Komet over Danmark?
Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 18-08-02 21:31

Postet billede i dk.binaer, i tråden med samme subj. som denne tråd - er det
virkelig en komet e.l.?

// Troels

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 18-08-02 21:36

On Sun, 18 Aug 2002 22:31:17 +0200, Troels Plougmann Olsen wrote:

> Postet billede i dk.binaer, i tråden med samme subj. som denne tråd - er
> det virkelig en komet e.l.?

Tror du ikke det er:
http://science.nasa.gov/headlines/y2002/30jul_ny40.htm

Mvh
Martin Ehmsen
--
How we do it ...
Decision theorists do it optimally.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 18-08-02 21:56

> Tror du ikke det er:
> http://science.nasa.gov/headlines/y2002/30jul_ny40.htm

Det må sQ være den - retning og det hele passer meget godt... 800 meter -
hvad ville sådan en fætter sådan ca. gøre hvis den ramte Jorden, hhv. i
havet og på land?

Godt den ramte ved siden af... "Sigter godt, men rammer skidt"

// Troels

Fra : LR

Dato : 18-08-02 21:38

Nu kom jeg godt nok til at svare i den binaer gruppe.. men samme svar kommer
da lige her:

Den korte hale har noget med fugtigheden/temeraturen, i luften at gøre..
Lyset i halen er solen :)

og ja.. det ER et fly :)

//Lars

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 18-08-02 21:52

> og ja.. det ER et fly :)

Se link i det andet svar til denne tråd. Det er vistnok kometen som var en
af de første skulle være truende for jordens videre eksistens?!

"2002 NY40 is faint now. It shines by reflected sunlight like a 17th
magnitude star. As it nears Earth, however, the space rock will brighten,
soaring to 9th magnitude on August 18th. That's about 16 times dimmer than
the dimmest star you can see without a telescope. But as asteroids go, it's
very bright."

18. august. Det forklarer jo det hele!

//Troels

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 18-08-02 22:27

> [...]
> magnitude star. As it nears Earth, however, the space rock will brighten,
> That's about 16 times dimmer than the dimmest star you can see without

Øhm, 16 gange svagere end hvad du kan se med det blotte øje ? Så tror
jeg altså ikke, at det er det, Troels har set. Jeg har også lidt svært
ved at forklare halen på dimsen. Det er normalt kun kometer, der har
sådan en, men det er helt klart ikke en komet.

Jeg spekulerer på, om det kan være en rumstationen eller en anden
sattelit.

-Claus

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 18-08-02 23:55

> Jeg spekulerer på, om det kan være en rumstationen eller en anden
> sattelit.

Hmmm... Burde en satelit/rumstation have sådan en hale? Bare en strøtanke.
Men uanset hvad var det da et spændende "lysshow".

Tingesten i "spidsen" af halen virkede rund, så jeg tvivler på det skulle
være et fly. Desværre kunne kameraet ikke tage et billede der 100% viste
formen/lyssætningen af tingesten. For så havde I herinde ikke været 1 sekund
i tvivl om hvorvidt det var et fly eller ej!

// Troels

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 18-08-02 23:59

> [...]
sekund
> i tvivl om hvorvidt det var et fly eller ej!

Men hvad... Det kunne nok have været et fly... Jeg ved det ikke, og er også
ligeglad... Pænt var det!

// Troels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-08-02 01:22

Troels Plougmann Olsen <puttitat@adslhome.dk> skrev i en
> sekund
>
> Men hvad... Det kunne nok have været et fly... Jeg ved det ikke, og er
også
> ligeglad... Pænt var det!
>
> // Troels

Kunne du ikke lige give os der ikke har tænkt at bruge en halv dag på at
finde rundt i alt det rod på dk.binaer, et direkte link til det i
diskuterer(Billedet)? Ny40 giver ingen streger og kan ikke ses med det
blotte øje. Og er en asteroide, ikke en komet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-08-02 18:37

> Hmmm... Burde en satelit/rumstation have sådan en hale? Bare en strøtanke.

Æh, nej. Rumstationen har "form", men næppe hale. Sattelitter er vist
bare punkter. Så jeg må give fortabt, jeg har ingen ide om, hvad det
var.

-Claus

Fra : Brian Nilsson

Dato : 20-08-02 01:15

Troels Plougmann Olsen skrev:

> Postet billede i dk.binaer, i tråden med samme subj. som denne tråd - er
det
> virkelig en komet e.l.?

Der er ingen kometer for tiden der kan ses ved en sådanne lys aften himmle.
Det er heller ikke den berygtede 2002 NY40 da den slet ikke vil kunne ses
ved højlys dag, den kræver en større astronomisk kikkert under en mørk
nattehimle. 2002 NY40 havde en størrelsesklasse på +9 da den var klarst,
dette kræver også en kikkert! Den svageste stjerne man kan se uden kikkert
er +6, stjerner over +6 kræver en kikkert.

100% sikker på det er et fly

--
- mvh. Brian -
http://home.worldonline.dk/brianjon/ng/visitkort.htm