/ Forside / Interesser / Fritid / Computerspil / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Computerspil
#NavnPoint
tedd 8528
mikael_ha.. 7820
refi 7305
Nordsted1 5883
ostemanden 4941
pallebhan.. 4708
HJV9222 4392
Klaudi 3460
miritdk 2521
10  Tri 2316
GTA3 Igen
Fra : Jie


Dato : 18-08-02 19:57

Hm... Nogen der har et godt råd, jeg kan udemærket gemme spillene, men kan
ikke loade dem igen.
Har modtaget nogen patches, der skulle løse det problem, men det har bare
ikke kunne løse det :/

-Jie



 
 
FeZ (18-08-2002)
Kommentar
Fra : FeZ


Dato : 18-08-02 20:21


"Jie" <postmaster@jie.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5fee0e$0$27691$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hm... Nogen der har et godt råd, jeg kan udemærket gemme spillene, men kan
> ikke loade dem igen.

Tjah - typisk skyldes det at man sidder med en piratkopi.
--
FeZ



Jie (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Jie


Dato : 18-08-02 20:45


"FeZ" <fez@lovely.spam.stofanet,dk> skrev i en meddelelse
news:3d5ff3a4$0$27862$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tjah - typisk skyldes det at man sidder med en piratkopi.

Du sidder og angriber folk på noget du synes er 'typisk' ?!

Spillet *er* købt, men cd'en er ikke original, da jeg har købt den sammen
med en ven, og derfor har vi kun en kopi hver, og en original til sammen.

Kan jeg evt. få et par seriøse bud til denne fejl?

-Jie




Michael (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 18-08-02 21:14

On Sun, 18 Aug 2002 21:45:22 +0200, "Jie" <postmaster@jie.dk> wrote:

>
>"FeZ" <fez@lovely.spam.stofanet,dk> skrev i en meddelelse
>news:3d5ff3a4$0$27862$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> Tjah - typisk skyldes det at man sidder med en piratkopi.
>
>Du sidder og angriber folk på noget du synes er 'typisk' ?!

Han siger blot at denne fejl typisk forekommer på piratkopier. Hvis du
føler dig truffet, er der måske noget om det?

Dette sker ikke i originalversionen, det er helt sikkert, men efter
sigende i en af de warez versioner der er ude,



Jie (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Jie


Dato : 18-08-02 21:43


> Han siger blot at denne fejl typisk forekommer på piratkopier. Hvis du
> føler dig truffet, er der måske noget om det?

Nej, det gør jeg bestemt ikke.

> Dette sker ikke i originalversionen, det er helt sikkert, men efter
> sigende i en af de warez versioner der er ude,


Det er stadig en kopi af originalen.




FeZ (18-08-2002)
Kommentar
Fra : FeZ


Dato : 18-08-02 21:04


"Jie" <postmaster@jie.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5ff94e$0$43964$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du sidder og angriber folk på noget du synes er 'typisk' ?!

Overhovedet ikke.
Jeg skriver det bevidst som en mulighed uden at rette den direkte på
dig for netop *ikke* at angribe dig.

Det lykkedes så åbenbart ikke så godt til trods for at jeg brugte
det meget upersonlige "man" - det må jeg så beklage...

Det har været omtalt i rigtig mange sammenhænge at der er rips på
gaden hvor denne fejl opstår og derfor *er* den faktisk ret typisk.
Derfor nævnte jeg den mulighed.
Jeg har ikke hørt om denne fejl på originalen før - hvilket det jo
så egentlig heller ikke er da du sidder med en ½ original

--
FeZ



Peter Bjerre Rosa (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 18-08-02 22:45

Jie skrev:

> Spillet *er* købt, men cd'en er ikke original, da jeg har købt den
> sammen med en ven, og derfor har vi kun en kopi hver, og en original
> til sammen.


Hvilket naturligvis heller ikke er lovligt.

--
Mvh. Peter
"The spaceships hung in the sky in much the same way that bricks don't."


Jie (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Jie


Dato : 18-08-02 23:43


"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:ajp4g0$t0r$1@sunsite.dk...
> Hvilket naturligvis heller ikke er lovligt.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/ siger følgende :

"Du må gerne: Kopiere et lovligt værk - dvs. et lovligt eksemplar af et
udgivet værk. "

Da det er originalen - og ikke en kopi - der er kopieret fra .. må det
betegnes som værende lovligt, eller misforstår jeg loven?






