/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
AVI-filer på linux??
Fra : NmC


Dato : 18-08-02 14:41

Er det muligt at afspille AVI-filer og evt. divx-filer på et Linux
styresystem?
--
-NmC



 
 
Michael Knudsen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 18-08-02 14:46

Ja, hvilken distribution bruger du?

/Michael Knudsen

On Sun, 18 Aug 2002 15:40:51 +0200, NmC wrote:

> Er det muligt at afspille AVI-filer og evt. divx-filer på et Linux
> styresystem?

NmC (18-08-2002)
Kommentar
Fra : NmC


Dato : 18-08-02 15:02

Michael Knudsen wrote:

> Ja, hvilken distribution bruger du?

Jeg bruger Debian.

--
-NmC



Bo Simonsen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Bo Simonsen


Dato : 18-08-02 15:17

In article <pan.2002.08.18.15.45.36.381086.1708@imf.au.dk>,
Michael Knudsen wrote:

> Ja, hvilken distribution bruger du?

Har du ikke været her længe nok til at kunne citere korrekt?

   http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

dudsen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : dudsen


Dato : 18-08-02 14:46

NmC wrote:

> Er det muligt at afspille AVI-filer og evt. divx-filer på et Linux
> styresystem?

ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx

--
Daniel Udsen
Your mode of life will be changed for the better because of new
developments.


Martin Ehmsen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Ehmsen


Dato : 18-08-02 14:57

On Sun, 18 Aug 2002 15:46:02 +0200, dudsen wrote:

> NmC wrote:
>
>> Er det muligt at afspille AVI-filer og evt. divx-filer på et Linux
>> styresystem?
>
> ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
> quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx

mplayer kan godt spille quicktime, blot ikke quicktime encoded med
Sorensen v3 codec.

Martin
--
How we do it ...
Decision theorists do it optimally.
Functional analysts do it with compact support.
Galois theorists do it in a field.
Game theorists do it by dominance or saddle points.

NmC (18-08-2002)
Kommentar
Fra : NmC


Dato : 18-08-02 15:05

dudsen wrote:

> ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
> quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx

Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
det lettest på et Debian-system?

--
-NmC



Bo Simonsen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Bo Simonsen


Dato : 18-08-02 15:17

In article <3d5fa97a$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, NmC wrote:

> Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
> det lettest på et Debian-system?

The hard way naturligvis. Henter den ned, udpakker den, og kompilere
det.

Husk at du skal installere xlibs-dev fra Debian's pakkearkiv, og pakke
codecs'ene ud (i /usr/lib/win32) før du begynder at compile.

Men ellers virker Xine som ligger i Debian's pakkearkiv ganske
udemærket, du skal dog have de codecs der ligger på mplayer's hp. De
skal ligge i /usr/lib/win32.

--
Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

NmC (18-08-2002)
Kommentar
Fra : NmC


Dato : 18-08-02 15:22

Bo Simonsen wrote:

> In article <3d5fa97a$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, NmC wrote:
>
>> Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
>> det lettest på et Debian-system?
>
> The hard way naturligvis. Henter den ned, udpakker den, og kompilere
> det.
>
> Husk at du skal installere xlibs-dev fra Debian's pakkearkiv, og pakke
> codecs'ene ud (i /usr/lib/win32) før du begynder at compile.
>
> Men ellers virker Xine som ligger i Debian's pakkearkiv ganske
> udemærket, du skal dog have de codecs der ligger på mplayer's hp. De
> skal ligge i /usr/lib/win32.
>
ok, tak
--
-NmC



Ukendt (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-02 12:32

Bo Simonsen wrote:
> In article <3d5fa97a$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, NmC wrote:
>
>>Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
>>det lettest på et Debian-system?
>
> The hard way naturligvis. Henter den ned, udpakker den, og kompilere
> det.

A'hva for en fisk?

Mplayer findes da som (uofficielle) debian-pakker.

http://mplayer.nmeos.net/

(og der er en ganske nice encoder-frontend som hedder video-dvdrip, hvis
man har brug for det, http://marillat.free.fr/ )

Ellers er der http://videolan.org/
Deres VideoLAN Client(vlc) er en acceptabel afspiller.

Aviplayer fra Avifile vil jeg ikke anbefale, det føles som om det kun er
et halvhjertet forsøg på at lave noget der kan arbejde med divx, men
check http://avifile.sourceforge.net/ hvis man vil prøve den.

Divx5 linux lib kan hentes fra divx.com


Klaus Alexander Seis~ (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 19-08-02 14:29

greylion snabel-a gmx.net skrev:

> Mplayer findes da som (uofficielle) debian-pakker.
>
> http://mplayer.nmeos.net/

Der findes et debian-dir i pakken med MPlayer, så det er ganske
let at lave sin egen debian-pakke hvis man ønsker sådan en.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Bo Simonsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Bo Simonsen


Dato : 19-08-02 14:57

In article <3d60d5ff$0$87278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
greylion snabel-a gmx.net wrote:

> A'hva for en fisk?
>
> Mplayer findes da som (uofficielle) debian-pakker.

Programmer som media players, vil jeg helst selv compilere. Grunden til
det er flg.

1) Jeg er sikker på at programmet bliver compileret til i686 og ikke til
i386.
2) Jeg vil være sikker på at programmet udnytter gængse ting som 3DNow,
etc.

--
Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Michael Wojciechowsk~ (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Michael Wojciechowsk~


Dato : 20-08-02 09:35

On Sun, 18 Aug 2002 14:16:47 +0000 (UTC), Bo Simonsen
<bo@geekworld.dk> wrote:

|> Husk at du skal installere xlibs-dev fra Debian's pakkearkiv, og
|> pakke codecs'ene ud (i /usr/lib/win32) før du begynder at compile.

