loppebekæmpning til killing
Fra : Betina & Kurt

Dato : 17-08-02 17:32

Hej NG.

Vi har lige fået en killing som pt. er 9 uger gammel. Problemet er at
vi ikke er helt klar over hvor gammel killingen skal være før den må
behandles med eks. "nakkedråber" eller ProVet (det man putter i
maden).

Vi har desuden hørt at det med "nakkedråberne" ikke er godt når man
har 2 katte. Den anden kat vi har er 1 år gammel, men vil han ikke
slikke loppemidlet af killingen??? Det må da være usundt/farligt..!

De er begge indekatte, så det bliver formentlig kun til en
engangsforestilling med loppebekæmpelsen.

Håber på svar.

Med venlig hilsen
Betina og Kurt Sørensen

Fra : Elwarth

Dato : 17-08-02 19:11

"Betina & Kurt" <khs@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Vi har lige fået en killing som pt. er 9 uger gammel.

Hej Betina & Kurt!
Velkommen til
Og til lykke med den lille ny.

Problemet er at
> vi ikke er helt klar over hvor gammel killingen skal være før den må
> behandles med eks. "nakkedråber" eller ProVet (det man putter i
> maden).

Jeg har lige tjekket vores "nakkedråber", som hedder Frontline Pour-on Vet.
Der står, at de ikke må bruges til killinger under 12 uger. Det andet kender
jeg ikke. Hvis killingen ikke umiddelbart er angrebet, så ville jeg bare
vente de 3 uger uden at gøre noget. Hvis killingen har synlige lopper og
klør sig, så tror jeg, jeg ville gå igang med loppekammen. Det er sådan en
lille kam med meget tynde tænder, som sidder helt tæt sammen. Sørg for at
komme helt ned i bunden af pelsen. På den måde skulle I kunne holde lopperne
nede, indtil killingen er gammel nok til et "nakkeskud". Det har vi iøvrigt
rigtig gode erfaringer med. Når vores, dengang, udekat fik lopper, var de
væk dagen efter en behandling. Ingen bade, ingen ekstraordinær rengøring
eller sprøjtning af hjemmet. Herligt nemt!

> Vi har desuden hørt at det med "nakkedråberne" ikke er godt når man
> har 2 katte. Den anden kat vi har er 1 år gammel, men vil han ikke
> slikke loppemidlet af killingen??? Det må da være usundt/farligt..!

Det har jeg aldrig hørt om, men vores vasker heller ikke rigtigt hinanden.
Her må der vist klogere hoveder til end mig

Venligst
Dorthe

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-08-02 19:37

"Elwarth" <elwarth@jellingnet.dk> writes:

en hel masse snippet væk

> [...]

Det skulle helst tørre ret hurtigt, men der står en del om det i
brugsanvisningen til midlet.. og det er så vidt vides ud fra denne at
man skal holde dem adskilt indtil det er tørret ind..

Men jeg vil stærkt anbefale advantage i stedet, godt nok kan du
risikere at skulle behandle en gang mere, men det er ret tvivlsomt..

det skal du bestemt ikke være ked af, for det bare stinker af HT

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-08-02 22:20

In article <ajm36b$p08$1@news.net.uni-c.dk>, Elwarth
<elwarth@jellingnet.dk> wrote:

> Det har jeg aldrig hørt om, men vores vasker heller ikke rigtigt hinanden.
> Her må der vist klogere hoveder til end mig

Og det er bestemt ikke mig
Men - jeg synes jeg har hørt om folk der lavede en slags bandage eller
rullekrave, der dækkede det "dryppede sted" så kattevennerne ikke kunne
komme til. Men - i denne hede er det nok tæt på dyrplageri..

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Henriette Lodberg

Dato : 18-08-02 08:00

Hejsa

> [...]
> vi ikke er helt klar over hvor gammel killingen skal være før den må
> behandles med eks. 'nakkedråber' eller ProVet (det man putter i

Som de andre skriver skal de være 12 uger før de må få dem i nakken men
front line har lavet en spray version som man kan bruge når killingerne
er 2 dage gamle det er yderst effektivt så kan du give dem frontline i
nakken senere.
Der er en udførlig brugsanvisning på flasken.

> Vi har desuden hørt at det med 'nakkedråberne' ikke er godt når man
> har 2 katte. Den anden kat vi har er 1 år gammel, men vil han ikke
> slikke loppemidlet af killingen??? Det må da være usundt/farligt..!

Jeg har 5 katte og har aldrig oplevet et problem de får alle samtidig.

Knus Henriette Lodberg