Er jeg belevet snydt ???????
Fra : Sune Hansen

Dato : 18-08-02 23:01

Kære NG!

Jeg købte i foråret en ny pc med K7 XP2000..

Den har så kørt fint og godt pånær her til sidst hvor jeg har geninstalleret
den.

Har ikke lagt mærke til hvad der har stået før, men nu når den starter op,
skriver den først 64MB for grafikkortet, derefter 512MB ram
og så skriver den 1250 MHz.

Går jeg ind i system skriver den at der kun er de 1,24 Ghz AMD Athlon..

Jeg kørte WinXP Pro på den før, og gør det også nu.

Det lidt mystiske er at vi har lige købt en anden pc Duron 1200 Mhz... Den
er faktisk hurtigere end XP2000'eren.. og har kun kostet en 1/3 af prisen.

Kan der have gået noget galt da jeg reinstallerede pc'en, eller findes der
et sted jeg kan ændre den tilbage.

Kan man gå ind og se et sted hvor stor processoren er ?

Mvh. Og på forhånd tak

Sune Hansen

Fra : Madsen

Dato : 18-08-02 23:33

On Mon, 19 Aug 2002 00:01:22 +0200, "Sune Hansen"
<swhFJERN@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>et sted jeg kan ændre den tilbage.
>
>Kan man gå ind og se et sted hvor stor processoren er ?

Et gæt er at du kun kører 100 MHz på bussen istedet for de 133 MHz
som du burde. Da du sikkert kører med en multiplier på 12.5 vil det
så give 12.5 x 100 = 1250 Mhz
Det burde være 12.5 x 133 = 1663 MHz som er det en XP2000 kører.

Det er enten en indtilling i BIOS du skal kigge på eller en
jumper/switch på selve motherboardet. Da du bare har geninstalleret
Windows kunne problemet måske være opstået ved at du har bedt
BIOS om at indlæse standard indstillingerne eller måske ved et uheld
fået den sat til 100 Mhz FSB ( Front Side Bus )
Start med at kigge i manualen og find ud af hvordan bus-hastigheden
ændres.

mvh Madsen

Fra : Andrew

Dato : 19-08-02 22:40

Hej

Du kører sandsynligvis kun 100 Mhz istedet for 133 fsb. Dette kan du ændre
med lidt snilde og logik inde i BIOS. Du kommer ind i BIOS ved at trykke på
Delete under opstart af computeren. Derinde skal du være meget forsigtig da
du er inde i selv hjertet af computeren. Vær yderst varsom med hvad du
ændrer. Find stedet hvor man ændre Front Side Bus (FSB); højst sandsynligt
under CPU instillinger (jeg kender ikke din bios). Ændr den til 133 og gem
og exit. Kommer du til at lave noget rod derinde kan man ALTID exit'e UDEN
at gemme (EXIT without saving).

Held og lykke

Mvh Anders

Fra : Sune Hansen

Dato : 20-08-02 21:41

Takker jer alle både her og dem der svarede mig privat...

Nu kører den XP2000 igen efter ændringen i BIOS.... YES!! :)

Sune