MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP eftertænkning
Fra : Olsen

Dato : 18-08-02 17:49

Nu er XP jo gammel i gårde, og vi kan se tilbage på en tid, hvor
der blev sagt og skrevet meget om fordelene og stabiliteten ved XP.

Hvad har vi lært indtil nu mht. XP stabilitet, frysning, drivere mv. ?

Nogen der har nogle bud mht. stabilitet kontra Windows 2000 eks. ???

Jeg ser blot XP som endnu en Windows i rækken af en del efterhånden,
og den er ikke mere omgængelig end alle andre Windows's.
Nok er den nem at installere drivere på, men det er ME og 2000 jo også,
men samtidig er der dømt Big Brother, dvs. den råber højt i tide og utide
om inkompatible drivere og "warning" mv....

MVH

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 18-08-02 22:42

"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er XP jo gammel i gårde, og vi kan se tilbage på en tid, hvor
> der blev sagt og skrevet meget om fordelene og stabiliteten ved XP.
>
> Hvad har vi lært indtil nu mht. XP stabilitet, frysning, drivere mv. ?

Mht. drivere har jeg oplevet en stor fordel ved XP -de brugere jeg har givet
en XP cd i hånden og bedt om at installere den er stort set aldrig stødt på
problemer. Hvis endeligt der var nogen, var det fx et modem, som krævede en
driver-cd ved installation (og det var en meget lille del af de pc'ere der
havde modem).

> Nogen der har nogle bud mht. stabilitet kontra Windows 2000 eks. ???

Mine XP'ere kører nogenlunde som mine 2000'ere mht. stabilitet.

> [...]
> men samtidig er der dømt Big Brother, dvs. den råber højt i tide og utide
> om inkompatible drivere og "warning" mv....

Jeg har meget dårlige erfaringer med ME mht. både drivere og stabilitet.

Jeg vil godt give dig ret i at drivere, der ikke er certificerede giver
nogen problemer - ofte er brugerene bange for at installere de nyeste
drivere og det bliver derfor ikke gjort. Det kunne være lavet smartere (set
ud fra bruger / admins synspunkt)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Leony

Dato : 19-08-02 08:20

"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har vi lært indtil nu mht. XP stabilitet, frysning, drivere mv. ?

At der er nogle der har problemer, især Detonator driverne er slemme.

> Nogen der har nogle bud mht. stabilitet kontra Windows 2000 eks. ???

Mon ikke det er nogenlunde det samme. Jeg har brugt min XP hver dag i mange
måneder og jeg har ikke fået den til at bryde ned.

> Nok er den nem at installere drivere på, men det er ME og 2000 jo også,
> men samtidig er der dømt Big Brother, dvs. den råber højt i tide og utide
> om inkompatible drivere og "warning" mv....

Jeg synes ikke det har noget med Big Brother at gøre. Jeg ser det da som en
service at den advarer hvis jeg installerer noget som potentielt kan skade
mit systems performance.
Microsoft er trætte af at folk installerer alle mulige og især umulige
drivere, som tit resulterer i at Windows bliver ustabilt. Hvem får skylden,
det gør Microsoft og Windows. Jeg kan da godt forstå, at de er lidt trætte
af at få skylden for at andre laver dårlige drivere/software.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Peter Binderup

Dato : 19-08-02 09:27

"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message news:ajojfk$i6v$1@news.cybercity.dk...
> Hvad har vi lært indtil nu mht. XP stabilitet, frysning, drivere mv. ?

Min erfaring siger mig at det bedst kan betale sig at arbejde med de drivere MS anbefaler - om jeg taber et par fps i Counterstrike
eller Jediknight har ikke den store betydning for mig - det har et stabilt system.

Og med XP's system restore så skader det ikke at afprøve nye drivers, man kan jo bare gå tilbage til det stabile igen..

> Nogen der har nogle bud mht. stabilitet kontra Windows 2000 eks. ???

Når jeg skal sammeligne XP og 2000 overfor andre der kun kender til 2000 - så plejer jeg at sammenligne 2000 med en gammel Volvo 242
som der stadig køre mange rundt i dag og XP er så de nyere modeller hvor du stadig har stabiliteten, men med et lækkert design
(syntes jeg i hvertfald).

> Jeg ser blot XP som endnu en Windows i rækken af en del efterhånden,
> og den er ikke mere omgængelig end alle andre Windows's.

Her vil jeg nok mere sige at XP er begyndelsen på en ny og sikkert lang række af Windows systemer - XP er meget anderledes i og med
at Pro og Home udgaven nu deler kode (der er kun funktionalitet til forskel).

> Nok er den nem at installere drivere på, men det er ME og 2000 jo også,
> men samtidig er der dømt Big Brother, dvs. den råber højt i tide og utide
> om inkompatible drivere og "warning" mv....

Jeg vil da til hver tid hellere have et system der informere mig om evt. problemer frem for et hvor jeg selv skal gætte mig frem til
hvad der kan være i vejen. Det er kun ved aktivering og problem rapportering at man kan begynde at snakke om Bigbrother.

Aktivering: Jeg finder det mere irriterende end en invasion af mit privatliv. Software firmaerne har jo længe kæmpet med at folk
uhæmmet kopiere deres produkter, og jeg kan da udemærket forstå at man vil forsøge at finde nye/alternative måde at sikre sig at de
installationer der bliver foretaget er betalt for. Og da erfaring har vist at et serienummer absolut ikke er nok så er man nødt til
at overveje andre muligheder og det er det MS har gjort.

Problemrapportering: her er der jo muligheden for at stoppe denne service via services i kontrolpanelet, men tænk på at MS jo bruger
dette til at samle op på fejl - hvis der er en stor fejl procent på dele af XP's funktionalitet så er dette jo en nem måde for MS at
indsamle data om disse fejl og dermed lave fejlrettelser så du i mindre grad kommer til at opleve dem.

MVH
Peter

Fra : Madsen

Dato : 19-08-02 13:22

Olsen skrev:

> Nogen der har nogle bud mht. stabilitet kontra Windows 2000 eks.
> ???

Her er både Win2000 SP2 og WinXP Pro installeret på den samme
maskine og der er ingen forskel på stabiliteten. De kører nogenlunde
lige godt. WinXP kræver mere af maskinen end Win2000, ser det ud til
og det er sikkert pga. de ekstra effekter og funktioner som er
blevet proppet på WinXP.

> Nok er den nem at installere drivere på, men det er ME og 2000 jo
> også, men samtidig er der dømt Big Brother, dvs. den råber højt i
> tide og utide om inkompatible drivere og "warning" mv....

Jeg har meget svært ved at se hvad 'Driver Signing' har med Big
Brother at gøre.

> [...]

| that the product was tested for compatibility with Windows and has
| not been altered since testing. For the latest updates, including
| security fixes, service packs, new Help files, and device drivers,
| see Windows Update in Help and Support Center. You may also want
| to contact the hardware vendor directly and ask for a device
| driver that has met the Designed for Microsoft Windows XP logo
| requirements. For more information, visit the Microsoft Windows
| Logo Program (go to http://www.microsoft.com/ and search for
| "Windows logo program") on the Microsoft Web site.

Det er såmænd blot et forsøg på at få din pc til at køre mere
stabilt ved at installere drivere som er designet til WinXP, altså
det man også kalder WHQL-drivere, men er du træt af at se på
advarslen hver gang du installerer en driver som ikke har været
igennem MS til godkendelse, så slå det fra. Win2000 har for øvrigt
den samme service.

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/driver_signing.gif

Madsen.

Fra : ..::jmj::..

Dato : 19-08-02 14:18

> [...]
>
> Hvad har vi lært indtil nu mht. XP stabilitet, frysning, drivere mv. ?
>
> Nogen der har nogle bud mht. stabilitet kontra Windows 2000 eks. ???

En hurtig betragtning:
Jeg har ikke re-installeret min PC efter den første installation af XP
(endnu), med andre ord: den bare kører og kører!
Sammenlignet med 2000 er den langt, langt mere stabil.
Synes det er fint med den automatiske opdatering (af patches og hvad ved
jeg), så jeg kunne ikke drømme om at arbejde på andet end XP nu.
Problemer med dårlige drivere i starten, men nu der ingen problemer,
what-so-ever.