Lavere CPU-temp. med ny BIOS
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 17-08-02 08:19

MB : A7V333
CPU : AMD XP1800+

Jeg har netop flashet min bios fra 1008 til 1011.(via windows)

Det har for mig betydet at CPU-temp er faldet fra 53 grader til 46
grader.

Synes bare lige at jeg ville nævne det...

MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Fra : Erik

Dato : 18-08-02 11:44

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har netop flashet min bios fra 1008 til 1011.(via windows)
>
> Det har for mig betydet at CPU-temp er faldet fra 53 grader til 46

Tak for tippet
Min idle temp faldt med 7-8 grader (xp2100+).
Det ser ud til at denne bios version afhjælper problemet med de høje temp.
på dette mobo.

--
Erik

Fra : Martin J

Dato : 17-08-02 14:52

Samme resultat her.. 1700xp+ faldt fra 59 til 52....
Hurra...

Martin..

Fra : Lasse Johansen

Dato : 17-08-02 19:32

Hejsa

Hvor kan man se cpu temp???, kører
Xp.
--
MVH Lasse (8900)

Håber dette er den rigtige gruppe ellers for jeg nok skæld ud

Fra : Martin K

Dato : 17-08-02 19:52

Lasse Johansen wrote:
> Hvor kan man se cpu temp???, kører
> Xp.

Det kan du i et monitorprogram. Asus Probe 2.17.05 er den nyeste der virker
ordentligt. 2.17.07 virker slet ikke ordentligt på mit system (går ud fra at
du har et Asus-mobo). Hvis ikke, kan du jo se lidt på motherboardmonitor
(MBM5). Begge kan hentes på http://www.tweakup.dk/...

--
Martin K

Fra : Lasse Johansen

Dato : 17-08-02 19:55

takker

Fra : Leony

Dato : 17-08-02 15:06

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop flashet min bios fra 1008 til 1011.(via windows)
> Det har for mig betydet at CPU-temp er faldet fra 53 grader til 46
> grader.

Vi må så bare håbe at det ikke var den rigtige temperatur den viste, med den
anden version.
Det ville jo være lidt trist.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Michael Terp Laursen

Dato : 19-08-02 08:52

Hej Simon
Dine observationer giver grund til tanke. Med mindre den nye bios; 1) giver
mindre strøm, 2) måler anderledes end den forrige bios var. (dvs. at en af
dem fejlmåler, lad os håbe den var den gamle.) og/eller 3) giver cpu
blæseren mere strøm - kan cpu temperaturen vel næppe falde spørgsmålet er så
bare. Hvilke af de nævnte faktorer er skyld i CPU temperaturens fald?
Mvh.
Michael

Ved e-mail svar : Fjern "FJERNNOSPAM" fra min mail adresse.

Fra : Peter

Dato : 19-08-02 09:17

Hejsa

Mit gæt vil være at det er vcore de har nedsat fra 1.75 til 1.70 det har man
set dem gøre på mange andre af deres boards. (7v266)

Hvorfor gør de så det? Tja, fordi de har problemer med at få boarded til at
virke stabilt, derfor sætte de lige vcore lidt op for at få ekstra
stabilitet. Når de så for lavet en bedre bios og mener at nu skulle det
køre, sætter de vcore ned igen.

Hvis man ligger den gamle bios ind igen, og jumper vcore manuelt hvis man
kan det på det board, vil i også se at temp falder. Selvom den skriver det
samme i bios, de skriver nemlig ikke at den for + 0.05 v ekstra.

/Peter

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 19-08-02 21:05

"Michael Terp Laursen" <bilbo@FJERNNOSPAMsocsci.auc.dk> har med
klæbrige fingre ramt tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er
fremkommet:

> [...]
>bare. Hvilke af de nævnte faktorer er skyld i CPU temperaturens fald?

Ja, det ville da være rart at vide. Jeg selv hælder til teori nr 2, og
håber at også denne BIOS måler forkert, og at der er en korrekt
målende afløser på vej, der viser lige omkring de 38 grader.

Asus nævner jo ikke selv noget om det i deres info :

Remove bug WinME bootable CD boot fail in SCSI CDROM
Remove bug SCSI CDROM always boot first with WinXP CD in it
Remove Bug USER password function fail

Jeg skal dog selv bemærke at min CPU-temp atter er steget til 51
grader, og jeg har ikke foretaget ændringer siden BIOS update.

CPU-temp er et emne, som jeg først lagde mærke til da sommeren gjorde
sit indtog. Den har pga skiftende kabinetkonfigurationer svinget fra
44 til 67 grader.
Hele vejen igennem har min computer dog ikke haft stabilitetsproblemer
pga denne.

Nu er det jo nærmest blevet en besættelse at kontrollere
cpu/mb/drev-temp i tide og utide. Gad vide hvad jeg fik tiden til at
gå med før ?

Fra : Leony

Dato : 20-08-02 09:39

> Jeg skal dog selv bemærke at min CPU-temp atter er steget til 51
> grader, og jeg har ikke foretaget ændringer siden BIOS update.

Har du prøvet med Vcool eller CPUidle, det kunne være en af disse kunne tage
toppen af temperaturen.

> Nu er det jo nærmest blevet en besættelse at kontrollere
> cpu/mb/drev-temp i tide og utide. Gad vide hvad jeg fik tiden til at
> gå med før ?

Coolmon kan vise dette på dit skrivebord.
Motherboard monitor kan give alarm hvis temperaturen bliver for høj.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 20-08-02 19:14

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> har med klæbrige fingre ramt
tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>Har du prøvet med Vcool eller CPUidle, det kunne være en af disse kunne tage
>toppen af temperaturen.

Yep. Begge programmer giver :
- lyd-problemer (skratter ved afspilning af musik)
- væsentlig nedsat effektivitet af netværk (forringer datatransfer
med op til 90 % på LAN )

Desuden opfatter jeg ikke min CPU-temp som faretruende før den nærmer
sig de 75 grader.

>Coolmon kan vise dette på dit skrivebord.
>Motherboard monitor kan give alarm hvis temperaturen bliver for høj.

Har også prøvet begge disse programmer, og valget er faldet på
Speedfan.

Mit "problem" er ikke at monitere temp. Næh, det er mere nok mere det
at jeg er blevet "tempaholic". Min CPU-temp er jo i nuværende
konfiguration ganske passende, men alligevel svæver blikket alt for
tit ned i systray - blot for at de blå cifre bekræfter min viden om
at alt er som det skal være.

[citat mig selv]
at alt er som det skal være.
[citat slut]

Og dog ! Men jeg opretter ny tråd til nyt spørgsmål, da dette ikke har
med CPU-temp at gøre.

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 20-08-02 19:38

Simon Walther-Larsen <waltherlarsen@msn.com> har med klæbrige fingre
ramt tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>Og dog ! Men jeg opretter ny tråd til nyt spørgsmål, da dette ikke har
>med CPU-temp at gøre.

og den er nu oprettet :

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 20-08-02 19:59

> [...]
ramt tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>Og dog ! Men jeg opretter ny tråd til nyt spørgsmål, da dette ikke har

Efter en lang dag på arbejde er det blev svært at finde rundt på
usenet. Efter først at have fejlpostet i dk.edb.hardware.bundkort,
burde både message og henvisning dertil være slettet.

Her er link til korrekt postet message :

Fra : Snuske

Dato : 19-08-02 16:42

Hej,

Har også opdateret mit bundkort til 1011. VCore er stadig 1.75-1.76 V og
temperaturen er stadig 60+ C.

Mvh Snuske

Fra : C. Kampmann

Dato : 19-08-02 21:26

On Sat, 17 Aug 2002 09:18:32 +0200, Simon Walther-Larsen
> [...]

>Synes bare lige at jeg ville nævne det...
>
>MVH Simon Walther-Larsen
>"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Jeg så dette indlæg og djorde det samme, og min "temp" "faldt" fra 57
tiil 47 grader. Hummm.
Ja temp falder lidt, for jeg kunne endelig sætte cpu blæser lidt ned i
omdr.

Jeg har nu 2 ekstra blæsere i, en der blæser IND i front og den anden
UD i bag.

Dette har gjort at med kab normalt lukket (midi tower) viser "temp" 50
grader i disse dage, (det vil sige måske 60 med bios 1008 ?! )

Interesant det der med at vcore på kt266 kortet er sat ned yil 1,7v.
Jeg har ikke prøvet at sætte vcore man. da jeg ikke helt er med på
hvad der nenes, når der står i man "at hver sætning af dipswits viser
2 spændinger" ???

Jeg er lidt i tvivl om mit næste kort skal være a7v333 eller EPOX
EP-8K3A, jeg bruger ikke raid

mvh
C. Kampmann

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 20-08-02 20:02

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> MB : A7V333
> CPU : AMD XP1800+
>
> Jeg har netop flashet min bios fra 1008 til 1011.(via windows)

Samme motherboard, XP2000 processor.

Lukket kabinet - uden ekstra kølere. Temp. er faldet fra 62 grader til
56 grader ved idle efter flash af BIOS.

\Mandal

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 24-08-02 11:40

"Brian Fisker [8900]" <Fisker@FJERNESmobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d629234$0$94787$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lukket kabinet - uden ekstra kølere. Temp. er faldet fra 62 grader til
> 56 grader ved idle efter flash af BIOS.

Hmm, efter at have hentet sidste nye version af ASUS probe er v2.17.08
er temp. igen steget til 62 grader - Det var tilsyneladende for godt
til at være sandt.

\Mandal

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 25-08-02 09:12

"Brian Fisker [8900]" <Fisker@mobilixnet.dk> har med klæbrige fingre
> [...]

>Hmm, efter at have hentet sidste nye version af ASUS probe er v2.17.08
>er temp. igen steget til 62 grader - Det var tilsyneladende for godt

Et par kabinetblæsere ville jo nok hjælpe lidt.