ulemper ved sænkekøl????
Fra : Jimmi Wolff

Dato : 19-08-02 14:36

Hej

Jeg har overvejet at købe en båd med sænkekøl.
Er der nogle ulemper ved at båden har sænkekøl i stedet for alm. køl????

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-08-02 15:00

"Jimmi Wolff" <jimmi1311@stofanet.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har overvejet at købe en båd med sænkekøl.
> Er der nogle ulemper ved at båden har sænkekøl i stedet for alm. køl????

Ja, indtil flere - men er det sænkekøl eller svingkøl?

- kassen kan blive utæt
- kølen er ofte lettere end det ideele af hensyn til dine muskler
- den kan enten sidde fast eller blive løs
- der er noget mekanik man skal holde øje med

....og sikkert flere som jeg ikke ved noget om.

På den anden side skal det siges at der er mange både derude med sænkekøl,
så mo ikke de kan bruges alligevel?

Fra : Tommi F. Wolff

Dato : 20-08-02 10:10

> Ja, indtil flere - men er det sænkekøl eller svingkøl?

Hvad er en svingkøl?????

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-08-02 10:21

"Tommi F. Wolff" <wolff@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad er en svingkøl?????

En der 'svinges op' i stedet for at løftes lodret op.

Fra : Tommi F. Wolff

Dato : 20-08-02 11:12

Er det så bedre end en sænkekøl???

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-08-02 11:38

> Er det så bedre end en sænkekøl???

Muligvis. Fordelen er at kølen er fæstnet i et punkt hvor den svinger, og at
kassen ikke fylder så meget.

Hvad er det for en bådtype? Der er andre ting ved en båd end netop kølen.

Fra : Tommi F. Wolff

Dato : 20-08-02 11:44

Ja, jeg ved godt at der er andre ting end bare kølen. Problemet er bare at
jeg kun kan få en havneplads, hvor der ikke er mere end 1.10m dybt.
Men jeg tror at det bliver en Junker 22', den stikker kun 0,90m og så virker
det som en god begynderbåd!?

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-08-02 13:22

> [...]
> jeg kun kan få en havneplads, hvor der ikke er mere end 1.10m dybt.
> Men jeg tror at det bliver en Junker 22', den stikker kun 0,90m og så

Ja, i den grad. Junker 22 er en kendt type (se anden tråd) der sejler godt
og der er mange, der kender den og kan hjælpe en på vej - den slags skal man
ikke undervurdere.

Der kan være stor forskel på dem, da de i sin tid var solgt til
selvaptering.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-08-02 17:00

> [...]

man
> ikke undervurdere.
> Der kan være stor forskel på dem, da de i sin tid var solgt til

Der kan også være foreskel på kvaliteten på skroget. Samtidig er der optil
et vist produktionsnummer en fejl på roret, men det brude være repareret på
de fleste. Junkeren er bygget to steder, det ene (og det bedste) sted, er
Holsterbro Plastværk, det andet værft kan jeg desværre ikke huske.

Fejlen med roret er i øvrigt grundigt beskrevet i et ældre nummer af Bådnyt.

Claus