Osmosevand?
Fra : Brian Christensen

Dato : 19-08-02 08:14

Hej

Hvis man kender sit ledningsvand's værdier og man har Osmose vand, er der så
en formel man kan bruge når man blander vandet. Eller skal man hælde noget
sammen og måle og så gøre det igen osv. til man finder den rette værdi..???

mvh
Brian

Fra : J@N

Dato : 19-08-02 11:21

"Brian Christensen" <brc@ats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> en formel man kan bruge når man blander vandet. Eller skal man hælde noget
> sammen og måle og så gøre det igen osv. til man finder den rette

Min erfaring er at du bare blander vandet f. eks.:

50% ledningsvand på 1200 mikrosiemens med
50% osmosevand på 0 mikrosiemens
så får du vand på 600 mikrosiemens.

25% ledningsvand på 1200 mikrosiemens med
75% osmosevand på 0 mikrosiemens
så får du vand på 300 mikrosiemens.
osv.
Det er selvfølgelig muligt at lave en formel på ovenstående.

Osmosevand har typisk en værdi på 30-50 mikrosiemens, nul er brugt for gøre
beregningerne simplere.

Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-08-02 10:47

J@N <itjf@nospam.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:ajqd72$mbj$1@sunsite.dk...
> [...]
> Det er selvfølgelig muligt at lave en formel på ovenstående.
>
> Osmosevand har typisk en værdi på 30-50 mikrosiemens, nul er brugt for

Nu spørger jeg sindsyg dumt.. fordi jeg aldrig har beskæftiget mig med blødt
vand osv! - malawi og visse sydamerikanere er jo så dejligt nemme

Hvad er mikrosiemens ?
Og hvad kommer værdierne til at ligge på i vandet.. - når man f.eks laver en
blaning der hedder 25/75 eller 50/50 `?

Og det er vel afhængigt af hvor hårdt vand man har i sine erhm ledninger
*GG*

Katja

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-08-02 15:25

KatjaStrofen <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajqesj$2jl0$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> blaning der hedder 25/75 eller 50/50 `?
>
> Og det er vel afhængigt af hvor hårdt vand man har i sine erhm ledninger

En måleenhed for vandets ledningsevne ( evnen til at lede elektrisk strøm,
og den er afh. a. bl. a. og overvejende de ioner der i vandet.
Målingen benyttes af mange i stedet for måling af totalhårdhed omend de ikke
er helt ens )

Ole

Fra : Nikolaj

Dato : 19-08-02 21:53

> Hvad er mikrosiemens ?
Fra min tid med Diskus har jeg sat mig lidt ind i emnet.

Mikrosiemens (måleenheden er Siemens eller bare S) er vands elektriske
ledningsevne. Det er den reciprokke værdi af elektrisk modstand. (R=1/S).
Modstand måles i ohm.
Mikrosiemens er et mål for hvor mange mineraler, der er opløst i vandet. Et
omvendt osmoseanlæg fjerner (næsten) alle mineraler fra vandet, så det
kommer til at få en ringe ledningsevne, og det er noget diskus kan lide,
især hvis de skal yngle, da æggene således kan blive befrugtede. Det er
nemlig sådan at, hvis diskus lægger æg i hårdt vand (høj mikrosiemens=mange
mineraler) vil ægget lukke til og hannen kan ikke komme til at befrugte
ægget. Det er måske lykkedes for nogen at få dem til at yngle i hårdt vand,
men antallet af unger skulle gerne blive større ved blødt vand end hårdt
vand pga. ovenstående.

Et af de problemer man kan have med meget blødt vand er at pH værdien
(vandets surhedsgrad) kan svinge relativt let. Efter vandet er kommet
igennem osmoseanlægget falder dets pH værdi også.

> Og hvad kommer værdierne til at ligge på i vandet.. - når man f.eks laver
en
> blaning der hedder 25/75 eller 50/50 `?

Der findes en online beregner, der kan hjælpe med at finde det rette
blandingsforhold. Jeg kan ikke lige huske hvor, men jeg skal nok poste den
her, hvis jeg kan finde den.

Håber det bragte lidt lys på emnet.

Mvh
Nikolaj

Fra : SFM

Dato : 20-08-02 15:10

www.steenmikkelsen.dk ligger der et regneark du kan download, og
bruge til at beregne dit vand med...

Fra : Brian Christensen

Dato : 20-08-02 11:14

"Nikolaj" <nikolaj@jalokin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der findes en online beregner, der kan hjælpe med at finde det rette
> blandingsforhold. Jeg kan ikke lige huske hvor, men jeg skal nok poste den

hej

tak for alle svarenede..

mvh
Brian

Fra : Plesner

Dato : 19-08-02 11:19

> [...]
> der så en formel man kan bruge når man blander vandet. Eller skal man
> hælde noget sammen og måle og så gøre det igen osv. til man finder den

Den hurtige udgave må hedde, at hvis du bruger X % postevand og
osmosevand for resten, så har din blanding X % af de mikrosiemens, dit
postevand har.

F.eks.:

30 % postevand med 750 mikrosiemens blandet med osmosesvand giver 30 % af
750 mikrosiemens = 225 mikrosiemens.

Det er ikke helt rigtigt, da dit osmosevand ikke rammer 0 men kun er godt
dernede af, men det kan sagtens bruges som tommelfingerregel.

Skal du den modsatte vej, og kender det antal mikrosiemens, du gerne vil
opnå og det antal, der er i dit postevand, så skal du bruge:

Ønsket mikrosiemensværdi x 100
------------------------------ = antal procent postevand, der skal bruges
Faktisk mikrosiemensværdi

F.eks.:

Ønsker 200 mikrosiemens, og du har 900 mikrosiemens:

200*100/900= 22,22 % postevand

Denne formel er også lidt unøjagtig af samme grund som ovenfor.

Hygge,
Plesner