/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
2 styresystemer
Fra : Luke2000


Dato : 16-08-02 06:54

Jeg har en computer hvor jeg skal bruge 2 styresystemer, Windows 2000
ligger på computeren nu, jeg skal så have Windows 98 ind på samme tid ..
Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre det ??? Jeg har 2 harddiske,
hvis det skal bruges.



--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


 
 
Martin K (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin K


Dato : 16-08-02 08:47

Luke2000 wrote:
> Jeg har en computer hvor jeg skal bruge 2 styresystemer, Windows 2000
> ligger på computeren nu, jeg skal så have Windows 98 ind på samme tid
> .. Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre det ??? Jeg har 2
> harddiske, hvis det skal bruges.

Det er ikke noget problem. Du behøver ikke engang to harddiske. 2
partitioner på den samme harddisk er nok. Hvordan man gør det ved jeg
imidlertid ikke, da jeg kører Win2000, og den kan jo det hele : )

Anyway, så tror jeg bare du skal installere Win98 på den anden harddisk, så
burde en bootmenu komme til syne...

--
Martin K



Edmund (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 16-08-02 09:56

Martin K skrev:

> Luke2000 wrote:
>> Jeg har en computer hvor jeg skal bruge 2 styresystemer, Windows 2000
>> ligger på computeren nu, jeg skal så have Windows 98 ind på samme tid
>> .. Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre det ??? Jeg har 2
>> harddiske, hvis det skal bruges.

> Anyway, så tror jeg bare du skal installere Win98 på den anden
> harddisk, så burde en bootmenu komme til syne...

Nej, man skal installere win98 først, det er win2000 der laver
bootmenuen

--
Mvh Edmund


Edmund (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 16-08-02 10:52

Edmund skrev:

> Martin K skrev:
>
>> Luke2000 wrote:
>>> Jeg har en computer hvor jeg skal bruge 2 styresystemer, Windows
>>> 2000 ligger på computeren nu, jeg skal så have Windows 98 ind på
>>> samme tid .. Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre det ??? Jeg
>>> har 2 harddiske, hvis det skal bruges.
>
>> Anyway, så tror jeg bare du skal installere Win98 på den anden
>> harddisk, så burde en bootmenu komme til syne...
>
> Nej, man skal installere win98 først, det er win2000 der laver
> bootmenuen

How do I install Windows® 98/Me after I've installed XP?
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

Husk at dit C-drev med Win2000 skal være fat32

Har du ikke nogle data i win2000 som du vil gemme er det bedste at
installere Win98 på C og så Win2000 på D.M
Mange programmer til Win98 vil også meget gerne smide sine data på
c-drevet.

Hvis du installerer Win98 på d-drevet burde du vel egentlig også
bagefter kunne reparere din win2000 indstallation med Win2000 cden og
på den måde reparere boot. Man kan med WinXP så mon ikke også det virker
i W2000

--
Mvh Edmund


Edmund (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 16-08-02 14:08

Edmund skrev:

> Hvis du installerer Win98 på d-drevet burde du vel egentlig også
> bagefter kunne reparere din win2000 indstallation med Win2000 cden og
> på den måde reparere boot. Man kan med WinXP så mon ikke også det
> virker i W2000

En bedre metode: Hvis du altså vil beholde din nuværende W2000

Du har din W2000 på C: går jeg ud fra
Indstaller så Win 98 på D:
Indstaller så en helt ny W2000 på E: Så for du en bootmenu med to W2000
og en Win98
Du kan så bagefter vælge at slette den nye install af W2000

Hvis du ikke ønsker at beholde nr.2 install af W2000 kan du hvis du vil
spare tid afbryde W2000 installationer når den genstarter første gang.
Når der kommer en bootmenu frem hvor du kan vælge mellem Win98 og W2000
start så win98 og ret boot.ini filen der er på c-drevet, så den passer
til din gamle W2000.

Inden du starter indstallation af noget som helst ville jeg tage en kopi
af alle rodfilerne på c-drevet og komme dem på diskette. Især filene
NTLDR og ntdetect.com er vigtige hvis noget skulle gå galt.
Når du så har fået alt til at køre, tag så igen en kopi af alle
rodfilerne især bootsect.dos

Disse filer er rare at have hvis man en gang skal starte helt forfra,
man kan så slippe for at køre en eksta install af W2000

--
Mvh Edmund


Jens Petersen (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Petersen


Dato : 16-08-02 19:18

On Fri, 16 Aug 2002 15:07:33 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid> wrote:


>Indstaller så Win 98 på D:


Kan man det?

