MS Windows
briani 27239
Problemer med ÆØÅ i DOS box under Windows ~
Fra : Soeren Dalby

Dato : 15-08-02 22:26

Jeg har et karakterproblem med en DOS-box under Windows 98, soom jeg ikke
har kunne løse.

Det er det famøse cent-tegn, som optræder i stedet for ø, men denne dos-box
er sat til codepage 865 på såvel skærm som keyboard, og det løste problemet
i den oprindelige DOS, men tilsyneladende ikke når man kører det under
Windows.

Det er kun i fuldskærms-mode at problemet opstår, men cent tegnet også
optræder på udskrifter fra WordPerfect (som er det program, der afvikles i
DOS-boxen), så karaktersættet synes at skifte, når man skifter fra Vindue
til fuld skærm.

Når denne optræder i udskriften, siger al sund fornuft, at det er keyboardet
der er fejlkonfigureret, men det er også sat til codepage 865

På forhånd tak

--
Med venlig hilsen / Best regards

Søren Dalby

http://www.dalbydata.dk
http://www.dalbydata.dk/soeren_dalby.html

Fra : Madsen

Dato : 15-08-02 23:47

Soeren Dalby skrev:

> [...]
> denne dos-box er sat til codepage 865 på såvel skærm som keyboard,
> og det løste problemet i den oprindelige DOS, men tilsyneladende

Hvad sker der hvis du stiller det til 850?

Madsen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-08-02 16:01

On Thu, 15 Aug 2002 23:25:37 +0200, "Soeren Dalby"
<nospam@nospam.com> wrote:

> [...]
>DOS-boxen), så karaktersættet synes at skifte, når man skifter fra Vindue

Fra min WP 5.1 Tips samling:
=======8<==============
WP-tips Primært for WP 5.1 (Mange virker sikkert også med 5.0)
WP /CP=865 skriver ø på bl.a. IBM Proprinter
=======8<==============
Ovenstående klip bliv fint printet med Win98 og HP Laserjet 5L
uden at benytte WP /CP=865, altså kun WP som start.

>Når denne optræder i udskriften, siger al sund fornuft, at det er keyboardet
>der er fejlkonfigureret, men det er også sat til codepage 865

Hvis der er et korrekt ø på skærmen må det vel være en fejl i
printerdriveren.

Her følger til sammenligning de mest væsentlige linier i min
Config.sys og Autoexec.bat.
Husk at gemme en kopi af filerne hvis du vil lave ændringer.

Config.sys:
DOS=Umb,High,Auto
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE RAM /MIN=0 I=B000-B7FF
country=045,865,C:\WINDOWS\command\country.sys
deviceHIGH=C:\WINDOWS\command\display.sys con=(ega,,1)
deviceHIGH=C:\WINDOWS\command\ansi.sys
FILES=40
BREAK=ON
BUFFERS=40

Autoexec.bat:
@ECHO OFF
VERIFY ON
SET TEMP=C:\TEMP
SET TMP=C:\TEMP
SET PKTMP=C:\TEMP
SET DIRCMD=/A/OE/4
SET WINPMT=ALT+F4 Í Exit $p$g
mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\command\ega.cpi)
mode con codepage select=865
LH keyb dk,,C:\WINDOWS\command\keyboard.sys
PATH C:\;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;D:\TOOLS\BAT;

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Soeren Dalby

Dato : 16-08-02 19:55

Hej Jørgen,

Tak for dit svar. Jeg vil anbefale at starte wp op med dit hint.

Jeg var måske ikke præcis i mine formuleringer omkring fejlkilde.
Cent-tegnet optræder både på skærm og printer, hvilket giver mig indtryk af,
at keyboard'et rent faktisk afleverer et cent-tegn.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-08-02 13:53

On Fri, 16 Aug 2002 20:54:39 +0200, "Soeren Dalby"
<nospam@nospam.com> wrote:

>Tak for dit svar. Jeg vil anbefale at starte wp op med dit hint.

Som jeg opfatter det, hjælper det kun på udskriften på nogle IBM
printere, men det er jo let at forsøge.

>Jeg var måske ikke præcis i mine formuleringer omkring fejlkilde.
>Cent-tegnet optræder både på skærm og printer, hvilket giver mig indtryk af,
>at keyboard'et rent faktisk afleverer et cent-tegn.

Win98 og WP 5.1, med de startfiler du så i mit sidste indlæg,
viser her fint korrekt ø i både fuld skærm og vindue.

Der er vel ikke en lille tyrkfejl i en af startfilerne eller
keyboarddriveren er udskitet med en uoriginal.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]