Det er muligt at angive kataloget hvori codecs ligger vha. et argument
til configure-scriptet. Derfor _behøver_ man ikke at bruge
/usr/lib/win32.

--
Michael Wojciechowski

One must suffer before enlightenment.

Lars Henriksen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Henriksen


Dato : 18-08-02 15:17

NmC wrote:
> Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
> det lettest på et Debian-system?

Henter sourcen:
ftp://ftp2.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/MPlayer-0.90pre6.tar.bz2

læser README filen - alt står deri. Vær opmærksom på at du nok skal
hente nogle libraries uafhængigt af MPlayer pakken

/lars


NmC (18-08-2002)
Kommentar
Fra : NmC


Dato : 18-08-02 15:21

Lars Henriksen wrote:

> NmC wrote:
>> Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
>> det lettest på et Debian-system?
>
> Henter sourcen:
> ftp://ftp2.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/MPlayer-0.90pre6.tar.bz2
>
> læser README filen - alt står deri. Vær opmærksom på at du nok skal
> hente nogle libraries uafhængigt af MPlayer pakken
>
> /lars
ok, tak
--
-NmC



Claus Albøge (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Albøge


Dato : 18-08-02 16:03

NmC <nc71@c.dk.fjerndette> writes:

> dudsen wrote:
>
> > ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
> > quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx
>
> Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
> det lettest på et Debian-system?

Der er uofficielle pakker på:

http://www.mplayer.fr.st/


/Claus A

NmC (18-08-2002)
Kommentar
Fra : NmC


Dato : 18-08-02 16:42

dudsen wrote:

> ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
> quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx
>

Det er lykkedes mig at installere mplayer på mit Debian system, men når jeg
vil afspille en video-fil får jeg denne meddelelse: "couldn't open the X11
display (:0.0)!"
Hvad kan det skyldes?
--
-NmC



Martin Ehmsen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Ehmsen


Dato : 18-08-02 16:45

On Sun, 18 Aug 2002 17:42:04 +0200, NmC wrote:

> dudsen wrote:
>
>> ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
>> quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx
>>
>>
> Det er lykkedes mig at installere mplayer på mit Debian system, men når
> jeg vil afspille en video-fil får jeg denne meddelelse: "couldn't open
> the X11 display (:0.0)!"
> Hvad kan det skyldes?

Har du installeret mplayer som root (uden at være logget ind i X som
root), og prøver du så at afspille bagefter som root??
I givet fald kan det være at du ikke har giver root lov til at connecte
til dit display.
Der er to måder at løse det på: Log ud som root og prøv som almindelig
bruger. Eller lav en xhost +localhost som almindelig bruger.

Mvh
Martin
--
How we do it ...
Decision theorists do it optimally.
Functional analysts do it with compact support.
Galois theorists do it in a field.
Game theorists do it by dominance or saddle points.

NmC (19-08-2002)
Kommentar
Fra : NmC


Dato : 19-08-02 16:07

Martin Ehmsen wrote:

>
> Har du installeret mplayer som root (uden at være logget ind i X som
> root), og prøver du så at afspille bagefter som root??
> I givet fald kan det være at du ikke har giver root lov til at connecte
> til dit display.

Jeg har prøvet som root, men det virker stadig ikke:
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: Client is not authorized to connect to Server
vo: couldn't open the X11 display (:0.0)!
Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device!

--
-NmC



Martin Ehmsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Ehmsen


Dato : 19-08-02 16:25

On Mon, 19 Aug 2002 17:06:31 +0200, NmC wrote:

> Martin Ehmsen wrote:
>
>
>> Har du installeret mplayer som root (uden at være logget ind i X som
>> root), og prøver du så at afspille bagefter som root?? I givet fald kan
>> det være at du ikke har giver root lov til at connecte til dit display.
>
> Jeg har prøvet som root, men det virker stadig ikke: Xlib: connection to
> ":0.0" refused by server Xlib: Client is not authorized to connect to
> Server vo: couldn't open the X11 display (:0.0)! Error
> opening/initializing the selected video_out (-vo) device!

Prøv lige at læse mig indlæg en gang til. To måder at løse problemet på:
1: Lad være med at køre mplayer som root.
2: Eller lav en xhost +localhost (eller tilsvarende) og så kør programmet
som root (det kan være du også skal lave en export DISPLAY=:0.0 eller
tilsvarende).

Hvis ovenstående ikke virker, så prøv at lave en: mplayer -vo help
så får du en liste af de plugins som du har til rådighed.
Så kan du jo prøve dig frem, ved at: mplayer -vo PLUGIN VIDEO_FIL

Mvh
Martin Ehmsen
--
The shortest math joke: let epsilon be < 0

NmC (19-08-2002)
Kommentar
Fra : NmC


Dato : 19-08-02 17:25

Martin Ehmsen wrote:


> Prøv lige at læse mig indlæg en gang til. To måder at løse problemet på:
> 1: Lad være med at køre mplayer som root.
> 2: Eller lav en xhost +localhost (eller tilsvarende) og så kør programmet

Undskyld, jeg måske lidt for hurtigt! Jeg har fået det til at virke. Mange
tak for hjælpen.
--
-NmC



Christoffer Olsen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Christoffer Olsen


Dato : 18-08-02 15:57

NmC <nc71@c.dk.fjerndette> writes:

> Er det muligt at afspille AVI-filer og evt. divx-filer på et Linux
> styresystem?

Jeg bruger Xine kombineret med:

http://bpinaud.dyndns.org/video/w32codec.tar.bz2

--
Mvh
Christoffer Olsen

"Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste