MS Windows
briani 27239
Nyeste version af ms-dos
Fra : Spinner

Dato : 17-08-02 18:48

Jeg er ved at "starte" en ny pc op, og skal i den forbindelse have lagt
ms-dos ind. Hvad er den nyeste version og hvor hentes den?

Plejer man ikke at kunne smide en Windows cd i pc´en og derfra få dos ind?
Min vil ikke have cd-rommen af den vej.

En anden ting. Det drejer sig om en ny fra A-Z, ik. Det er med 40 GB hd, men
den skriver at der kun er 2 hvis jeg kigger inde i Denne Computer. Så siger
det mig at problemet kunne være noget med FAT16/32...men der er i fdisk
trykket "ja" til understøttelse af store drev...lige meget hjælper det? Hvad
kan der være galt?

Spinner

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 17-08-02 19:14

Spinner <Spinner@begood.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5e8c4f$0$43923$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg er ved at "starte" en ny pc op, og skal i den forbindelse have lagt
> ms-dos ind. Hvad er den nyeste version og hvor hentes den?

Hvilken version af Windows 95 har du i? Hvis det er den første udgave kan
den
kun håndtere 2 gb.Den sidste version af dos hedder Ms. Dos 7 men jeg tror
ikke at den er frigivet til fri download. Hvis du skal starte en ny harddisk
op
kan jeg anbefale at gå ind på harddiskproducentens hjemmeside og hente et
program til formålet istedet for microsofts bootdiskette.

Mvh. Finn

Fra : Spinner

Dato : 17-08-02 19:43

Øhhh, det skulle gerne ende med at XP kom ind i maskinen. Jeg prøver med
ms-dos idet, maskinen skriver - når jeg har en win98 startdiskette i, og
forsøger at køre fdisk - at ms-dos versionen er forkert....

Spinner

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-08-02 21:39

"Spinner" <Spinner@begood.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ms-dos idet, maskinen skriver - når jeg har en win98 startdiskette i, og
> forsøger at køre fdisk - at ms-dos versionen er forkert....

Ups. Ved at se flere af dine indlæg begynder det vist at dæmre lidt. Du har
fået lavet en eller anden form for fdisk og du har lagt en windows ind, for
ellers kan du jo ikke i denne computer se, at der kun er 2 gb til rådighed.
Så mangler vi bare at få at vide, hvordan du har gjort!
Når det er en ny pc og du vil lægge win xp ind, burde problemet ikke være så
stort.
Du skal boote på selv cdrommen.
Du kommer så på et tidspunkt frem til at der står noget om, hvilke
partitioner, der er på harddisken, og hvor store de er. Hvis den kun viser 2
gb, skal du starte med at fjerne partionen. Følg vejledningen på skærmen,
hvor der står, hvilke taster du skal trykke på. Når du har fjernet partionen
opretter du en ny, og nu burde der ikke være noget problem med at få den til
at partitionere alle 40 gb. Derefter kan/skal du formatere drevet. Det vil
automatisk ske, hvis du beder den starte installationen af windows.
Hvis ovenstående ikke fungerer må du komme med nøjagtige beskrivelser af,
hvad der sker.

Kurt

Fra : Ove Kristensen

Dato : 17-08-02 19:43

"FINN EGMOSE" <fimus@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> Den sidste version af dos hedder Ms. Dos 7

Jamen er det ikke IBM´s Dos version du taler om? Microsoft har vel ikke
lavet en version større end 6.22
eller hvad?

Med venlig hilsen
OveK.

Fra : Snuden

Dato : 18-08-02 00:08

On Sat, 17 Aug 2002 20:42:44 +0200, "Ove Kristensen"
<ovek@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>[klip]

>Jamen er det ikke IBM´s Dos version du taler om? Microsoft har vel ikke

Ver. 6.22 er den seneste stand-alone release af DOS. Men versionen i
Win95 var version 7.0 - den kan bare ikke købes separat.

--
Snuden

Fra : Ove Kristensen

Dato : 18-08-02 03:57

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> On Sat, 17 Aug 2002 20:42:44 +0200, "Ove Kristensen"
> <ovek@adslhome.dk> wrote:
[klip]
> Ver. 6.22 er den seneste stand-alone release af DOS. Men versionen i
> Win95 var version 7.0 - den kan bare ikke købes separat.

Okay, ja men tusind tak for info - jeg har aldrig kørt Win95, såååhhh.

Med venlig sommer hilsen
OveK.

Fra : Madsen

Dato : 17-08-02 21:54

Kurt B. Andersen skrev:

> Når du har fjernet partionen opretter du en ny, og nu burde der
> ikke være noget problem med at få den til at partitionere alle 40
> gb.

Medmindre han vælger FAT32, for så er grænsen 32 GB.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314463
You cannot format a volume larger than 32 gigabytes (GB) in size using
the FAT32 file system during the Windows XP installation process.

Vælger han NTFS er der ingen problemer med en disk på 40 GB.

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 17-08-02 19:42

> Jeg er ved at "starte" en ny pc op, og skal i den forbindelse have lagt
> ms-dos ind. Hvad er den nyeste version og hvor hentes den?

Den henter man ikke sådan lige. Den er stadig ophavsretligt beskyttet. Hvad skal
du bruge en dos til, når du har en windows i forvejen? Er det en XP, du skal bruge
til dosspil?

> Plejer man ikke at kunne smide en Windows cd i pc´en og derfra få dos ind?

Jo, netop, med mindre det er en XP, hvor der ikke er 'rigtig' dos i. Det ville lette
gevaldigt, om du oplyste din windowsversion

> Min vil ikke have cd-rommen af den vej.

Mener du, at du ikke kan installere windows ved at boote fra win-cd'en?
I så fald kan du hente startdisketter hos www.bootdisk.com. Sørg for at den
passer til din windowsudgave.
Eller mener du, du ikke kan finde dos i din win-udgave?

> [...]
> trykket "ja" til understøttelse af store drev...lige meget hjælper det? Hvad

Har du selv rodet med fdisk under installationen? Måske du kun har fået
'tændt' for 2GB. Læs nærmere her om brugen af fdisk - læs alle undersiderne:
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

Du må jo spørge igen, hvis du ikke blev meget klogere

Mvh.
Morten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-08-02 19:59

> [...]
> det mig at problemet kunne være noget med FAT16/32...men der er i fdisk
> trykket "ja" til understøttelse af store drev...lige meget hjælper det?

Hvad skal du i det hele taget bruge dos til på en helt ny pc?
Ingen windows versioner efter 3.11 skal bruge dos til noget.
Hvis du har problemer med at boote, skal du i stedet gå på www.bootdisk.com,
hvor du kan hente en bootdisk til den version af windows, som du vil lægge
ind.
Tip - brug en windows efter win 95.
En win98 bootdisk kan bruges til alle versioner, og den har den fordel, at
der er normalt understøttelse af cdrom drev også, hvilket man selv skal
fabrikere til win95.

Kurt

Fra : Snuden

Dato : 18-08-02 00:11

On Sat, 17 Aug 2002 20:58:51 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurt@portalen.no> wrote:

<snip>

>Hvad skal du i det hele taget bruge dos til på en helt ny pc?
>Ingen windows versioner efter 3.11 skal bruge dos til noget.

Win95, 98 og ME kører også ovenpå en DOS-kerne

--
Snuden