Hvad er rimligt i løn?
Fra : Michelle Martens

Dato : 16-08-02 21:46

Jeg er en pige på 15 år , som har været barnepige for en pige siden jeg
var 10 år gammel. Jeg har de 5 år fået 20 kr. i timen og det har jeg
altid syntes var meget rimligt! Men nu jeg begynder at snakke ved
veninder om hvad de får , syntes jeg slet ikke at det er rimligt mere!
Hvad syntes i at der er rimligt i timen??? Pigen jeg passer er 6.

Fra : Pia

Dato : 17-08-02 08:53

Hej
Jeg kender en der henter en pige i børnehaven og skal følge hende hjem og
ikke andet han får 20 kr. pr .gang og det tager ikke mere en max.30 min.
hilsen
pia

Fra : Brian K

Dato : 17-08-02 19:19

> [...]
> veninder om hvad de får , syntes jeg slet ikke at det er rimligt mere!
> Hvad syntes i at der er rimligt i timen??? Pigen jeg passer er 6.

Hej Michelle

Det kommer lidt an på hvor mange timer du passer hende og hvor tit.

Er det feks "kun" 2 timer 3 gange om måneden....så syntes jeg beløbet er for
lille (burde vel være 25 - 30 kr)

Er det tilgengæld 4- 6 timer af gangen og 3 gange om ugen...så er 20 kr i
timen vel en meget rimlig løn

Mvh
brian

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-08-02 15:55

> [...]
> veninder om hvad de får , syntes jeg slet ikke at det er rimligt mere!
> Hvad syntes i at der er rimligt i timen??? Pigen jeg passer er 6.

Jeg synes at du får alt for lidt.....

Prøv at spørge andre på din egen alder som har fritidsjobs, hvad de får? De
får nok godt og vel 50 kr i timen, i dagtimerne + så får de også feriepenge,
tillæg for "skæve" arbejdstider, pauser o.s.v.

Fordi man arbejder privat skal man ikke snydes!

Og lønnen har INTET at gøre med hvor tit det er man udfører arbejdet, som
Brian K skriver.

Og til jer nærige, som nu sidder og krummer tæer, ja jeg er forælder
selv......
Man kan jo selv overveje om vil nøjes med knap 40 kr i timen og så betale
skat af det! Det svarer jo til en flad tyver sort eller når man holder sig
under sit personfradrag, som de fleste 15 årige.

Thore Jensen

Fra : Torben

Dato : 19-08-02 18:23

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes at du får alt for lidt.....

Ja, 20.- er for lidt. Min nevø på 10 år får 30.- for at slå græs, og det
tager ca. 45 minutter.

> [...]
feriepenge,
> tillæg for "skæve" arbejdstider, pauser o.s.v.

50.- er måske lige i overkanten, men 35-45 vil være passende !

> Og lønnen har INTET at gøre med hvor tit det er man udfører arbejdet, som
> Brian K skriver.

Nej hvad er argumenterne egentlig for det ??

mvh
/Torben

Fra : Brian K

Dato : 19-08-02 20:14

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, 20.- er for lidt. Min nevø på 10 år får 30.- for at slå græs, og det
> tager ca. 45 minutter.

Se mit svar længre ned

> 50.- er måske lige i overkanten, men 35-45 vil være passende !

Det er da alt for meget, det er altså ikke voksne vi snakker om (de har
frikort og skal ikke betale skat)

> Nej hvad er argumenterne egentlig for det ??

Argumentet er at hvis det "kun" er 1 - 2 timer et par gange om måneden (og
ikke er faste dage og tider) så burde lønnen være større da pigen ikke har
mulighed for at "planlægge" sin tid og samtidig fordi at lønnen "kun" bliver
20 - 40 kr pr gang (for 1 - 2 timer) (og der er måske 20 - 30 minutters
gågang, osv..osv)

Er det derimod 4 - 5 timer hver mandag, onsdag, lørdag, fast hver uge bliver
det til 300 kr pr uge og pigen har fast samme tider og kan derfor planlægge
sin fritid bedre.

