Kemi spørgsmål
Fra : Tina

Dato : 18-08-02 16:42

Hejsa NG

Jeg sidder her med en opgave i kemi. Som omhandler dette:

Hvilken partikler kan tænkes at være nucleofile reagenser:

1) CH4 2) S-2 3) PH3 4) Na

I de tilfælde, hvor partiklen kan være en nucleofilt reagens, skrives
reaktionsskema for en reaktion med pågældende partikel som nucleofit
reagens.

Jeg har en kemi bog, men jeg syntes sgu ikke at jeg kan finde ud af om
hvordan man finder ud af om det er en nucleofit reagens. Har det noget at
gøre med om det er en base eller syre???

Når man så har fundet ud af om det er en nucleofit reagens, skal man så bare
ploppe den partikel ind i en reaktion som man selv finder på og som lyder
meget sandsynlig??

Håber i kan hjælpe mig!!

Mvh.

Tina

tinaw@linuxnet.dk

Fra : Ib Th.

Dato : 19-08-02 11:40

Tina wrote:

> [...]
> hvordan man finder ud af om det er en nucleofit reagens. Har det noget at
> gøre med om det er en base eller syre???

Nucleophil = kerneelskende. Dit reaktive stof (eller reaktive gruppe) må
have nogle elektroner at dele med en kerne som synes at mangle. Læs lidt
på resonansformler, 'lone pair', bromering af C=C bindinger, og den
slags.

Ib Therkelsen