--
Jens

Kinky is using a feather. Perverted is using the whole chicken.

Edmund (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 16-08-02 19:22

Jens Petersen skrev:
>> Indstaller så Win 98 på D:
>
> Kan man det?

Ja, hvis både c og d er fat32
I starten af Win98 installation kan man skrive at det skal være på
D:\windows

--
Mvh Edmund


Jens Petersen (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Petersen


Dato : 16-08-02 20:05

On Fri, 16 Aug 2002 20:21:30 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid> wrote:


>> Kan man det?
>
>Ja, hvis både c og d er fat32
>I starten af Win98 installation kan man skrive at det skal være på
>D:\windows

Nå, ikke fordi jeg vil gøre det, jeg mente bare at Dos og derivater af
Dos kun kunne installeres på C:


--
Jens

Ain't nobody here but us chickens.

Edmund (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 16-08-02 20:13

Jens Petersen skrev:
>> Ja, hvis både c og d er fat32
>> I starten af Win98 installation kan man skrive at det skal være på
>> D:\windows
>
> Nå, ikke fordi jeg vil gøre det, jeg mente bare at Dos og derivater af
> Dos kun kunne installeres på C:

Jeg blev også først klar over det for en måned siden
Jeg har pt en win98 på mit E-drev og XP på D og H


--
Mvh Edmund


Jens Petersen (17-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Petersen


Dato : 17-08-02 13:54

On Fri, 16 Aug 2002 21:13:18 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid> wrote:


>> Nå, ikke fordi jeg vil gøre det, jeg mente bare at Dos og derivater af
>> Dos kun kunne installeres på C:
>
>Jeg blev også først klar over det for en måned siden
>Jeg har pt en win98 på mit E-drev og XP på D og H

Men så KRÆVER den vel at boote fra C: og har systemfiler liggende der
og resten af systemet på E:

Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.

--
Jens

Even Murphy's Law doesn't work all the time.

Edmund (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 18-08-02 09:54

Jens Petersen skrev:

> On Fri, 16 Aug 2002 21:13:18 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid> wrote:
>
>
>>> Nå, ikke fordi jeg vil gøre det, jeg mente bare at Dos og derivater
>>> af Dos kun kunne installeres på C:
>>
>> Jeg blev også først klar over det for en måned siden
>> Jeg har pt en win98 på mit E-drev og XP på D og H
>
> Men så KRÆVER den vel at boote fra C: og har systemfiler liggende der
> og resten af systemet på E:

Det er ihvertfald sådan jeg har gjort det. om det så er muligt at gøre
det anderledes med de moderne motherboards tør jeg ikke sige.

> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.

Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i

--
Mvh Edmund


Henning Præstegaard (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 18-08-02 21:03

Edmund wrote:
>> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.
> Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i
>
Surprice. Det kan WinMe også. Jeg fortæller ikke, hvordan jeg fandt
ud af det.

mvh
Henning



LarsS (18-08-2002)
Kommentar
Fra : LarsS


Dato : 18-08-02 23:01

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> wrote in message
news:R3T79.83$9H1.2033@news.get2net.dk...
> Edmund wrote:
> >> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.
> > Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i
> >
> Surprice. Det kan WinMe også. Jeg fortæller ikke, hvordan jeg fandt
> ud af det.


Nåja, det ka win98 da osse, i bios-boot vælges hd,
den blir så til C (bootdrev) uanset hvor den sidder.

/LarsS


Jens Petersen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Petersen


Dato : 19-08-02 22:03

On Mon, 19 Aug 2002 00:01:16 +0200, "LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk>
wrote:

>> >> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.
>> > Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i
>> >
>> Surprice. Det kan WinMe også. Jeg fortæller ikke, hvordan jeg fandt
>> ud af det.
>
>
>Nåja, det ka win98 da osse, i bios-boot vælges hd,
>den blir så til C (bootdrev) uanset hvor den sidder.

