MS Windows
briani 27239
Valg af Windows til ny PC
Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 19-08-02 16:00

Jeg er ved at bestille en ny PC: Pentium 4 - 2 GHz - 2 x 40 GB disk -
Plextor Combo drive - Logitech Cordless optical tastatur/mus osv.

Fra den "gamle" PC agter jeg at overføre printer (HP DeskJet 950C) og
scanner (HP Scanjet 5370C) foruden en 17" Trinitron skærm. Jeg nævner
disse tre ting, fordi forhandleren siger, at da de ikke er helt nye
KAN de godt give problemer med de nyere Windows versioner. Han
anbefaler at installere Windows 98, DK 2.udgave.

Jeg har ingen ide overhovedet om, hvad forskellen er mellem W98 og de
andre valgmuligheder. Kan nogen forklare mig, hvad man bør vælge - og
hvorfor?

Af større SW pakker vil jeg komme til at anvende MS Office 2000 Pro og
Paint Shop Pro 7.
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Madsen

Dato : 19-08-02 16:13

Christian Zoega Jessen skrev:

> Jeg er ved at bestille en ny PC: Pentium 4 - 2 GHz - 2 x 40 GB
> disk - Plextor Combo drive - Logitech Cordless optical
> tastatur/mus osv.

Hvor mange MB RAM har du tænkt dig at proppe i maskinen?

> [...]
> helt nye KAN de godt give problemer med de nyere Windows
> versioner. Han anbefaler at installere Windows 98, DK 2.udgave.

Mon ikke WinXP har indbyggede drivere til både printer og skanner.
Det er jeg næsten sikker på at den har. Skærmen er ikke noget problem.

> Jeg har ingen ide overhovedet om, hvad forskellen er mellem W98 og
> de andre valgmuligheder. Kan nogen forklare mig, hvad man bør
> vælge - og hvorfor?

Når det er en helt ny pc med nyt bundkort, så ville jeg ikke tøve med
at installerer WinXP. Den er som skabt til formålet og du vil sikkert
opleve et mere stabilt system end hvis du installerer Win98SE. Godt nok
er Win98SE et godt styresystem, men WinXP er nyere og også bedre, efter
min mening.

Madsen.

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 19-08-02 19:58

On Mon, 19 Aug 2002 17:12:47 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Hvor mange MB RAM har du tænkt dig at proppe i maskinen?

256

>Mon ikke WinXP har indbyggede drivere til både printer og skanner.
>Det er jeg næsten sikker på at den har.

Det troede jeg også - og føler mig sådan set også beroliget af, at
både printer og scanner ifølge specifikationerne har USB tilslutning
som en mulighed. Indtil nu har jeg brugt dem på åarallelporten under
W95.

> [...]
>opleve et mere stabilt system end hvis du installerer Win98SE. Godt nok
>er Win98SE et godt styresystem, men WinXP er nyere og også bedre, efter

Sælgeren sagde også noget om, at hvis man ikke har en hel del erfaring
med SW, er der større risiko for problemer med XP.

mens jeg skrev dette opdagede jeg i kataloget, at der kan være tale om
XP Home (995,-) og XP Pro (1.595,-). Hvilken version taler vi/du her
om?
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Claus Henriksen

Dato : 19-08-02 17:11

HP leverer software til scanneren:
http://www.hp.com/cgi-bin/cposupport/swindex.pl?p=hpscanjet520500&l=en&c=MicrosoftWindowsXP
og til printeren:
http://www.hp.com/cgi-bin/cposupport/swindex.pl?p=hpdeskjet919039&l=en&c=MicrosoftWindowsXP

Claus Henriksen

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 19-08-02 19:58

Tak, Claus
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Madsen

Dato : 19-08-02 20:10

Christian Zoega Jessen skrev:

> Ja, jeg kommer jo fra et W95 system.

Ja og installerer du WinXP oven i den uden af afinstallere Win95
først, så får du sikkert ikke andet end problemer med WinXP.
Det optimale er og har altid været at installere en ny Windows-
version på en tom harddisk så du er sikker på at der ikke ligger
noget fra det gamle styresystem og forstyrrer.

Madsen.

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 19-08-02 20:36

On Mon, 19 Aug 2002 21:09:59 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>version på en tom harddisk så du er sikker på at der ikke ligger
>noget fra det gamle styresystem og forstyrrer.

Det har jeg tænkt på. Meningen er, at den ny PC leveres med en ny
Windows præinstalleret, hvorefter jeg via CD-ROM kopierer de data
over, som jeg har brug for. Derefter er den gamle lige til
brokkassen, eller hvor man nu anbringer sådan et monstrum.

--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Madsen

Dato : 19-08-02 21:18

Claus Henriksen skrev:

> Usmart ja, men på den angivne side er der både en update (822 KB) og
> en ren installation (46,86 MB).

Ja, jeg kan se du har ret. Sidste gang jeg ledte efter drivere til en
HP-printer og scanner for en kammerat som gerne ville skifte til WinXP,
var det ikke muligt at hente en fuld version som kunne installeres på
en "ren" WinXP, men jeg kan se at de omsider har fået skruet hjernen på
og fået den lavet. Dengang skulle man endda købe driver-cd'en med en
opdatering på som krævede at man havde opgraderet til WinXP fra Win98,
men de har sikkert fået en del ballade over at opføre sig sådan og har
derfor skiftet politik. Det er jo rart at se.

Madsen.

Fra : Claus Henriksen

Dato : 20-08-02 06:49

On Mon, 19 Aug 2002 22:17:47 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>men de har sikkert fået en del ballade over at opføre sig sådan og har
>derfor skiftet politik. Det er jo rart at se.

Ja gid det var så vel - min 5100C kræver stadig en opgradering. Her er
der ikke kommet fuld version.

Claus Henriksen

Fra : Madsen

Dato : 20-08-02 10:59

Claus Henriksen skrev:

> Ja gid det var så vel - min 5100C kræver stadig en opgradering.
> Her er der ikke kommet fuld version.

Det er også en ældre HP-printer og scanner kammeraten har, så det er
muligt at det samme stadig er tilfældet med hans. Jeg har ikke kigget
efter længe og kan ikke huske modelnumrene.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 19-08-02 17:26

Claus Henriksen skrev:

> HP leverer software til scanneren:

Ja, men vær opmærksom på hvad de kræver:

This HP PrecisionScan software update is for customers who have
upgraded to Windows XP from a previous version of the Windows
operating system such as Windows 98, 98SE, Windows 2000 or Windows
Me.

Direkte usmart.

Madsen.

Fra : Christian Zoega Jess~