Katten skraber ved sin madskål
Fra : Helle Nielsen

Dato : 17-08-02 19:02

Kære Gruppe.

Jeg skriver til jeg fordi vores nye kat, Magnus, har sig en mystisk vane som
jeg ikke helt forstår meningen med!
Det drejer sig om at når han har spist så står han og skraber i gulvet ved
sin madskål (ligesom han gør i bakken). De første mange gange troede vi jo
det var fordi han skulle tisse eller noget så vi skyndte os at sætte ham ud
i bakken og vise ham med hans poter at han skulle grave der og gøre det han
nu skulle men nej! Han styrtede straks ud til madskålen igen og skrabede
rundt om den. Faktisk kan det godt lidt ligne at han forsøger at dække maden
til - ligesom han gør i bakken når han har tisset og haft afføring. Jeg
fatter simpelthen ikke hvad meningen er....han gør det et minuts tid og så
går han der fra. Min kærestes brors kattekillinger gør nøjagtig det samme.

Kan det være fordi han vil gemme maden så andre katte ikke snupper det fra
ham eller mærker han område med sine poter? er der andre her inde der har
oplevet det samme med deres katte?

Kærlig hilsen Helle

__________________________________________________________________ Helle
ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-08-02 19:22

On Sat, 17 Aug 2002 20:02:19 +0200, "Helle Nielsen" <helle@jirty.dk>
wrote:

> [...]
>ham eller mærker han område med sine poter? er der andre her inde der har

   Vores to gør det også - Mest Oscar dog. Og de har det fra
deres mor som også gjorde det til et mindre kunststykke at dække sin
mad til ;) Det er så vidt jeg har fået at vide herinde et forsøg på at
dække sine spor så at sige. Gemmer resterne og sørger for at andre
ikke får nys om dette herlige madsted ... :) Men som sagt - vores gør
det også..... Skraber nydeligt maden til - til gengæld kan de ikke
finde ud af at dække deres efterladenskaber *suk* :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 17-08-02 19:36

"Helle Nielsen" skrev:

> [...]
> ham eller mærker han område med sine poter? er der andre her inde der har

Yeps. To af mine er også ret flittige til at rydde op efter sig

Og jeg har, ganske som du selv foreslår, også hørt, at det skulle skyldes,
at de vil gemme maden til senere. Men jeg har også hørt, at det kan betyde,
de ikke bryder sig om maden. Den teori holder bare ikke her, da de (Afrodite
og Sofus) begraver al slags mad; Både hvis de får noget de ikke gider æde,
og hvis de får noget, de er vilde med og kun har en rest tilbage af. Og
tørfoderet bliver skam også begravet engang imellem *g*

Mange hilsner
Katrine

Fra : Jette

Dato : 17-08-02 19:30

"Helle Nielsen" skrev:
> [...]
vane som
> jeg ikke helt forstår meningen med!
> Det drejer sig om at når han har spist så står han og skraber i gulvet
[klip]

Se her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/faq/faq.php?id=15

Mvh. Jette

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-08-02 21:16

Hej Helle!
Vores katte gør det også, som sagt, fordi de dækker maden til for at
gemme det til senere.

Kan huske at Tortie gjorde det helt ekstremt, fordi hun kom ude fra det
vilde liv, og var vant til at det blev spist af andre hvis hun ikke
gemte det

De gør det også ved vandet nogle gange. Dette er for at fjerne is fra
søen og få vandet frem, så det kan drikkes. Dette kan lave et værre
vanspjakeri i køkkenet *G*

Venlig hilsen
Louise Viborg
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

ps. Lidt flovt......jeg har først set nu, at man kan skrive herfra
hjemmeside. Nu kan jeg endelig være meget mere aktiv