Hvis hun skulle have 50 kr....ville hun sikkert ikke have noget job mere, OG
hun ville næsten tjene lige så meget som en kassedame i spar (lol)

Nej...seriøst....hun er 15 år og 15 år så er man en stort (ung) pige, ikke
en voksen, hun har "babysitter" jobet for at tjene en skilling ikke for at
drive en tilværelse med husleje, afdrag på bilen, forsikringer, etc...så jeg
syntes ikke at det er en for lille løn hun får (afhænig af om det er 1 ste
eks eller 2 eks (timer, etc)

Og jeg ville ALDRIG (og ville heller ikke have råd til det) betale 1200 kr
om måneden for en barnepige på 15 år (samme som jeg betaler for 160 timers
institution til min dreng på 1 1/2 år), det er der ikke råd til...

Mvh
brian

Fra : Torben

Dato : 19-08-02 21:46

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> syntes ikke at det er en for lille løn hun får (afhænig af om det er 1 ste

Hej igen,

da jeg selv var avisbud i en alder af 15 år (9 år siden) fik jeg ca. 800.-
om måneden. Jeg gik min rute ca. 25 gange om måneden, og det tog ca. en halv
time hver gang. Og som jeg husker det, var der ikke mange penge til overs.
Det skal lige siges at jeg på ingen måder var materialistisk forkælet, og
ville jeg have en ny t-shirt (udover det mine forældre gav mig), skulle jeg
betale selv. På den måde fik jeg i en tidlig alder et godt forhold til
penge. Jeg 'ruttede' ikke med dem, og overvejede længe inden at jeg købte
nyt (ja, jeg er fra Jylland).

Jeg tror ikke at jeg ville have det samme forhold til penge, hvis jeg skulle
havde arbejde for 12-13 kroner i timen dengang (det er vel nogenlunde det
der svarer til dine 20 kroner idag). Og hvis jeg alligevel skulle have samme
muligheder, skulle jeg havde arbejder mere - hvilket igen betyder mindre tid
til lektier, sport og fritidsinteresser.

Jeg mener desuden ikke at en pige (ej heller en dreng for den sags skyld)
bør arbejde mere end 5-8 timer pr uge - det giver maksimalt 160 kroner ved
en timeløn på 20 kroner. Og det er ikke nok for en 15 årig i dagens Danmark.

Efter min mening bør de unge tjene lidt ekstra, og måske være med til at
betale noget af deres tøj selv - det giver, som jeg nævnte tidligere, et
fornuftigt forhold til penge, og husk på at en stor is koster over 20 kroner
i dag !

mvh
Torben

PS. min egen far tror stadigvæk at man kan købe 'hele' verden for en flad
femmer !!!

Fra : Sott

Dato : 20-08-02 18:02

> [...]
ved
> en timeløn på 20 kroner. Og det er ikke nok for en 15 årig i dagens

160 kr. om ugen giver 640 kr. om måneden - det er 140 kr.
mere end jeg har i lommepenge og jeg er 32 år. Mine 500 kr.
skal dække alt der ikke er udgifter og mad. Det skal således
dække transport (245,- kr. for et månedskort), tøj, frisør,
cafébesøg med søstrene/veninderne osv.

Hvis en pige på 15 år, som sikkert stadig får dækket noget
af sit tøj-budget af forældrene og får alle udgifter og kost
betalt, ikke kan klare sig med 640,- kr. om måneden, så
er det da groteskt. Hun kan købe et billigt månedskort
til bussen (barnepris indtil de er 16 år), gå i biografen 2
gange om måneden, og stadig have 300-350,- kr. til
"ekstra" tøj og sjov.

Er "behovet" ikke lidt vel opskruet for de unge, hvis de
ikke engang kan klare sig med det?

Tusinde hilsner
Søs

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 20-08-02 20:04

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal dække alt der ikke er udgifter og mad. Det skal således
> dække transport (245,- kr. for et månedskort), tøj, frisør,

Hvad er nu det?
Hvis hun kan klare sig for 160 kr. om måneden skal hun så nøjes med 5kr. i
timen ?

Her tale kun tale om timeløn, intet andet!

Thore

P.S. Jeg synes i øvrigt at det er dybt imponerende at du kan klare dig for
500,- incl buskort

Fra : Sott

Dato : 23-08-02 16:41

Jeg skrev selv:
> [...]

Da jeg ikke kan se Thores indlæg i mit alm. news program,
copy-paste'r jeg det lige og svarer sådan her.

Thore: SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> skrev:
> Hvad er nu det?

Min mening om unges opskruede pengeforbrug, der åbenbart
er endt i, at man som 15 årig ikke kan "klare" sig for 640 kr.
om måneden til tøj, tant og fjas.

> Hvis hun kan klare sig for 160 kr. om måneden skal hun så
> nøjes med 5kr. i timen ?

