MS Windows
briani 27239
Problemer med frysninger i WinXP
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-08-02 16:59

Hejsa,

Jeg har fået en del problemer med min PC'er, hvor jeg har installeret
Windows XP Professional. Det er en bambus PC købt hos en lokal
forhandler for et par år siden, men der er skiftet en del.

I Event Viever System kan jeg se, at den brokker sig over ACPI bios'en.
Der optræder altid to fejl af gangen og de ser sådan ud:

***Nummer 1***
AMLI: ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO port address
(0xcf8), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address range. This
could lead to system instability. Please contact your system vendor for
technical assistance.

For more information, see Help and Support Center at

***Nummer 2***
AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address
(0xcfc), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address range. This
could lead to system instability. Please contact your system vendor for
technical assistance.

For more information, see Help and Support Center at

Da den skriver, at det kan give stabilitetsproblemer, så er det jo lidt
oplagt at kigge på det, men min viden om dette er ikke så stor. Er der
noget jeg kan gøre ved det? Jeg kan selvfølgelig slå ACPI fra i bios'en,
men mister man så ikke noget funktionalitet?

Min PC'er er stykket sammen af følgende dele: Aopen AK72 motherboard med
VIA KX-133 (nyeste bios installeret), Creative GeForce DDR gafikkort,
Creative Audigy Player lydkort, Unex 100 Mbit netkort og 1 stk. Kingston
256 MB PC133 CL2 RAM. Dertil kommer et Creative DVD-ROM drev, en IBM
75GXB 60 GB harddisk og en 20 GB Seagate harddisk. Bios-indstillingerne
kan jeg desværre ikke poste her, selvom de selvfølgelig har stor
betydning.

Jeg har derudover også fået problemer med at køre min RAM i 133 Mhz,
selvom den har kørt fint på den måde i 2 år. Jeg har tidligere haft to
stk. Apacer 128 MB PC133 CL3 moduler kørende i 133 Mhz, CL2 og med Turbo
på alle indstillinger, men det vil den ikke rigtigt mere... Underligt...

Hvis der er nogen der en idé til en løsning, så vil jeg være glad!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-08-02 17:32

René Frej Nielsen skrev bl.a.:

> Jeg har fået en del problemer med min PC'er, hvor jeg har installeret
> Windows XP Professional.

> I Event Viever System kan jeg se, at den brokker sig over ACPI
> bios'en.
[snip]
> [...]
> Er der noget jeg kan gøre ved det? Jeg kan selvfølgelig slå ACPI fra
> i bios'en, men mister man så ikke noget funktionalitet?

Jo, bl.a. kan Windows ikke længere selv slukke og det kan give rod i
IRQ'erne

> [...]
> stk. Apacer 128 MB PC133 CL3 moduler kørende i 133 Mhz, CL2 og med
> Turbo på alle indstillinger, men det vil den ikke rigtigt mere...

Ahh... prøv lige og hent Memtest86 http://memtest86.com og lad den køre de
11 tests.

Jeg havde selv lignende problemer for 2-3 måneder siden. WinXP kom med
mystiske fejlmeddelelser omkring ACPI og BIOS. Da jeg testede min ram med
Memtest86 viste det sig at mit Crucial ram var fyldt med fejl :-/

--
Lars

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-08-02 23:25

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in

> Jo, bl.a. kan Windows ikke længere selv slukke og det kan give rod i
> IRQ'erne

Netop.

> [...]
> mystiske fejlmeddelelser omkring ACPI og BIOS. Da jeg testede min ram
> med Memtest86 viste det sig at mit Crucial ram var fyldt med fejl :-/

Det vil jeg gøre. Tak!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Madsen

Dato : 18-08-02 17:41

René Frej Nielsen skrev:

> AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port
> address (0xcfc), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address
> range....

Opdater BIOS. Langt de fleste bundkortsproducenter har sendt en BIOS-
opdatering ud som fjerner den fejlmeddelelse i WinXP's logbog.

Madsen.

Fra : Klitgaard

Dato : 18-08-02 21:20

> Opdater BIOS. Langt de fleste bundkortsproducenter har sendt en BIOS-
> opdatering ud som fjerner den fejlmeddelelse i WinXP's logbog.

