Rekorder...?
Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-08-02 08:42

Når nu en anden kaster det med rekorder på bordet, vil jeg spørge om noget
der undrer mig : Hvad med alle de gode gamle lystfiskerrekorder, som f.eks
Plejdrups havørred, 24.5 kilo's gedden, Dinesen's laks fra Skjern Å etc
etc...? De rekordlister jeg har set de seneste måneder (f.eks på DSF's
hjemmeside) har alle været af nyere dato. Har man vendt bøtten, er startet
forfra eller hvad?

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-08-02 08:50

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> etc...? De rekordlister jeg har set de seneste måneder (f.eks på DSF's
> hjemmeside) har alle været af nyere dato. Har man vendt bøtten, er startet

På DSF's hjemmeside kan man da både finde Plejdrup og Dinesen:
http://www.sportsfiskeren.dk/info/rekorder/laks_ferskvand/
http://www.sportsfiskeren.dk/info/rekorder/havoerred_ferskvand/

Gedden på 24,5 kg. mangler. Hvor og hvornår er den fanget?

/Alex

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-08-02 08:59

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse

> På DSF's hjemmeside kan man da både finde Plejdrup og Dinesen:
> http://www.sportsfiskeren.dk/info/rekorder/laks_ferskvand/
> http://www.sportsfiskeren.dk/info/rekorder/havoerred_ferskvand/

OK - det vel nok nær de dårligste eksempler jeg kunne finde - det var blot
nogle af dem jeg kunne huske.

> Gedden på 24,5 kg. mangler. Hvor og hvornår er den fanget?

Erindrer ikke søen, men den figurerede som rekord i mange år, vistnok siden
midten af 50'erne. Den blev fanget juleaften, svjh, og fangeren løb i øvrigt
hjem og hentede et gevær han skød den for panden med 16.1k som, dansk
rekord kan enhver vist se er latterligt. Hvad mangler mere - som jeg kan
erindre? Jo - en 3.4 kilo's aborre svjh fra Tange sø. Jeg synes generelt den
rekordliste ser noget anderledes ud, end dem jeg memoriserede som knægt for
år tilbage [dvs, der mangler nogle fisk der var større end dem, der står på
den nuværende - men det kan være det måske ikke er så markant som det var
mit umiddelbare indtryk] BTW er lineklassefiskeri blevet "fint" eller finere
end gedigne rekorder? Er det noget, som nogle ala speciminfiskerne helt
bevidst går efter - eller jagter - nu om dage?

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-08-02 09:28

> [...]

> den nuværende - men det kan være det måske ikke er så markant som det var

Jeg synes også der mangler noget. Da jeg var knægt kan jeg huske at
rakorderne altid fandtes i ABU's "Napp och nyt", gad vide om disse var
mindre officielle en de nuværende, som også kan findes samlet på:
http://www.fiske-feber.dk/Rekorder/rekorder.asp

> BTW er lineklassefiskeri blevet "fint" eller finere
> end gedigne rekorder? Er det noget, som nogle ala speciminfiskerne helt
> bevidst går efter - eller jagter - nu om dage?

Jeg aner ikke hvad der driver folk til at fange en 5,8 kg. havørred på en
line med en brudstyrke på 2 kg. På mig virker det som en ren tåbelighed der
ikke har andet formål end...??? - Ja hvad formålet med engelsk
specimenfiskeri er, ud over en kraftig forøget risiko for en fisk med agn i
munden slipper fri, fatter jeg ikke en dyt af.

/Alex

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-08-02 09:48

> [...]
> rakorderne altid fandtes i ABU's "Napp och nyt", gad vide om disse var
> mindre officielle en de nuværende, som også kan findes samlet på:

OK - så er det heldigvis ikke noget jeg har drømt, eller udtryk for
alternativ erindringsforskydning Fiske-feberens liste er da ikke stort
bedre, synes jeg Rimterekorden holder heller ikke! Jeg fangede
adskillige gange kæmperimter ved Bornholm for 12-15 år siden, når jeg
fiskede efter ørred, også større end de 2.9k der angivet. Rekordfikseret som
jeg var, ville jeg med sikkerhed have anmeldt den hvis jeg havde muligheden
for at tage den rekord. Jeg hørte i øvrigt om rimter på 4.5 kilo og lidt
større, fanget af troværdige fiskere dengang.

> Jeg aner ikke hvad der driver folk til at fange en 5,8 kg. havørred på en
> line med en brudstyrke på 2 kg.