Jacob Skaaning (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Skaaning


Dato : 18-08-02 23:47

Jie wrote:

> eller misforstår jeg loven?

Ja.

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG
Woyzeck: http://woyzeck.homepage.dk



Jie (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jie


Dato : 19-08-02 00:45


"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse
news:ntV79.6615$ww6.994342@news010.worldonline.dk...
> Ja.

Nix da..
Det er fuldt lovligt...Lissom det er fuldt lovligt, at gå på bib....låne en
musik cd, og så kopiere den af til sig selv.
Det er fuldt lovligt, så længe man kopiere fra den originale kilde.

Jeg kom ind og stillede et relevant spørgsmål.... Jeg kom ikke ind for, at
få at vide det jeg har gjort er ulovligt.

Jeg betalte halvdelen af det originale spil... valgte så at makkeren denne
gang beholdte det originale spil, og jeg tog kopien.

-Jie




Jacob Holm Jorgensen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Holm Jorgensen


Dato : 19-08-02 00:58

Jie wrote:
>
> "Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:ntV79.6615$ww6.994342@news010.worldonline.dk...
> > Ja.
>
> Nix da..
> Det er fuldt lovligt...Lissom det er fuldt lovligt, at gå på bib....låne en
> musik cd, og så kopiere den af til sig selv.
> Det er fuldt lovligt, så længe man kopiere fra den originale kilde.
>

Siden du er så påståelig og ikke kan læse dit eget link, er her et
udsnit derfra:

"Siden sommeren 2001 har digital hjemmekopiering af musik været tilladt.
Men reglerne er forvirrende - og for edb-programmer gælder der helt
andre regler."

Disse andre regler beskrives endda i store træk lidt længere nede:

"Når det drejer sig om edb-programmer er reglerne helt anderledes. I
loven om ophavsret er de undtaget fra retten til privat kopiering og
retten til udlån. Det betyder, at du kun må gøre det som er tilladt
ifølge programmets licensbetingelser. Som regel siger
licensbetingelserne, at man ikke må kopiere programmet, og at man kun må
bruge det selv. Måske må man lave en backup-kopi til eget brug. Hvis man
sælger programmet til andre, skal man selv slette det man har
installeret og destruere alle kopier."


> Jeg kom ind og stillede et relevant spørgsmål.... Jeg kom ikke ind for, at
> få at vide det jeg har gjort er ulovligt.
>

Men det er det; i den form du har beskrevet i det mindste.

> Jeg betalte halvdelen af det originale spil... valgte så at makkeren denne
> gang beholdte det originale spil, og jeg tog kopien.
>
> -Jie

Når man køber et program eller spil for den sags skyld, køber man (som
regel) en licens til at bruge programmet på én computer, medmindre det
er til et netværk eller organisation, hvor prisen så selvfølgelig er en
anden. Så som jeg fortolker et, er det lovligt, at hvis én af jer bruger
originalen og har spillet installeret _ad gangen_ og altså på intet
tidspunkt samtidigt; jvf. citat ovenfor.

Mvh. Jacob.

Michael Michelsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Michael Michelsen


