Knob ?
Fra : Kim Larsen

Dato : 19-02-01 01:05

Hej alle i sejlsports folk.

Måske lidt off-topic, men jeg leder med lys og lygte efter en anvisning på
hvordan man binder et flagknob ?

Jeg har netop fået en flagstang og det er lidt flovt at binde Dannebro fast
med en kællingeknude

Kim

Fra : Peter S/Y Anicula

Dato : 19-02-01 06:15

Flagknob hedder "sheetbend", "flag bend" og "common bend" på
engelsk:
http://www.mistral.co.uk/42brghtn/knots/42ktshtb.html
http://www.realknots.com/knots/sheetb.htm
Alt om knob:
http://www.earlham.edu/%7Epeters/knotlink.htm
--
Peter S/Y Anicula
aniculapeter@hotmail.com

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-02-01 20:55

Der er også danske sider der kan være med:

http://maximalt.dk/knob/Knob_flagknob.htm

/Bjarke

Fra : Claus Frørup

Dato : 19-02-01 21:53

"Bjarke M. Christensen" <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote :

>Der er også danske sider der kan være med:
>
>http://maximalt.dk/knob/Knob_flagknob.htm

Nåehh det var der, den gemte sig... jeg kunne ikke finde den i mine
bookmarks

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Sven Fafner

Dato : 19-02-01 21:52

On Mon, 19 Feb 2001 20:55:00 +0100, "Bjarke M. Christensen"
<BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote:

>Der er også danske sider der kan være med:
>
>http://maximalt.dk/knob/Knob_flagknob.htm

Dette er dog ikke et korrekt flagknob, men et "venstrehånds-flagknob",
idet de to tampe viser til hver sin side. Derved bliver knobet mindre
pålideligt, hævder sagkundskaben ...

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-02-01 12:31

OK, det har jeg godt nok aldrig hørt om. Så kan det jo være jeg skulle finde
en gif der vender til den anden side.

/Bjarke

Fra : Sven Fafner

Dato : 19-02-01 22:26

On Mon, 19 Feb 2001 01:05:05 +0100, Kim Larsen wrote:

> ...jeg leder med lys og lygte efter en anvisning på
>hvordan man binder et flagknob ?

Nogle flag har en messingsvirvel foroven og et stykke line forneden. På
linen bruger du flagknobet, men det kan du ikke bruge i svirvelen. Gør
i stedet flaglinen fast her med et læsejlstik
http://www.klabautermann.de/knotentafel/ klik på Festmacherknoten,
Roringstek
--
Venlig hilsen