Rekorden, måske? Selv bruger jeg ultralet grej når jeg kan komme til det. At
fighte en springede 3.5k's gedde på 0-7 grams stang i Stensøen er en
forrygende oplevelse - desværre blev min seneste nyerhvervede UL-stang
knækket af en tankeløs hundeejers hund - men hvad, jeg havde da også haft
den i hele tre uger! I øvrigt bruger jeg line efter forholdende - dog typisk
tyndere end de fleste - men at bruge 0.15-0.16 line i vand med grøde, tang,
hvor der er kraftig vind og reel risiko for større fisk - det er ikke smart.
Vi skal også tænke på fiskenes ve og vel. Det er næppe sjovt at svømme rundt
med krogsæt, wobblere og den slags i munden. Generelt er jeg dog af den
opfattelse, at langt de fleste fisker med alt for tungt grej, og alt for
grove "tovværk".

> [...]
> specimenfiskeri er, ud over en kraftig forøget risiko for en fisk med agn
> munden slipper fri, fatter jeg ikke en dyt af.

At gå efter den største suder, karpe eller skalle forstår jeg egentlig godt.
Jeg forstår mindre dem der bruger en hel dag på at fange 37.5 kilo
gråskaller på dej i en sø midt i byen, som de slipper ud igen. Kvantitet kan
imho indenfor lystfiskeri ikke afløse kvalitet. Så hellere én ørred, torsk
eller gedde taget ved naturskønt område, med masser af udenomsoplevelser.
Medefiskeri på et professionelt plan er nærmest industrielt - men jeg skal
helt klart prøve det for alvor i ASK!

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-08-02 11:03

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med krogsæt, wobblere og den slags i munden. Generelt er jeg dog af den
> opfattelse, at langt de fleste fisker med alt for tungt grej, og alt for

Det er da en snak der er til at forstå
Selvfølgelig skal man heller ikke fiske på "tysker-vis" med en 13 fods
telefonpæl, påmonteret 0,6 line og en kaffemølle der kan trække en Land
Rover fri af mudder, når det man fisker efter er bækørreder i en
gennemsnitlig dansk å.
Men med de utroligt stærke liner man kan købe i dag, fisker jeg altid med
den maksimalt opnåelige brudstyrke under hensyntagen til hvor jeg fisker. En
0.20 i Karup å er måske "smart", men der skal ikke meget havørred og grøde
til at spolere oplevelsen.

> [...]
> eller gedde taget ved naturskønt område, med masser af udenomsoplevelser.
> Medefiskeri på et professionelt plan er nærmest industrielt -

Der om er vi fuldstændig enige! (Nu får vi nok alle landets medefiskere på
nakken

> men jeg skal
> helt klart prøve det for alvor i ASK!

WHERE?

/Alex

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-08-02 12:01

> [...]
> telefonpæl, påmonteret 0,6 line og en kaffemølle der kan trække en Land
> Rover fri af mudder, når det man fisker efter er bækørreder i en

LOL - nej, og det er da næsten heller ikke til at mærke hvis man har fisk
på. Jeg kan godt lide når selv små fisk virker store, eller de får mulighed
for at give modstand - det er vist det, nogle kalder at fiske med
"matchgrej".

> Men med de utroligt stærke liner man kan købe i dag, fisker jeg altid med
> den maksimalt opnåelige brudstyrke under hensyntagen til hvor jeg fisker.

Ja, jeg har hørt om noget der hedder "fireline" - som alle undtagen mig
sikkert fisker med. Det skal jeg helt klart prøve.

> 0.20 i Karup å er måske "smart", men der skal ikke meget havørred og grøde
> til at spolere oplevelsen.

Det er rigtigt - men 0.20 er trods alt (næsten mer' end) rigeligt på f.eks
kysten, eller i en sø uden grøde - synes jeg, med mindre man decideret går
efter grov fisk. Store fisk kan trækkes ind på endda meget tynde liner,
sålænge bremsen er god, stangen fleksibel - dvs kan lægge et ordentligt pres
på en fisk, samtidig med at bøje af for de værste nøk - og der ikke er
udenomsfaktorer såsom grøde, pæle, skarpe sten og den slags. Og så er der jo
lige det, at langt størstedelen af de fisk man fanger næppe kan
karakteriseres som store - selv med god vilje )

> WHERE?

Albertslund Sportsfisker Klub. Jeg har dog desværre ikke fået betalt
kontingentet endnu, men er blevet tilmeldt kystfiskergruppen, og skal
deltage i en seance med nogle børn ved Rådhussøen lørdag 8 dage - men
rigtigt medefiskeri/konkurrence vil jeg også prøve - mangler blot lige noget
ordentligt, lad os sige "professionelt" grej til den type fiskeri...

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-08-02 12:14

> [...]
noget
> ordentligt, lad os sige "professionelt" grej til den type fiskeri...

Jeg tror at http://www.hatting.dk forhandler professionelt franskbrød til at
sætte på krogen

/Alex

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-08-02 12:31

> Jeg tror at http://www.hatting.dk forhandler professionelt franskbrød til
at
> sætte på krogen

Hehe. Med korn i den helt rigtige hemmelige [indsæt navnet på kendt
lystfisker her] -blanding. Hvis jeg skal have nogle skaller (eller andet)
laver jeg blot dej. Jeg mødte nogen for en måneds tid siden, der blev helt
forvirrede over at jeg "ikke havde blandet noget i" - aner ikke hvad det
skulle være. Jeg troede det var løgn, da jeg opdagede at folk i dag er glade
for at fange sindssygt grimme put and take ørreder på dambrugspillelignende
agn (powerbait, som jeg har forstået det). Jeg havde hørt om det, men jeg
troede sågu kun det var amerikanere der kunne finde på den slags. Jeg er
endda blevet nødsaget til at købe "powerbait-kroge", for det var den eneste
type der var, i de små størrelser. Omvendt er det jo blot kroge som man
kendte dem fra gamle dage med "agn-holdere"...Nok om det. Det er sikkert
vældigt morsomt og hyggeligt - men (igen) temmelig kommercielt. Sådan er
det, når gamle ærkekonservative LYST-fiskere som jeg konfronteres med
udviklingen og de nye tider. Jeg mangler blot en stok, jeg kan true mine
medfiskere på den anden side af bredden med

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-08-02 13:16

> [...]
> agn (powerbait, som jeg har forstået det). Jeg havde hørt om det, men jeg
> troede sågu kun det var amerikanere der kunne finde på den slags.

Alt skidt fra USA kommer jo hertil før eller siden, så det er vel en del af
den "naturlige" udvikling.
Amerikanerne er nu ikke de mest ekstreme. Jeg har i Tokyo set en bette sø,
der knapt kunne kandidere til en børneswimmingpool, hvor japanske
forretningsfolk i deres pauser sad og fiskede karper. Disse forretningsfolk
var stadig iført deres arbejdsdress, og formedelst et antal yen i et
parkometer kunne de leje en fiskestang og retten til ½ times fiskeri.
Alle karper blev selvfølgelig smidt ud igen, som det sig hør og bør i et
vestligt avanceret samfund, hvor man ved ALT om naturbeskyttelse.

Jeg holder på den samme hest som dig, nemlig at jeg er LYST-fisker. Desværre
tror jeg vi er en uddøende race der langsomt erstattes af hvad jeg vil kalde
en kombination af hobbyfiskere og teknologifiskere. Men så længe de holder
sig væk fra min favorit-å, må de da gerne praktisere deres bøvlede måde at
hente dambrugsfisk på

/Alex

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 16-08-02 14:24

> [...]
> Alle karper blev selvfølgelig smidt ud igen, som det sig hør og bør i et
> vestligt avanceret samfund, hvor man ved ALT om naturbeskyttelse.

LOL! Japanerne er i det mindste konsekvente.

> [...]
kalde
> en kombination af hobbyfiskere og teknologifiskere.

Det er vel ikke rå ringe endda. Jeg tror, at uanset hvad, så handler det i
sidste ende om teknik - altså den basale teknik, viden og indlevelse i
hvordan fisk lever og tænker. Man kan købe sig fattig i grej og alskens
"teknologiske" metoder, men har man ikke en fundamental viden omkring fisk
og deres liv er det ikke meget værd.

> Men så længe de holder
> sig væk fra min favorit-å, må de da gerne praktisere deres bøvlede måde at
> hente dambrugsfisk på

Ork ja!

Fra : Alex Linaa

Dato : 17-08-02 13:27

> [...]
> "teknologiske" metoder, men har man ikke en fundamental viden omkring fisk

Jeps! - Sådan forholder det sig i den "rigtige" natur. Jeg har ofte fanget
en fisk på mit sædvanlige gule blink ved at ploppe det ned lige hvor fisken
stod, mens andre har gennempløjet åen med alskens isenkram uden af mærke
noget som helst.

Men når der fiskes i en sø/å hvor antallet af potentielt hugvillige fisk
afgøres af hvor mange man har hældt ud, og deres stressniveau afgøres af
hvor tæt de står, så kan den basale teknik og viden ikke bruges til en dyt.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-02 10:05

"Engelsk Specimenfiskeri" i.e. altså også dansk nu om dage, har intet med
lineklassefiskeri at gøre. Lineklassefiskeri er en havfiskerdisciplin, der
har bredt sig til ferskvand.
vh.
Thomas Vedel
(specimenfisker)

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-08-02 10:54

"Thomas" <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> lineklassefiskeri at gøre. Lineklassefiskeri er en havfiskerdisciplin, der

Så blev jeg så meget klogere - Tak

Jeg kalder det lineklassefiskeri for fremtiden.

/Alex

Fra : Robert Piil

Dato : 18-08-02 15:26

On Fri, 16 Aug 2002 09:41:58 +0200, "David A. D. Konrad"
> [...]

>etc...? De rekordlister jeg har set de seneste måneder (f.eks på DSF's
>hjemmeside) har alle været af nyere dato. Har man vendt bøtten, er startet

Har du prøvet at spørge DSF, evt. pr. mail?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 19-08-02 09:05

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at spørge DSF, evt. pr. mail?

Næh, egentlig ikke. Det var da en god ide

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 18-08-02 21:12

> [...]
> etc...? De rekordlister jeg har set de seneste måneder (f.eks på DSF's
> hjemmeside) har alle været af nyere dato. Har man vendt bøtten, er startet

Hej David

Den gedde du tænker på må være Grarup-gedden, der blev fanget i Grarup Sø
ved Haderslev. Den vejede 26,5 kg, og blev fanget i 1929 af en husmand, H.
Damkjer, og fangsten er sådan set veldokumenteret, bl.a. med et foto, men
den er aldrig anerkendt som lystfiskerrekord. Årsagen er, at den ikke er
fanget på stang, men på et selvfiskende redskab, der kaldes en geddedukke -
i dag et forbudt redskab. Desuden blev den ikke taget levende på land, men
skudt i hovedet inden - for de jagtinteresserede kan oplyses, at den blev
skudt med en patron til harejagt - og fisk, der skydes i vandet kan ikke
anerkendes.

Men i øvrigt har du ret i, at man for nogle fiskearter har "vendt bøtten".
Det gælder bl.a. gedde-rekorden, hvor rekordkomiteen har vurderet, at den
tidligere rekord (så vidt jeg husker en fisk på 19 kg) ikke var
tilstrækkelig dokumenteret. Der er også meget usikkerhed om vægten på
Plejdrups havørred, idet nogle kan fortælle, at den ved fangsten vejede mere
end det, den er opgivet til. Men om det er fordi vægten hos den første
købmand, den blev vejet hos var "profitoptimeret" eller om den endelige vægt
vejede for lidt, er der ingen, der ved.

Steen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 19-08-02 09:20

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skudt med en patron til harejagt - og fisk, der skydes i vandet kan ikke

OK - det lyder temmelig plausibelt! Retfærdigvis skal det siges, at jeg
faktisk huskede det som 26.5kg - desværre var jeg usikker, og antog, at jeg
forvekslede vægten med Dinesens Skjern Å laks, der vist havde samme vægt.
Man skal altid følge sin førsteintuition! Jeg troede ikke det var så mange
år siden, faktisk! I øvrigt kender jeg en anden historie, der er ganske
udokumenteret - det var en tysker der i 80'erne fangede en mere end 1½ meter
lang gedde i Krashave mose. Rygterne havde i mange år svirret om
kæmpegedde - blandt andet skulle den have taget et barn i søen. Tyskeren
holdt dog mund om fangsten, og smuglede den over grænsen - han troede nemlig
han skulle betale told i forhold til vægten. Jeg tror det må have været 86
eller 87. Jeg har selv set gedder fanget på omtrent 15kg, så det undrer mig
at rekorden ikke er højere - trods alt. Og så har jeg som kuriosum hørt om
en 35 kilo's taget udfor Arnager på en gammeldaws' fritidsfiskers
torskeline...

> [...]
> end det, den er opgivet til. Men om det er fordi vægten hos den første
> købmand, den blev vejet hos var "profitoptimeret" eller om den endelige

Se - det anede jeg ikke! Den ser altså også stor ud, men om det skyldes
Plejdrups lidenhed eller fiskens størrelse er jo svært at afgøre. Teorien
omkring den fiksede vægt er nok mere sandsynlig end usandsynlig )