MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Flytte harddisk med XP til anden PC
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-08-02 10:37

Hej på NGén.
Har fået lidt af et problem, som jeg håber I kan hjælpe mig med her.
I forbindelse med at flytter min harddisk til en anden PC, kommer der en
fejlbesked ved opstart (den grå opstartsindikator når lige at køre). Blå
skærm med info, noget i retning af: windows har stoppet systemet, for at
undgå beskadigelse af PCén, fjern evt. nyinstallerede harddiske, eller
kør chkdisk på dem, eller der er muligvis virus på dine harddiske. Hvis
det er første gang du ser denne besked, genstart. Ved anden opstart får
jeg skærmen med mulighed for at starte i fejlsikret tilsatnd, men ender
hver gang med blå fejlmeddelelsesskærm.
Der er ingen problemer med at køre XP med den harddisk på den PC den var
i før.
Håber da meget, det er forklaret rimeligt, såén efter hukommelsen :) ?
Og at der er nogle kloge hoveder der ved hvad man kan gøre ved et?
--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : M.N.

Dato : 17-08-02 11:33

"Arne Lorenzen" <aclonospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Håber da meget, det er forklaret rimeligt, såén efter hukommelsen :) ?
> Og at der er nogle kloge hoveder der ved hvad man kan gøre ved et?
Man kan normalt ikke flytte disken med styresystem over i en anden maskine
(det er jo nok forskelligt hardware).

Mogens

Fra : FeZ

Dato : 17-08-02 12:17

"Arne Lorenzen" <aclonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej på NGén.
> Og at der er nogle kloge hoveder der ved hvad man kan gøre ved et?

Geninstallere windows.
Det går ikke at sætte en eksisterende installation i en maskine
med et andet bundkort/chipset.

I få tilfælde kan det lade sig gøre - men det er mere undtagelsen end
det er regelen.
--
FeZ

Fra : tommy

Dato : 26-08-02 07:56

On Sat, 17 Aug 2002 13:16:54 +0200, FeZ wrote:

> "Arne Lorenzen" <aclonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Geninstallere windows.
> Det går ikke at sætte en eksisterende installation i en maskine med et
> andet bundkort/chipset.

Det går da fint med Linux.

Tommy

Fra : Søren

Dato : 17-08-02 15:53

> [...]
> Har fået lidt af et problem, som jeg håber I kan hjælpe mig med her.
> I forbindelse med at flytter min harddisk til en anden

Jeg har haft nøjagtigt samme problem. Jeg var også lidt naiv og tro at Win
XP kunne klare at finde det nye hardware, men nej. Der kom fejl på min
harddisk og det tog mig tre dage inden den var oppe at køre igen, altså i
den gamle maskine.
Men ok, når man tænker på hvor forskelligt hardware og især drivere til
motherboard er så er det måske en meget naturlig konsekvens.

Søren.

Fra : Pico

Dato : 17-08-02 16:42

Arne Lorenzen wrote:
> [...]
> køre). Blå skærm med info, noget i retning af: windows har stoppet
> systemet, for at undgå beskadigelse af PCén, fjern evt.

Det er en "dum" ide at flytte et OS til en anden PC. Alle indstillinger
skal laves om og systemerne skal være meget lig hinande for at det
kan btale sig. Bare driverne til bundkort mm. skal nyinstaleres, de
gamle helst fjernes først for at undgå konflikter.

Jeg har gjort det nogle gange når noget hardware skulle kontroleres,
men der skal være en fornuftig grund til at gøre det.

Efter fejlmedelsen formoder jeg det er Win 2000 eller XP du har på
HD, jeg ville sætte HD'en i den PC du ønsker at flytte den til og så
geninstallere OS, hvis der er meget på HD'en du ønsker at beholde.
Så skal du også være klar over at driverne til bundkort mm. skal installeres
ige. Det bedste ville abselut være en format og nyinstallation.
Pico

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-08-02 20:59

Tak for alle svarene, som jeg kan se har samme konsekvens: Forfra.

Når jeg var hooked på at flytte HDsken, var det også fordi det var et
høvlens bøvl at sætte netværket i huset op i sin tid, men der er nok
ingen vej udenom.
Tak for hjælpen :)

--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : Edmund

Dato : 18-08-02 16:47

Arne Lorenzen skrev:

> [...]
>
> Når jeg var hooked på at flytte HDsken, var det også fordi det var et
> høvlens bøvl at sætte netværket i huset op i sin tid, men der er nok

Kan man så ikke bruge Files and Settings Transfer Wizard, om den tager
noget med nætværk med ved jeg ikke, men den tager da indstillinger med
til mange ting.

Hvis du har masser af tid(og har lyst til at spilde den) og hvis du
stadig har en kopi af din gamle windows opsætning , så gå ind i
kontrolpanlel /system og ændre så mange ting som muligt til standard
driver.

Gå derefter ind i msconfig og deaktiver det der er unødvendigt.
Når du så starter første gang i den ny pc gå direkte til fejlsikker
tilstand(F8)
når den selv er færdig med diverse ting.Genstart en ekstra gang til
fejlsikker så man er helt sikker på at den er færdig med at opdatere og
opdater så driverne i system

Meld gerne tilbage så jeg/vi kan lære noget.

mvh Edmund