Hvad er en server?
Fra : Snavox

Dato : 16-08-02 07:25

Hej.

Måske et dumt spørgsmål, men alligevel.

Min kones arbejde skal have ny server og har fået nogle tilbuds, som
simpelthen er skyhøje.

Jeg har kigget på specs. hos f.eks. Dell, og mange af de maskiner, de kalder
for servere, ser for mig ud til at være ganske almindelige computere, nogle
så med et såkaldt "server chipset" - ved nogen, hvori det specielle ligger
ved det.

Men ellers kan man vel bare sammensætte en computer med godt med RAM, nogle
hurtigere diske og et ikke alt for eksperimentelt bundkort, og så burde det
køre.

Eller er der noget, jeg helt har misforstået?

Venlig hilsen Poul

---

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 16-08-02 08:06

Snavox wrote:

> Hej.
>
> Måske et dumt spørgsmål, men alligevel.
>
> Min kones arbejde skal have ny server og har fået nogle tilbuds, som
> simpelthen er skyhøje.

[SNIP]

En server er blot en maskine med nogle særlige opgaver - serveropgaver.

Det kan være filserver, loginserver, printserver, DNS server, o.s.v.

Hvor kraftig maskinen skal være, og hvilke komponenter den skal
indeholde, afhænger af, hvilke services den skal udføre, og hvor
kraftigt hardware de kræver.

Venligst
Flemming

Fra : ab

Dato : 16-08-02 08:48

En professionel server er ikke "bare" en almindelig PC. Der er ofte tale om
computere, der kan serviceres (udskiftning af harddiske m.v.) uden
nedlukning og opbygget med flere funktioner kørende parallelt i kraftige
industrikabinetter. Systemerne er jo designede til at køre uafbrudt i
årevis.

ab

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-08-02 10:28

"Snavox" <chrispo@post6.tele.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> kalder for servere, ser for mig ud til at være ganske almindelige
> computere, nogle så med et såkaldt "server chipset" - ved nogen, hvori

Hotplug diske, PSU, PCI-kort osv.
Redundant power supply
ECC RAM
En sammensætning som fabrikanten har sammensat og testet for brug til 24/7
drift.
Mulighed for SLA/On-site service.

Man kunne sikkert selv sammensætte en server for 20K som måske hos
Dell/IBM/Compaq&HP osv. koster 28K, men det er sgu noget rarere at vide at
hvis fx. en disk står af, ringer du og 4 timer senere står der en tekniker
som bare bytter disken ud med en ny.

Hvis man selv havde lavet severen, tja så skulle du igang med garantibevis
og fremsendelse af defekt enhed osv.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-08-02 09:24

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message

> [...]
> hvis fx. en disk står af, ringer du og 4 timer senere står der en tekniker

Øhh hehe, men hvad så med det som er på disken??

Det plejer nu ikke være den store opgave at udskifte en disk... Men at få
genstabt de tabte data, er jo en anden sag....

Hvis der er backup på hele lortet.. Begynder teknikeren fra Dell så på at få
det hele op og køre igen?

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 17-08-02 09:43

> [...]
> genstabt de tabte data, er jo en anden sag....
>
> Hvis der er backup på hele lortet.. Begynder teknikeren fra Dell så på at

Nej, han skifter bare disken, og eftersom nedetiden er en vigtig parameter
for dig, så har du konfigureret dine diske i raid, så der går intet tabt ved
udskiftning af den defekte disk. Og har du været rigtig smart så har du
valgt hotplug diske, så skiftes diskene uden at lukke serveren ned.

Men tråden et OT her, så FUT dk.edb.hardware.server

/Brian

Fra : BOH

Dato : 17-08-02 10:00

> "Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> Øhh hehe, men hvad så med det som er på disken??

Hvis man kører RAID 5 er det ikke noget problem, at udskifte diske.
Det er såkaldt fejltolerant, og kan tåle at en eller flere diske står af,
alt efter konfigurationen.

Man skelner mellem hardware raid og software raid.
I hardware raid sidder diskene tilsluttet en raid controller, i software
raid er det som navnet antyder software styret.

Der skal min. 3 fysiske harddiske til en RAID 5.
I RAID 5 med _n_ diske, vil paritetsinformationer optage en _1/n_ af
pladsen.
Hvis man f.eks. kører med 3 diske, vil 1/3 af pladsen på hver disk gå til
paritet.

Hvis en disk fejler, vil data hermed stadig være tilgængelig.

Yderligere kan man have harddiske som står standby til en anden disk fejler,
en så kaldt _hot spare_.
Den tager over og erstatter den fejlede disk. Der vil gå noget tid, hvor
raid'et genopbygger data på den *nye* disk.
Begrebet _warm spare_ støder man også på, normalt udtryk for at disken ikke
er i omdrejninger, men
*spinder op* når der er behov for den.

Mvh Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-08-02 19:31

On Fri, 16 Aug 2002 08:24:52 +0200, "Snavox"
<chrispo@post6.tele.dk> wrote:

> Måske et dumt spørgsmål, men alligevel.

Ikke dumt, bare fejlplaceret. Der er en gruppe, der er beregnet
til snak om server-hardware. Den hedder ikke særlig overraskende
dk.edb.hardware.server. Netværksgruppen her er derimod beregnet
til snak om netværk.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 16-08-02 20:39

Hejsa

Servere er et vidt begreb, det har du ret i.
Men få og betydningsfylde forskelle fra alm Desktop-PC'ere og workstations
er:
1. OS - Et server-OS er specielt udnyttet/udviklet til netværks- og services
resourcer. og er selvf. _meget_ dyrere end win98se
2. Hardware - der er ofte specielle bundkort og kontroller kort, således at
den fx kan have 2-4 CPU og RAM hertil, samt RAID med hotplug, og fx også
redundante powersupply.
3. Fysik - hardware/kabinet er oftes møntet på rack-montering eller andet,
fx drivebays, med mulighed for mange diske.

Det ovenstående gør en rigtig server væsenlig mere omkostningsfyld end en
workstation eller desktop PC.

HTH
Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-08-02 10:09

"Snavox" <chrispo@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> så med et såkaldt "server chipset" - ved nogen, hvori det specielle ligger

Advarsel: Bilanalogi forude!

En server er en stor lastbil, og den er beregnet til noget andre
opgaver end den personbil du har til hjemmebrug. Du kan selvfølgelig
køre til bageren efter brød i dem begge to...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn