Kortlægning af havbund vha billedbehandlin~
Fra : Heureka

Dato : 18-08-02 11:09

Tuttelut!

Er der nogen der ved hvordan det er muligt at kortlægge havbunden ud fra
sattelitfotos? Det er vel næppe tilstrækkeligt at lave variansanalyse!

Thomas S.

Fra : Peter E K

Dato : 18-08-02 15:36

> Er der nogen der ved hvordan det er muligt at kortlægge havbunden ud fra
> sattelitfotos? Det er vel næppe tilstrækkeligt at lave variansanalyse!

Det har vist sig, at havoverfladen, rent faktisk varierer i højde, alt efter
havbundens højde. Og jo, også selvom der er 5 km. dybt. Jeg mener at det er
op til 5 meters variation af højden.
Og siden radar grejet fra sattelitten kan måle meget små højdeforskelle, er
det altså ingen sag at få et topografisk kort over havbunden.

VH Peter

Fra : Heureka

Dato : 18-08-02 20:40

Lige et spørgsmål til

er der nogle som har en forklaring på at sådanne højdeforskelle kan opstå på
trods af havstrømme, vinde og bølger?

Thomas :)

Fra : Timo Jattu

Dato : 19-08-02 10:13

Bevægelse af tektoniske plader m.m...

Fra : Peter E K

Dato : 19-08-02 16:22

snip
> er der nogle som har en forklaring på at sådanne højdeforskelle kan opstå

> trods af havstrømme, vinde og bølger?
snap

Det er ren newton.
En google på: topographic ocean map radar

Mener at denne side dækker det til husbehov + lidt ekstra
URL>http://www.globalserve.net/~wallace1/tectonics/webpres/

Vh Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-02 17:42

Peter E K skrev:

>Mener at denne side dækker det til husbehov + lidt ekstra

Citat:
   Features greater than approximately 15 km wide can be
   identified and ...

Så forstår jeg det bedre.

--
Bertel