Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon S40 versus S30
Fra : Jens

Dato : 17-08-02 13:45

Hejsa.

Er den ENESTE forskel imellem Canon S40 og Canon S30 opløsningen på hhv.
4.0mpix og 3.0mpix ?

Mvh
Jens

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 17-08-02 14:36

Jens wrote:

> Hejsa.
>
> Er den ENESTE forskel imellem Canon S40 og Canon S30 opløsningen på hhv.
> 4.0mpix og 3.0mpix ?
>
> Mvh
> Jens

Hej Jens

I bund og grund så er den eneste forskel på de to kameraer opløsningen
og de indstillinger/features, som knytter sig hertil (filstørrelse, fps
osv.). Hvis du ikke allerede har været det kan kigge på Powershots
hjemmeside og sammenligne de forskellige kameraer.

http://www.powershot.com/powershot2/comparison/index.html

Håber at det hjalp...

--
Med Venlig Hilsen

Carsten Øhlenschlæger

***************************************
*ERRARE HUMANUM EST, IGNOSCERE DIVINUM*

Fra : Jesper Amstrup

Dato : 17-08-02 18:11

S30 har ISO 800 det har S40 ikke. Det er vist den eneste forskel ud over
opløsningen som allerede nævnt.

Jesper

Fra : Per Herholdt

Dato : 17-08-02 20:40

Jesper Amstrup wrote:
> S30 har ISO 800 det har S40 ikke. Det er vist den eneste forskel ud
> over opløsningen som allerede nævnt.

Ved digitaloptagelser, såvel som analog, giver det støj/korn at gå op i
følsomhed. Bare en ting at tage i betragtning, ekstra følsomhed er ikke
"gratis"
--
MVH Per

Fra : Jens

Dato : 17-08-02 21:24

> [...]
> osv.). Hvis du ikke allerede har været det kan kigge på Powershots
> hjemmeside og sammenligne de forskellige kameraer.

Kanon-link.

Det kendte jeg ikke. Og tak for den øvrige hjælp også.

Burde jeg overveje den nye Minolte Dimage F100 fremfor S30 eller S40. ???

Det er lidt mindre og virker rigtigt lækkert når man har det i hænderne.

Er der andre alternativer til S30/40 ?
Cam skal have blændeprioriteret funktion, Lukketidsprioriteret funktion,
være lille, men også "stærkt" i udformningen.

mvh
Jens

Fra : Jens

Dato : 17-08-02 21:33

Og lige et spørgsmål mere fra novicen her....

Hvor stor en forstørrelse kan man få printet med
3 megpixel ?

og med 4 megapixel ?

Jeg tænker på, om det er de ekstra kr. 1.000,- værd for den ekstra
opløsning.

Mvh og tak
Jens

Fra : Jesper Amstrup

Dato : 18-08-02 08:07

3mp er mere end nok til 20X30 billeder. Her kunne 2mp såmænd også være nok
IMO. Husk at ud over de 1000 kr. til kamera skal du sansynligvis også bruge
flere penge til flash ram til et 4mp kamera. Jeg har selv et S30 og ønsker
mig ikke et S40. Med hensyn til støj ved ISO 800 er det acceptabelt
fremkaldelse hos fotohandleren i 10X15.

Forskellen mellem S30 og S40's opløsning er meget lille i praksis, otte
hundredetusinde pixels WOW. I virkeligheden er det meget lidt. 224 pixels i
bredden og og 168 i højden i det færdige billede. Det er forsvindende lidt.
ikke engang nok til at printe et frimærke :) Ok måske kan man ikke stille
det sådan op men er det virkelig 1000 kroner værd?..................nej ikke
efter min mening.

Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-08-02 12:22

Husk at flere pixels også er gode at have når der skal skæres i et billede.
Mvh, Hans

Fra : Jesper Amstrup

Dato : 18-08-02 14:50

> Husk at flere pixels også er gode at have når der skal skæres i et
billede.

Jeg vidste godt at den ville komme, det er stadig forsvindende få pixels man
får til at skære væk. Hvis nu man forestiller sig at man har et billede på
20x30 cm og vil skære det der svarer til 200 pixels væk så bliver det kun
til 2.7 cm. Hvis vi regner i procenter kan man ved 4 mp skære 37% af
billedet væk og ved 3.2 mp kan man skære 25% væk hvis man vil printe i 20x30
cm. Ok måske vil det have betydning for nogle men ikke for mig. Desuden
bliver de fleste billeder til mit album printet/fremkaldt i 10x15 eller
13x18 og der kan man skære endnu mere væk, her er 3.2 mp rigeligt efter min
mening. Hvis du f.eks. vil fremkalde i 20x30 er 1600x1200 nok. Ved 3.2 mp
får du over 400 pixels i bredden at skære i. For de 1000 kr. får man 200
pixels mere men til gengæld er kameraet også en smule langsommere. Det har
måske ingen betydning i virkeligheden men 3 fps er da rart hvis man f.eks.
skal fotografere børn. Det eneste jeg kan sige er at jeg er glad for at jeg
ikke spildte de 1000 kr. på opløsning. Dem brugte jeg på et 256 mb kort det
har jeg meget mere glæde af end mere opløsning. Hvis man er så seriøs at
det er en katastrofe hvis man ikke kan beskære nok skal man jo nok alligevel
have 6mp eller mere.

Jesper

Fra : Niels Svendsen

Dato : 17-08-02 21:30

Hvis du er til små digicams, så skal du udover Minolta f100 også kikke på
Konica 400z, det tager tilmed virkelig gode billeder

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 18-08-02 00:22

Du spørger om, hvor stor en udskrift du kan lave. Regn med, at for at få en
virkelig god udskrift, skal du bruge 300 pp-inch.
Det du får ud af en større opløsning er dog også, at du får menge flere
detaljer med på dit foto, hvis du bruger flere pixler.
Kik især på landskabsbilleder, hvor der er detaljer langt væk.
Se på prøvefotos taget samme sted, men med henholdsvis 3 og 4 mp.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.