Men hvor mange programmer virker så, når du har installeret Win98 på
d: og derefter fjerner c: så d: bliver til c:?

På NT beholder den det drevbogstav den er blevet tildelt og kan derfor
virke uden at der er et c: drev.

--
Jens

But someone has to do it!

LarsS (20-08-2002)
Kommentar
Fra : LarsS


Dato : 20-08-02 01:30

Jens Petersen skrev:
> LarsS skrev:

> >> >> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.
> >> > Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i

> >> Surprice. Det kan WinMe også. Jeg fortæller ikke, hvordan jeg fandt
> >> ud af det.

> >Nåja, det ka win98 da osse, i bios-boot vælges hd,
> >den blir så til C (bootdrev) uanset hvor den sidder.

> Men hvor mange programmer virker så, når du har installeret Win98 på
> d: og derefter fjerner c: så d: bliver til c:?
> På NT beholder den det drevbogstav den er blevet tildelt og kan derfor
> virke uden at der er et c: drev.


Jamen der er jo ikke noget med at "fjerne C så D blir C". BEGGE hd
sidder altid i systemet, i bios skiftes simpelthen bootdisk og dermed
skifter hd bogstav. (I bios kan boot-hd vælges og denne blir C, uanset
hvor på controlleren den sidder, lissom der iøvrigt kan vælges scsi-hd
som bootdisk og så blir dén C=bootdisk, og det vil jo osse sige at
alle windows er installeret mens bootdisk=C). Med 2 aktive, primære
hd (som altså kan skiftes mellem C=bootdisk og D) blir "første" logiske
hd (ligemeget hvor den sidder, men altså den logiske hd der sidder først
på controlleren) så altid E, og den bruger jeg så til "fælles" mapper
(Favorites, OE-lagring, download, etc.) og til fælles små-programmer
& utils for de aktive boot-diske (med hver sit windows).

/LarsS







Jens Petersen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Petersen


Dato : 21-08-02 16:51

On Tue, 20 Aug 2002 02:30:13 +0200, "LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk>
wrote:


>Jamen der er jo ikke noget med at "fjerne C så D blir C". BEGGE hd
>sidder altid i systemet, i bios skiftes simpelthen bootdisk og dermed
>skifter hd bogstav. (I bios kan boot-hd vælges og denne blir C, uanset
>hvor på controlleren den sidder, lissom der iøvrigt kan vælges scsi-hd
>som bootdisk og så blir dén C=bootdisk, og det vil jo osse sige at
>alle windows er installeret mens bootdisk=C). Med 2 aktive, primære
>hd (som altså kan skiftes mellem C=bootdisk og D) blir "første" logiske
>hd (ligemeget hvor den sidder, men altså den logiske hd der sidder først
>på controlleren) så altid E, og den bruger jeg så til "fælles" mapper
>(Favorites, OE-lagring, download, etc.) og til fælles små-programmer
>& utils for de aktive boot-diske (med hver sit windows).

Åhjo, men det hele startede med at der var installeret NT på C: og nu
ville NN gerne have 98 også. Spørgsmålet var så om det kunne køre på
D:

NT er ligeglad med om der er et C: drev, den booter fint på D: uden at
der er en C: på den primære master.

Jeg fandt ud af det en gang jeg havde fjernet mit C: drev og ikke
havde fået strappet D: om.

--
Jens

But someone has to do it!

mistral (16-08-2002)
Kommentar
Fra : mistral


Dato : 16-08-02 10:52


> Det er ikke noget problem. Du behøver ikke engang to harddiske. 2
> partitioner på den samme harddisk er nok. Hvordan man gør det ved jeg
> imidlertid ikke, da jeg kører Win2000, og den kan jo det hele : )

Eller en partition hvor man bruger forskellige biblioteker til de to
styresystemer.

> Anyway, så tror jeg bare du skal installere Win98 på den anden harddisk,

> burde en bootmenu komme til syne...

Start med at formatere din hd. så er du sikker på du ikke blander noget
sammen ;). installer nu 98, og 2000 til sidst. husk under 2000
installationen kommer der vist et skærmbillede hvor der står noget om du vil
beholde det nuværende system.

jeg kunne godt tænke mig at vide hvad årsagen er at du ikke bare vil køre
med 2000.

mvh Tor Lund



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste