Oncable og lokalnetværk
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-08-02 20:46

Hej

Min svigerfar har fået Oncable, som pt. er tilsluttet 1 computter. Han vil
gerne have de andre 3 i huset tilslutter også, så kom vi til at diskuterer
om hvordan det skulle gøres.

Jeg mente bare det var et købe en 10 mbit hub tilslutte de 4 computtere og
modem'et i uplink og oprette lokalt netværk (lige som med Cybercity). Men
han siger at modem'et er tilknyttet den MAC adresse som det netkort der
sidder i maskine 1 og kan derfor ikke ændres andet end hvis Oncable ændre
det!.

Passer det og hvad skal vi i såfald bruge for at få det til at køre.

Mvh
Stef (som spændt venter på andres erfaringer)

Fra : Ivar

Dato : 16-08-02 21:55

Stefan Jacobsen skrev:

> Passer det og hvad skal vi i såfald bruge for at få det til at køre.

Ja, køb en billig router.
Når routeren er monteret , tror OnCable, at din svigerfar har fået en
ny computer, da OnCable ser routerens MAC-nr.
Registrer denne, det kan godt ske at I skal prøve nogle gange
.... TDC

Det er også muligt at købe et ekstra IP-nummer hos OnCable, så kan
man klare sig med en hub eller switch. Men da man som OnCable-kunde
betaler top priser, var det ikke den løsning jeg valgte ....hvorfor skulle de
have endnu mere ?

OnCable 230,- kr pr. mdr. for 256/64. Det er billigere end ADSL,
men tror ikke, at der findes en dyrere fællesantenne-udbyder

Ivar

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-02 09:42

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Stef (som spændt venter på andres erfaringer)

Hej Stef,

Jeg har selv OnCable, og har blot sat en Dlink DI 804 router (ca. 900 kr.
incl. moms) op.

Jeg kontaktede derefter OnCable, og fortalte at jeg havde skiftet netkort.
(Det er nemlig rigtigt at OnCable kobler IP'en på MAC adressen). - 3
minutter efter var jeg flyvende.

I routeren ligger der også en 100 Mb Switch.

Så kort og godt er det meget enkelt. - God fornøjelse.

FedePede

Fra : HB

Dato : 21-08-02 09:12

"news.inet.tele.dk" <FedePede> skrev i en meddelelse

> [...]
> minutter efter var jeg flyvende.
>
> I routeren ligger der også en 100 Mb Switch.
>
> Så kort og godt er det meget enkelt. - God fornøjelse.

Yo Pede.

Kan du beskrive lidt nærmere hvordan du har sat dette op, da jeg lige har
fået en forespørgsel på hvordan det kan laves.

Jeg var ikke klar over at Webspeed (OnCable) bruger MAC adressen, så jeg var
allerede klar med HUB og et simpelt TCP/IP netværk.

Det jeg tænker på er netværksopsætningen på de enkelte PCer du har i
netværket. Jeg er blevet spurgt om der kan kobles printere til i netværket
og jeg formoder det løses bedst med en printserver som får tildelt en IP
adresse, men bedre ideer modtages gerne.

Svar gerne i gruppen, eller brug min mailadresse.

På forhånd tak.

HB