MS Windows
briani 27239
Software Raid i WinXP; Failed to auto-impo~
Fra : Ingolf

Dato : 19-08-02 12:02

> Stripede diske forsvinder ikke hvis windows geninstalleres, dog må
partitons
> tabellen ikke slettes!

Det lader til at jeg har været lidt for hurtig. Har netop fjernet win2000
for at inst. winxp, og nu kan det stripede disksæt ikke genkendes :( faktisk
kommer alle diske frem som "failed"?? Men jeg kan få adgang til C: og alle
diskchecks (scandisk, med og uden genstart) viser ingen fejl.

Har før opgraderet fra win2000 til xp, med stripede disksæt, uden problemer.

Event viewer siger "Dmboot error - failed to auto-import diskgroup". Har
forsøgt med diskpart.exe, for at løse, men kender ikke programmet fuldt ud..
tips modtages gerne.

Er sat op som følger
disk0; 10gb
partition 0: 6gb ntfs (Windows inst.)
partition 1: 4gb ntfs (del 1 af striped sæt)

disk2; 4gb
partition 0: 4gb ntfs (del 2 af striped sæt)

Alle diske er "failed" og en "rescan" løser ikke problemet. Det lader til at
det er fordi at for at have striped disksæt skal de benyttede diske være
dynamiske, og under inst. af windows oprettes de som basic. Dvs. at første
disk er blevet til basic, og skal nu "bare" konverteres til "dynamic".. men
da alle diske er failed, kan jeg intet foretage mig i diskmanegement.. :(

Nogen der har oplevet lignende, eller har løsningsforslag?

Fra : Ingolf

Dato : 19-08-02 12:16

Vedlagt screenshot af Disk management i dk.binaer

Fra : Peter Pehrson

Dato : 19-08-02 13:25

Øh, skal diskene ikke være af samme størrelse?

Fra : Ingolf

Dato : 19-08-02 17:14

"Peter Pehrson" <peter@enyafan.org> wrote in message
> Øh, skal diskene ikke være af samme størrelse?

Nej. Du skal blot have 2 partitioner af samme størrelse.. eller kan windows
selv skabe dem i korrekt størrelse.

Jeg plejer at afsætte 4gb på første disk til windows, og installere hertil.
Herefter kan diskmanager selv finde den resterende plads, og evt stripe det
sammen med en anden disk der har samme plads... laveste partitionsstørrelse
afgør hvor stor den færdige disk bliver. Skal være 2 forskellige diske.. men
partitionstørrelsen kan man selv vælge.

Da jeg fjernede win2000, benyttede jeg en win98 startdisk og fjernede den
partition, med fdisk, hvor windows 2000 lå, altså den første. Så genstart,
og oprette den igen, uden format. Herefter starter jeg installationen til
winxp, som jeg vælger at smide på den nyskabte partition. Installationen
forløber fejlfrit, men kan ikke få fat i det stripede disksæt bagefter.