Nej, men hvor mange med børn (heraf de mange enlige)
ville ved siden af institutionsudgifter osv. kunne afse så
mange penge til børnepasning (i omegnen af 1500 kr. om
måneden). Så det er simpelthen et spørgsmål om, at hvis
hun vil tjene de penge gennem lige den familie, må hun
nøjes med hvad de kan betale.

> Her tale kun tale om timeløn, intet andet!

Men hvis nu du var opmærksom, så ville du have set,
at jeg slet ikke tog stilling til spørgsmålet om timeløn i
mit indlæg, som du besvarede - jeg kommenterede
alene Torbens udsagn om, at det ikke er nok med
f.eks. 160 kr. (= 640 kr om måneden) for en 15 årig.

Det synes jeg er groteskt, hvordan skal børn, der
hjemmefra lærer at have så stort et forbrug (vel at
mærke efter alle udgifter og mad) - kunne f.eks.
gennemføre en uddannelse på SU, hvor de skal
leve og betale udgifter og mad og tøj og "tant og
fjas" med 3700,- kr. om måneden?

> Thore
> P.S. Jeg synes i øvrigt at det er dybt imponerende at du kan
> klare dig for 500,- incl buskort

Takker, men det er nu ikke så imponerende endda
- sådan ser verden bare ud, når man er under uddan-
nelse (med 3 børn, og som voksen). Desuden er det
da mere, end jeg havde til mig selv, da jeg i "tidernes
morgen" stadig var gift.

Verden er fyldt med unødvendigheder, når man først
er i gang med at skære nogle af dem bort, så bliver
det hurtigt lettere.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Michelle Martens

Dato : 20-08-02 20:07

Hejsa !

Takker lige alle der har givet mig et svar på mit spørsmål !

Jeg passer pigen hver torsdag i 5 timer i aftenstimerne ,
og der får jeg 20 kr i timen. Drt vil sige jeg startede med 15!

Når jeg snakker om andre om hvad jeg får syntes de det er vildt
så lidt jeg får for det for de får cirka omkring 30 - 45
, især når pigen jeg passer
ikke er ret nem at have med at gøre :(
Men okay det kommer vel ikke sagen ved?!

Passer hende også nogle gange en hel dag af gangen ,
har også passet hende i et par dage...
Når jeg passer hende en hel dag , skal jeg selv købe
noget for min løn hvis de ikke lige har noget i køleskabet!

Jeg får ikke lommepenge hjemme , og har aldrig gjort det!
Så de penge jeg tjener på at være barnepige er de penge
jeg skal bruge hvis jeg skal have noget til mig selv!

Jeg ville nu meget hellere have et andet barnepige job ,
men har svært ved at sige nej ,
fordi jeg jo har passet hende siden hun var 1 1/2 år gammel.

Jaa... det var vist alt :)

Hilsen
Michelle

Fra : Tine Andersen

Dato : 20-08-02 20:41

> [...]
> men har svært ved at sige nej ,
> fordi jeg jo har passet hende siden hun var 1 1/2 år gammel.

Vi har en børnepasser. Hun får 50 kr i timen om dagen (uanset antallet af
timer - det er ligesom mig selv). Om aftenen får hun 60, men vi runder op.

Hun er godt nok voksen (22 år), men arbejdet er jo det samme (og hun passer
to børn, men de er nemme, for hun har kendt dem i fire år og har haft taget
på dem lige så længe)

Mit argument for at betale godt for god børnepasning er, at jeg har ro i min
sjæl, når hun har dem. Jeg ved de er fuldendt lykkelige, når Louise er der.

Så hellere springe hver anden bytur over, fordi en hel aften inklusiv taxa
hjem, hvis den sidste bus er kørt, kan komme til at koste 500 kr.

Jeg synes, at dine arbejdgivere skulle sørge for, at der var mad. Det har
jeg altid gjort - endda helst noget lækkert, som hun elsker.