Dato : 19-08-02 13:41

Jacob Holm Jorgensen <jacob.hj@abk.auc.dk> wrote in message news:<3D60348F.D511F948@abk.auc.dk>...
> Jie wrote:
> >
> > "Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse
> > news:ntV79.6615$ww6.994342@news010.worldonline.dk...
> > > Ja.
> >
> > Nix da..
> > Det er fuldt lovligt...Lissom det er fuldt lovligt, at gå på bib....låne en
> > musik cd, og så kopiere den af til sig selv.
> > Det er fuldt lovligt, så længe man kopiere fra den originale kilde.
> >
>
> Siden du er så påståelig og ikke kan læse dit eget link, er her et
> udsnit derfra:
>
> "Siden sommeren 2001 har digital hjemmekopiering af musik været tilladt.
> Men reglerne er forvirrende - og for edb-programmer gælder der helt
> andre regler."
>
> Disse andre regler beskrives endda i store træk lidt længere nede:
>
> "Når det drejer sig om edb-programmer er reglerne helt anderledes. I
> loven om ophavsret er de undtaget fra retten til privat kopiering og
> retten til udlån. Det betyder, at du kun må gøre det som er tilladt
> ifølge programmets licensbetingelser. Som regel siger
> licensbetingelserne, at man ikke må kopiere programmet, og at man kun må
> bruge det selv. Måske må man lave en backup-kopi til eget brug. Hvis man
> sælger programmet til andre, skal man selv slette det man har
> installeret og destruere alle kopier."
>
>
> > Jeg kom ind og stillede et relevant spørgsmål.... Jeg kom ikke ind for, at
> > få at vide det jeg har gjort er ulovligt.
> >
>
> Men det er det; i den form du har beskrevet i det mindste.
>
> > Jeg betalte halvdelen af det originale spil... valgte så at makkeren denne
> > gang beholdte det originale spil, og jeg tog kopien.
> >
> > -Jie
>
> Når man køber et program eller spil for den sags skyld, køber man (som
> regel) en licens til at bruge programmet på én computer, medmindre det
> er til et netværk eller organisation, hvor prisen så selvfølgelig er en
> anden. Så som jeg fortolker et, er det lovligt, at hvis én af jer bruger
> originalen og har spillet installeret _ad gangen_ og altså på intet
> tidspunkt samtidigt; jvf. citat ovenfor.
>
> Mvh. Jacob.

Det er ret enkelt:

Ophavsretsloven:

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne
eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
1) opføre et bygningsværk,
2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk
fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som
indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,
3) fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret form,
4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når
eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen
i digital form, eller
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker,
medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren
eller dennes husstand.

Læg mærke til stk. 2. 3)

Et spil er et edb-program. Du må altså under ingen omstændigheder
kopiere som du gør med mindre du har en specifik tilladelse fra
rettighedshaverne.

Med venlig hilsen
Michael Michelsen

Jie (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jie


Dato : 19-08-02 16:00


"Michael Michelsen" <michael@michelsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9ab8264b.0208190441.c33545@posting.google.com...

> Et spil er et edb-program. Du må altså under ingen omstændigheder
> kopiere som du gør med mindre du har en specifik tilladelse fra
> rettighedshaverne.

Ro i trussen, mester...det ER fattet nu ;)
Jeg er bund ulovlig...(skammer mig)...hmm.

Jeg behøver ikke 20 forskellige svar ang. det samme...

Spillet er fjernet! CD'en trampet på, og derefter smidt ud!

EOD!

-Jie



Peter Bjerre Rosa (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 19-08-02 16:21

Jie skrev:

> Ro i trussen, mester...det ER fattet nu ;)

Rolig nu. Det er jo rart nok at få de relevante paragraffer på banen.
Der er sikkert andre, der har taget fejl ligesom du. Reglerne er ikke
altid umiddelbart indlysende.

> Jeg er bund ulovlig...(skammer mig)...hmm.

Nej, du er ikke bundulovlig, men du har brugt en ulovlig kopi uden at
vide det. Så er det heller ikke værre ...

> Jeg behøver ikke 20 forskellige svar ang. det samme...

Du fik nu også kun tre, hvoraf de to seneste blot er fine uddybninger.

> Spillet er fjernet!

Glimrende. Lån i stedet spillet af din ven, når han ikke gider spille
det mere. Det er (sandsynligvis) lovligt.

--
Mvh. Peter
"I am the man with no name, Zap Brannigan at your service."



Santa Xcaze \(J. Roh~ (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Santa Xcaze \(J. Roh~


Dato : 19-08-02 10:25

SNIP

> Hm... Nogen der har et godt råd, jeg kan udemærket gemme spillene, men kan
> ikke loade dem igen.
> Har modtaget nogen patches, der skulle løse det problem, men det har bare
> ikke kunne løse det :/

Hmmm deviance lavede lort i deres release og der var problemer med at loade
savegames ... Nu har du jo så ik en piratkopi, men dette problem blev løst
da de releasede fixed exe fil ikke så lang tid efter ... Prøv eventuelt
sharereactor.com og hent den fixed exe fil ... Og så lav dig en kopi af
spillet og brug den i stedet for ... For du har sikkert brugt en cracked exe
fra gamecopyworld ...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste