Ancistrus unger
Fra : Finn Stadel Nielsen

Dato : 18-02-01 20:55

Hej.

For nogle uger siden lagde nogle Ansistrus (har ikke lige artsnavnet
present) maller jeg har 30-40 æg, af to omgange. Det lykkedes at redde 11
unger af dem. Er det svært at få dem til at yngle, eller er det bare noget
alle gør. ?
De voksede utroligt hurtigt. I løbet af en uge var de allerede 1 cm og kunne
spise normalt - men det er også nogle store æg.

Bare jeg også kunne få noget ud af alle de scalareæg som mine scalarer
lægger, men jeg tror, på trods af deres tilsynaldende naturform, at de er
sterile (øv).

Hilsener,

Finn

Fra : Madsen

Dato : 18-02-01 22:54

"Finn Stadel Nielsen" <_finn.stadel@worldonline.dk> skrev:

> [...]
> De voksede utroligt hurtigt. I løbet af en uge var de allerede 1 cm og kunne
> spise normalt - men det er også nogle store æg.

Mon ikke det er den almindelige Ancistrus Spec.?

Hvis man er heldig at få fat i et godt ynglepar, så er de ret
villige til at yngle. Når det går bedst, så kommer der et nyt
kuld ca. hver 14. dag til tredje uge. Fra æggene bliver lagt
og til de klækkes, går der ca. 12 dage.
Min erfaring viser at æglægningen kan sættes igang med
et lille vandskifte med en anelse køligere vand.

Nu ved jeg ikke hvor dine Ancistrus har ynglet, men hvis det
f.eks er i en hul sten eller rod, så skulle det være muligt at
flytte den til et andet akvarie. Hannen passer æggene, så
ham kan du tage med over også. Han passer dem somsagt
i ca. 12 dage og herefter bliver de overladt til sig selv.
På det tidspunkt kan du så fange hannen fra og lade ungerne
gå alene. De kan sagtens opfostres med almindeligt tørfoder
som evt. lige dyppes ned under overfladen så det synker
hurtigere til bunds.

Jeg har et ynglepar som går helt amok i et 530 ltr.
De bliver dog ikke flyttet over i et andet akvarie når de yngler,
men får pt. lov til at gå i fred. 95% af ungerne bliver ædt når
de forlader den hule sten jeg har fundet til formålet, men det
gør ikke mig noget lige for tiden. I starten sugede jeg ungerne
ud med en slange lige inden de skulle til at forlade hulen og fik
ret hurtigt fyldt et 128 ltr. med ca. 300 Ancistrusunger.

Hannen bryder sig bestemt ikke om en slange der kommer
og tømmer hans bolig for unger og man kan jo egentlig godt
forstå ham.
På et tidspunkt begyndte han at æde æggene inden de blev
klækket og derfor valgte jeg at give ham lidt fred.
Det har hjulpet gevaldigt. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Silverflame

Dato : 19-02-01 11:16

Hej.
I den forbindelse, kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om formering af
maller. Jeg har nogle Xenocare (Går ud fra at det er dem der nu hedder
Ancistrus sp.). Hvor store er de ca. når de bliver kønsmodne? Og hvordan kan
man skelne mellem kønnene? Jeg har hørt at hannerene har tydeligere
'følehorn' på snuden, men... mine har slet ikke nogen!!! Måske er de bare
for små endnu...
MVH SF

Fra : Madsen

Dato : 19-02-01 14:08

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> man skelne mellem kønnene? Jeg har hørt at hannerene har tydeligere
> 'følehorn' på snuden, men... mine har slet ikke nogen!!! Måske er de bare

Ja svjv så er Ancistrus Spec og Xenocara den samme fisk.
Ifølge et link jeg fandt engang.
- så skulle det være til at skelne kønnene fra hinanden når de er
omkring 4 cm. Jeg har pt. nogle ungfisk som er omkring den
størrelse og ingen af dem har udviklet de her følehorn som hannerne
ganske rigtigt kan kendes på. Måske er de ikke gamle nok endnu,
eller også er det ene hunner. Jeg ved det ikke.

Jeg har en han og to hunner gående i et 530 ltr. Hannen har de her
følehorn på snuden, men hunnerne er helt glatte. De er vel ca. 10 cm.
i længden, men jeg ved ikke hvor gamle de er.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)