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-02 20:53

Tine Andersen <tine.andersen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Så hellere springe hver anden bytur over, fordi en hel aften inklusiv
> taxa hjem, hvis den sidste bus er kørt, kan komme til at koste 500 kr.

nu sidder jeg her og er vildt misundelig.... hvor finder i den slags
piger???
jeg har sjældent ( men det sker da) brug for en babysitter til min knægt....
og jeg har ganske simpelt ikke kunne finde nogen "modne" piger der gider
passe en knægt en fredag eller lørdag aften ( eller en hverdag for den sags
skyld)...

normalt er jeg af den overbevisning at når jeg er børnefri ( han er weekend
barn) så kan jeg flyve og føjte som jeg vil..... men når vi har ungerne ( vi
har min kærestes datter hver anden weekend også*G*) så bliver vi altså
hjemme....

men det sker jo nu og da at der er noget uopsætteligt i de dage hvor vi har
børn i huset ( om det er en eller to er underordnet)...

men jeg ved ganske simpelt ikke hvor jeg skal finde de piger der er villige
til at være tilkalde sittere efter behov.....
nogen ideer?? og babysitting.dk er prøvet uden held

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Tomas O.

Dato : 21-08-02 07:31

Sabina Hertzum skrev:

SNIP

> men jeg ved ganske simpelt ikke hvor jeg skal finde de piger
> der er villige til at være tilkalde sittere efter behov.....
> nogen ideer?? og babysitting.dk er prøvet uden held

Hvad med at gå ned i den lokale fritidsklub og tage en snak med
lederen dernede.. måske han/hun kender en eller to.

Det gjorde en af mine venner og hun er meget glad for den pige hun
fandt.

--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.nyzone.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-02 07:42

Tomas O. <tfo@gmx.net> wrote:
> Hvad med at gå ned i den lokale fritidsklub og tage en snak med
> lederen dernede.. måske han/hun kender en eller to.
>
> Det gjorde en af mine venner og hun er meget glad for den pige hun
> fandt.

kanon ide takker... det vil jeg gøre

--

Fra : Nette

Dato : 21-08-02 09:54

"Tomas O."wrote
> Hvad med at gå ned i den lokale fritidsklub og tage en snak med
> lederen dernede.. måske han/hun kender en eller to.
>
> Det gjorde en af mine venner og hun er meget glad for den pige hun
> fandt.

Og det var nøjagtig på samme måde jeg i sin tid begyndte at passe børn

Nette

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-02 21:11

In article
"Michelle Martens" <michelle@blackzi.dk> wrote:

> Når jeg snakker om andre om hvad jeg får syntes de det er vildt
> så lidt jeg får for det for de får cirka omkring 30 - 45

Hvad siger dine arbejdsgivere når du fortæller dem at du får for lidt i
løn?

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Brian K

Dato : 21-08-02 08:49

> [...]
> men har svært ved at sige nej ,
> fordi jeg jo har passet hende siden hun var 1 1/2 år gammel.

sig til dem at du har snakket med dine veninder om hvad de får i løn, og at
du syntes det ville være rimligt hvis du steg i løn til 35 - 40 kr

Og jeg er sikker på at de ikke har lyst til at skulle finde en anden (da
deres barn jo kender dig)

Håber at du finder en løsning

Mvh
brian

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-08-02 21:49

> [...]
> De
> feriepenge,
>
> 50.- er måske lige i overkanten, men 35-45 vil være passende !

Hvorfor er 50,- i overkanten til en 15 årig, når du betaler en 10 årig 40 kr
i timen ?

Thore Jensen

Thore Jensen

Fra : Torben

Dato : 20-08-02 05:45

> Hvorfor er 50,- i overkanten til en 15 årig, når du betaler en 10 årig 40
kr
> i timen ?

Det er ikke mig han slår græs for, og dermed ikke mig der betaler !
/Torben

Fra : Brian K

Dato : 19-08-02 20:18

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes at du får alt for lidt.....

iforhold til hvad ? (hendes lommepenge på 50 - 100 kr om ugen)

> [...]
feriepenge,
> tillæg for "skæve" arbejdstider, pauser o.s.v.

Det er 2 forskellige ting, man kan ikke sammenligne at passe et barn privat
og være flaskedreng/pige i brugsen

> Fordi man arbejder privat skal man ikke snydes!

Det bliver hun heller ikke hvis hun får 300 kr om ugen

> [...]
> selv......
> Man kan jo selv overveje om vil nøjes med knap 40 kr i timen og så betale

Hun betaler ikke skat (frikortet eksistere vel stadig)

Mvh
brian

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-08-02 21:46

> "SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> iforhold til hvad ? (hendes lommepenge på 50 - 100 kr om ugen)

I forhold til at hun yder stykke arbejde, hvori der ligger et stort ansvar
og at det til tider kan være ret belastende.

> De
> feriepenge,
>

> Det er 2 forskellige ting, man kan ikke sammenligne at passe et barn
privat
> og være flaskedreng/pige i brugsen

Nej, det er nemmere at være flaskedreng i brugsen. Jeg HAR prøvet begge
dele, og udtaler mig på dette grundlag

> Det bliver hun heller ikke hvis hun får 300 kr om ugen

Nu kører du helt af sporet !!! Vi taler om timeløn her og 300 kr til 20 kr i
timen er således for 15 timers arbejde !!!

> Hun betaler ikke skat (frikortet eksistere vel stadig)

Nej det gør hun nok ikke. Det var netop også det jeg forudsatte ved at
spørge om du vil arbejde for 40 kr i timen, det svarer jo til godt 20 kr
efter skat !

Thore Jensen

Fra : Tomas O.

Dato : 20-08-02 05:22

SmaRTrxxv skrev:

SNIP
> Nej det gør hun nok ikke. Det var netop også det jeg
> forudsatte ved at spørge om du vil arbejde for 40 kr i timen,
> det svarer jo til godt 20 kr efter skat !

I skal nok klippe klistre denne desværre lange link:

http://www.hk-
ungdom.dk/hkwww/AFDELING/HKUNG.NSF/LinksLookup/2008E82A96FD0D61C12
569CA0053CD75?OpenDocument

En bagerjomfru skal have omkring 48 i timen når de er under 18.

Man kan ikke spise en 15 årig af med en 20'er.

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 20-08-02 05:26

Tomas O. <tfo@gmx.net> wrote:

> I skal nok klippe klistre denne desværre lange link:

Dette burde fungere uden saks og lim:

http://makeashorterlink.com/?E1D023091

Jacob

Fra : Tomas O.

Dato : 20-08-02 13:07

Jacob Twisttmann Jørgensen skrev:

> Dette burde fungere uden saks og lim:
>
> http://makeashorterlink.com/?E1D023091

Tak

Fra : Nette

Dato : 21-08-02 09:45

"SmaRTrxxv" wrote
> [...]
feriepenge,
> tillæg for "skæve" arbejdstider, pauser o.s.v.
>
> Fordi man arbejder privat skal man ikke snydes!

Dette ikke fordi jeg har en løsning på "problemet", men alligevel.....
Vidste du, at en uddannet pædagogvikar får 94 kr i timen?
Udbetalt giver det faktisk omkring 50 kr. Og det er endda med en uddannelse
bag sig.
En uudannet ung pige kan da ikke tjene lige så meget??

Nette

Fra : Torben

Dato : 21-08-02 10:38

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> wrote in message

> [...]
uddannelse
> bag sig.
> En uudannet ung pige kan da ikke tjene lige så meget??

Hvorfor ikke ? Og dog, du skriver jo selv at en uddannet pædagogvikar får
næsten dobbelt så meget - at pigen så har frikort, er da en helt anden sag.
Hvis hun tjener mere end hendes frikort, skal hun jo også betale skat !

Tjek forøvrigt lige HK Ungdoms hjemmeside:
http://www.hk-ungdom.dk/
- i toppen af siden er der et link der hedder: "Fritidsjob: Får du hvad du
skal?"

Og ja, jeg mener stadigvæk at 20.- er et latterligt beløb ;)

/Torben

Fra : Sott

Dato : 23-08-02 16:57

> Og ja, jeg mener stadigvæk at 20.- er et latterligt beløb ;)

Jeg kan så supplere tråden med, at jeg aldrig har betalt
nogen for at passe mine børn - i min familie "dækker
vi hinanden ind" på kryds og tværs, især mellem os søstre,
og ingen har nogensinde skulle have noget som helst for
det. Sådan har det også været mellem mig og mine venner,
lige med undtagelse af dengang jeg fungerede som dag-
plejemor i ca. ½ år for min venindes datter (jeg havde nu
tilbudt at gøre det gratis, det var også lykken for min dreng).

Mine yngre søstre kunne ikke drømme om at bede om
betaling og jeg selv har det på samme måde. Vi gør det
fordi vi gerne vil, og fordi vi elsker hinanden og hinandens
børn.

Jeg har så altid sørget for mad (gerne lækkert), evt.
videofilm og guf eller måske en sjælden gang lagt
penge til en biograftur - ligesom jeg har inviteret dem
med i Tivoli osv. hvis/når jeg havde råd.

Det er ikke rigtigt blevet til at jeg passer mine søstres
børn så meget, jeg har altid fuldt op at gøre selv, de
har til gengæld været helt ekstremt hjælpsomme med
at tage sig af mine. Jeg har så haft mine søstre boende
gratis i lange perioder og hjulpet dem på anden vis.
Og nu hvor mine børn er ved at være halvstore, så
er det dem, der aflaster mostrene lidt, og det vil de
gerne - for sådan går hjælpsomheden og glæden ved
hinanden jo i ring.

Nogle gange synes jeg, at det som man giver hinanden
i familien og blandt venner, som ikke koster nogen noget
- andet end tid og engagament - er det mest værdifulde
af alt.

- og så har jeg haft den store glæde at vide, at mine børn
aldrig er blevet passet af fremmede, og altid af nogen
som elskede dem, det er en god følelse.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 22-08-02 12:39

> [...]
> Vidste du, at en uddannet pædagogvikar får 94 kr i timen?
> Udbetalt giver det faktisk omkring 50 kr.
Men det er jo ikke Michelles skyld... det er skattens skyld.

> En uudannet ung pige kan da ikke tjene lige så meget?
Gør hun heller ikke! Med eksemplet 50 kr. ville hun tjene
ca. halvdelen det er faktisk ikke særlig meget. Mindstelønnen
for ufaglærte er ihvertilfælde større end 50 kr (tror jeg

Mvh Kasper

Fra : Nette

Dato : 22-08-02 22:19

"Kasper Navrbjerg" wrote
> [...]

> ca. halvdelen det er faktisk ikke særlig meget. Mindstelønnen
> for ufaglærte er ihvertilfælde større end 50 kr (tror jeg

Det kan da godt være, at jeg er naiv, men jeg går da klart ud fra at løn og
skat på sin vis er tilpasset hinanden nogenlunde.

Nette

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 23-08-02 12:45

> [...]
og
> skat på sin vis er tilpasset hinanden nogenlunde.

Det er de ikke IMHO - skatten er ALTID for høj
God weekend. Kasper

Fra : Puk

Dato : 20-08-02 16:00

> [...]

slet
> ikke at det er rimligt mere! Hvad syntes i at der er rimligt i

Jeg synes, du får for lidt i løn.
Personligt har jeg ikke børn men jeg har da selv passet børn, da
jeg var på din alder. Dengang fik jeg lige omkring 50 kr i timen
sort (jeg betalte altså ikke skat). Det er 13 år siden jeg var
på din alder.

Idag har jeg selv en hund, som jeg får min søster til at komme og
passe i 3 timer hver tirsdag, så jeg ikke skal skynde mig hjem
fra arbejde, men har en dag hvor jeg har lidt mere frihed. Min
søster er 16 år gammel. Jeg betaler hende 50 kr i timen. Vores
aftale er at hun kommer og går med hunden i en halv time til 45
minutter. Resten af tiden skal hun bare være her og holde hunden
lidt med selskab, måske engang imellem børste hunden. Hvad hun
ellers laver er op til hende. Hvis hun vil lave lektier, se
fjernsyn eller bruge computeren står det hende frit for.

Jeg kan se, at mange herinde måske vil synes, at det er mange
penge. Men det gør jeg ikke i betragtning af, hvad jeg får for
det.
Jeg får jo netop frihed for de penge jeg betaler hende.
Ubekymret frihed, hvor jeg kan hygge mig uden at spekulere på om
hunden mon trænger voldsomt til at komme ud. Jeg holder meget af
min hund og derfor vil jeg også gerne have, at den har det godt.
Det ved jeg den har, når min søster er her, så det betaler jeg
gerne for. Jeg vil også gerne have, at min søster har lyst til
at beholde jobbet, og jeg tror en god løn er med til at hun har
lyst til at blive ved også selvom det betyder et par ekstra
cykelture for hende. Samtidig vil jeg gerne have, at vi kan være
lidt fleksible, så hvis jeg gerne vil noget en onsdag istedet for
tirsdag, så snakker vi om det. Det tror jeg også en god løn er
med til at fremme.

Som sagt er det jo altså "kun" en hund. Men jeg tror egentlig at
mange af de samme ting gør sig gældende når det drejer sig om
børn. Nemlig at man ønsker en ansvarsbevidst, glad og pålidelig
hjælp. Børn er så bare et større ansvar end en hund er. Det er
vel egentlig den eneste forskel.

Jeg synes derfor du bør få minimum 50 kr i timen. Det ville jeg
selv med glæde betale for at vide, at mit barn var i gode hænder.

Mange hilsner
Puk