Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ændre størrelse på billede
Fra : TC

Dato : 18-08-02 19:23

Hej..jeg har et billede i jpg. format på 410 KB som jeg gerne skulle have
til at fylde omkring 100KB...kan det lade sig gøre?? må gerne ændres til
gif. format...nogle forslag?

Venligst TC.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 18-08-02 19:30

"TC" <claren@email.dk> skrev i melding
> [...]
> til at fylde omkring 100KB...kan det lade sig gøre?? må gerne ændres til

Åpne bildefilen i et bilderedigeringsprogram (for eksempel Paint Shop Pro),
velg lagre, jpg filformat, og reduser kvaliteten til du oppnår en bra
balanse mellom filstørrelse og kvalitetstap. Bilder egner seg ikke som GIF,
på grunn av det filformatets begrensinger (256 farger mm).
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_online_dot_no

Fra : TC

Dato : 18-08-02 19:33

Takker, det vil jeg prøve!

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-08-02 19:58

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev:

>Bilder egner seg ikke som GIF,
>på grunn av det filformatets begrensinger (256 farger mm)

Hvad mener du med "mm"? Og hvad de kun 256 farver anbelanger er jeg
lidt træt af, at det *fast* bruges til at dikvalificere gif, især hvis
man, som du gør her, skriver "billeder" i al almindelighed. Selv for
fotos er det faktisk en sandhed med modifikationer:
- gif er udmærket til sort-hvide fotos
- på *nogle* farvefotos kan man få et foravsende godt resultat med
gif. Det forudsætter forholdsvis få, klart afgrænsede farver og
rigtigt valg af palette.

Noget andet er så, at jeg i det tilfælde ville vælge png. Det giver
som regel en lidt mindre filstørrelse og, bilder jeg mig ind, også en
lidt bedre kvalitet.

png kan også være et godt valg til fuld farvedybde, men det koster på
filstørrelsen sammenlignet med jpg, så det er en anden historie

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : KNL DtP

Dato : 18-08-02 19:36

"TC" <claren@email.dk> skrev i en meddelelse news:ajoojv$pf4$1@news.cybercity.dk...

> Hej..jeg har et billede i jpg. format på 410 KB som jeg gerne skulle have
> til at fylde omkring 100KB...kan det lade sig gøre?? må gerne ændres til
> gif. format...nogle forslag?

Der er to metoder hvorpå du kan få et billede til at fylde mindre:

a) Formindsk opløsningen - hvis billedet er f.eks. 1600x1200 pixels (1,92
Megapixels), så kan du lave det om til 800x600 (0,48 Megapixels). På den måde har du
nedbragt billedets areal til en 1/4.

b) Du kan forøge JPG-kompressionen. Billedet bliver altså komprimeret betydeligere
hårdere end det nuværende. Bemærk at hver gang du gemmer dit billede i jpg, så
komprimerer den billedet en gang til. Det betyder altså at det bliver grimmere og
grimmere for hver gang. Har du først gemt dit billede i JPG-formatet, så er
informationerne tabt for evigt.

..... nu ved jeg ikke hvad billedet skal bruges til - men skal det bibeholde de må
det nu engang har, så vælg metode b og sørg for at kompressionen ikke bliver al for
hård. I Photoshop er der en funktion hvor du kan "Save for web". Her kan du skrive
100 Kb som maks. filstørrelse, og så finder den selv den kompressionsgrad, som
ligenøjagtig passer til den angivne størrelse.

Idéen med at bruge gif er fin nok hvis det er simpel webgrafik. Gif begrænser sig til
sølle 256 farver (8 bit), hvor JPEG kan køre med 16,7 mill. farver (24 bit). Hvis du
har en flot solnedgang, men mange fine detaljer og farveovergange, så bliver disse
helt hakkede og grimme, da den ringe farvedybde ikke slår til. Til webgrafik er den
dog utrolig anvendelig!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : TC

Dato : 18-08-02 19:44

endnu engang tak... for hurtige svar, det var lige det der skulle til..