Tror desværre han har prøvet det :)

Citat: "Min PC'er er stykket sammen af følgende dele: Aopen AK72 motherboard
med
VIA KX-133 (nyeste bios installeret), "

--
....Klitgaard
"Every night is a battle with alcohol. Some nights I win, some nights I

Fra : Madsen

Dato : 18-08-02 22:39

Klitgaard skrev:

> Tror desværre han har prøvet det :)
>
> VIA KX-133 (nyeste bios installeret), "

Ups.
Det havde jeg ikke lige set. Det blev rettet i en opdatering til
mit bundkort (Asus) for flere måneder siden.
http://download.asus.com.tw/mb_dl_menu.asp?l1=1&l2=4&l3=19&mid=2
(Klik på spørgsmålstegnet ud for CUV4X-D BIOS 1014).

Madsen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-08-02 23:26

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Opdater BIOS. Langt de fleste bundkortsproducenter har sendt en BIOS-
> opdatering ud som fjerner den fejlmeddelelse i WinXP's logbog.

Jeg har desværre tjekket Aopens hjemmeside og jeg har den nyeste BIOS til
mit motherboard. Det er nok for gammelt til, at de vil lave en ny BIOS (et
par gammelt).

Er der en reel fejl, eller er det bare WinXP der er forvirret?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Madsen

Dato : 18-08-02 23:38

René Frej Nielsen skrev:

[AMLI: ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO..]

> Er der en reel fejl, eller er det bare WinXP der er forvirret?

Den gav ingen stabilitetsproblemer her, men jeg var blot træt af at
se på meddelelsen når jeg var inde i logbogen. Jeg er ikke sikker på
at den nødvendigvis har noget at gøre med dit problem. Det første
jeg ville gøre var at få kontrolleret RAM og gør det imens du kører
133 Mhz på den, for det vil jo afsløre om det er RAM'en der fejler
ved den hastighed, hvad det højst sandsynligt er.

Madsen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-08-02 00:15

> [...]
> 133 Mhz på den, for det vil jo afsløre om det er RAM'en der fejler
> ved den hastighed, hvad det højst sandsynligt er.

Jeg vil køre en check på den i nat...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Madsen

Dato : 25-08-02 00:29

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg vil køre en check på den i nat.

Ok. Husk på at Memtest86 bliver ved med at køre indtil du afbryder
den. Normalt er det nok kun at køre et enkelt gemmenløb (pass) som
vist nok består af 7 tests på de nyeste versioner af Memtest86.
Se evt.: http://www.memtest86.com/#timing

Madsen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-08-02 14:12

> [...]
> den. Normalt er det nok kun at køre et enkelt gemmenløb (pass) som
> vist nok består af 7 tests på de nyeste versioner af Memtest86.

Den har nu kørt i 8 timer med memtest86 og har ikke fundet en eneste
fejl. Den nåede mange gennemløb. Det var med 133 Mhz RAM-bus, CAS 3 og
alm. timing på RAM'en. Jeg skiftede så til CAS 2 og turbo-indstillinger
i timing og lod den køre igennem 3 gange; igen ingen fejl.

Dette er med én Kingston KVR133X64C2/256 RAM-klods, som er en CAS 2
klods.

Lige nu kører maskinen i WinXP uden problemer, men jeg ved af erfaring
at den kan fryse på et øjeblik. Hvis jeg sætter den i gang med at kode
en DivX film i VirtualDub, så vil den med garanti brække sig. Det sker
hver _eneste_ gang, men hvis sætter hastigheden ned til 100 Mhz RAM-bus,
så kører det fint... Jeg fatter det ikke rigtigt.

Ovenstående sker også i Windows 2000 Professional og jeg har installeret
Win2k og WinXP mange gange for at prøve at løse dette problem. Uden
held.

Maskinen har før i tiden været klippestabil og jeg begyndte først at
opleve problemet, da jeg startede med at lave DivX film. Før det gik den
stort set aldrig kold. Nu skal der næsten ingenting til og selv spil kan
give den problemer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen