sættes på væggen, som jeg førsøger at få til at
virke. Den ene ende er et hanstik som sidder i en ADSL router/hub og den
anden ende er hunstikket (problembarnet).

Det virker ikke, og jeg tænkte at rækkefølgen for farverne måske er
forkerte.

Hun stikket er en gennemsitig plastikdims med farve koder som man trykker
ned over en sort plastikdims med nogle "tænder" som skal bide igennem
isolationen når den gennemsigtige plastikedims trykkes ned over.

På hunstikket er farvrækkefølgen således:
ØVERST: hvid-grøn, hvid-orange, hvid-blå, hvid-brun
NEDERST: grøn, blå, orange, brun

Han stikket i den ene ende er moteret som figur 1 her:
<http://www.brinck.dk/patch.asp>
(orange, hvid-orange, hvid-grøn, blå, hvid-blå, grøn, hvid-brun, brun)

Jeg har med en elektrisk pære tjekket at der kan løbe strøm igennem alle 8
ledere.

Andre forslag til at få det til at fungere, modtages også gerne.
På forhånd tak.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-02 17:11

"ndaieshndasoinc" <none@noemailaddress.none> wrote in message
> [...]
> virke. Den ene ende er et hanstik som sidder i en ADSL router/hub og den
> anden ende er hunstikket (problembarnet).

Hvad skal du koble op i den ende hvor vægstikket sidder?

Det er jo lidt svært at få noget til at virke,, hvis det ikke kobles til
noget.

> Det virker ikke, og jeg tænkte at rækkefølgen for farverne måske er
> forkerte.

> Andre forslag til at få det til at fungere, modtages også gerne.
> På forhånd tak.

Der er 2 muligheder...

Byt det orange og grønne par, i RJ45 han stikket..

Prøv at sæt kablet i uplink på hub´en

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-02 17:14

> Byt det orange og grønne par, i RJ45 han stikket..

Eller selvfølgelig i hun stikket på vægen.. Det er jo ligegyldigt.. Og så
spilder jo ikke noget stik...

Men hvorfor ikke et vægstik i begge ender.. Og hererfter normal patch kabel.

Fra : ndaieshndasoinc

Dato : 19-08-02 18:08

> Hvad skal du koble op i den ende hvor vægstikket sidder?

En computer.

> Byt det orange og grønne par, i RJ45 han stikket..

Jeg prøver først at bytte om på de grønne og orange i hunstikket.

> Prøv at sæt kablet i uplink på hub´en

Der er ikke nogen uplink port (speedstream ADSL router m. hub).

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-02 17:17

> Han stikket i den ene ende er moteret som figur 1 her:
> <http://www.brinck.dk/patch.asp>

Det er forresten for dårligt, at der ikke er angivet at ovenævte
monteringsbetode er metode B... Da stikket du har monteret nok er monteret i

Fra : ndaieshndasoinc

Dato : 19-08-02 19:45

> Det er forresten for dårligt, at der ikke er angivet at ovenævte
> monteringsbetode er metode B... Da stikket du har monteret nok er monteret

Først: jeg har nu byttet om på det orange og grønne par (både hel og
halvfarvede) i hunstikket og det virker. Tusind tak, nu behøver jeg ikke
længere at have to stk. løse kabler rodende på gulvet igennem gangen.

På hunstikket stod der "A" på. Mht. hanstiks farverækkefølgen, har jeg på
mange andre stik også brugt den farverække der er angivet i "figur 2" på
brincks side.

Hvis jeg vil sætte en switch på hunstikket, kan jeg bare sætte et krydset
kabel på, ikke? På trods af den lidt mærkelige(?) kabling burde der ikke
være noget til hinder for at det ville virke hvis jeg købte en switch og
satte i mit (nye) stik i væggen, vel?

Hvorfor er der forresten både A og B?

Fra : Arne Keller

Dato : 19-08-02 20:53

On Mon, 19 Aug 2002 20:44:49 +0200, "ndaieshndasoinc"
<none@noemailaddressDONTREMOVE.com> wrote:

> [...]
snip

>Hvorfor er der forresten både A og B?

De 2 metoder giver fordele hvis man anvender applikationer som bruger
mindre end 4 par på 110 patchpaneler, så kan man anvende 2 pars
patchkabler til Ethernet eller systemtelefoner dette kan give mindre
forbrug af par i backbone/riser kabler.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.