Hvad laver en søllesætter ?
Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 15-08-02 21:14

Ved en vielse i 1827 er manden søllesætter !

Hvad laver han så ?

Venlig hilsen

Niels Engel

Fra : Paul Knudsen

Dato : 15-08-02 21:58

Et gæt kunne være at han var sold-sætter.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 15-08-02 22:15

"Paul Knudsen" <paul@kpknudsen.dk> skrev i en meddelelse
> Et gæt kunne være at han var sold-sætter.

Tak for svaret Paul .... men desværre bliver jeg ikke klogere.
Hvad lavede en sold-sætter ?

Har prøvet at slå både søllesætter og soldsætter op i Otto Kalkars ordbog -
uden held.

Niels Engel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-08-02 22:37

"Niels Jørgen Engel" <niels.engel@skolekom.dk> skrev Thu, 15 Aug 2002
22:14:21 +0200

>Ved en vielse i 1827 er manden søllesætter !

Mon ikke det er soldsætter.?

>Hvad laver han så ?

Solde.

Dvs. han lavede solde til at rense korn (mv.) på.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Dorthe Skall

Dato : 16-08-02 06:20

Hej Niels Jørgen

Et bud på søllesætter: Inden for vævning bruges ordet søller, det er de
dobbelttråde med huller i hvor trendtråden skal igennem for at danne mønster
i vævningen.
Ved ikke om du kan bruge det til noget.

Med Venlig Hilsen
Dorthe Skall

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 16-08-02 09:23

Hej Dorthe!

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige.

Ordbog for slægtsforskere af Heini Madsen siger at
en sølle er "kanten på vævet stof".

Med venlig hilsen

Poul Erik Vad Nielsen

Fra : BØRGE ASKHOLM

Dato : 16-08-02 08:58

"Niels Jørgen Engel" <niels.engel@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
> Ved en vielse i 1827 er manden søllesætter !

Jeg personligt tror det har noget med møllebyggeri at gøre. På vindmøller
ligger der i hatten, der hvor mølleakslen hviler, en _sten_ der, så vidt min
teflonhukommelse rækker, hedder en _sølle_ eller lignende stavemåde.

Nu er der ikke mange møllebyggere tilbage her i landet, men der kunne hænde
at være en enkelt, ellers er muligheden at spørre på et museum.

Venligst

Børge Askholm

Fra : Jean Seeberg

Dato : 16-08-02 21:48

Hej Niels.

Her er et citat fra :
http://www.american-pictures.com/dansk/jacob/far/JH.minder.5.Hjemmet.Allersl
ev.htm

Økonomien i vort hjem var ikke særlig strålende. Fars løn som
valgmenighedspræst var lille. Lidt tjente han ved foredrag og artikler, han
skrev. Men mor forsøgte at hjælpe på økonomien ved selv at holde foredrag,
arrangere vævekursus, og selv væve en del. Så jeg blev ofte sat til at
hjælpe med at sætte en væv op, gøre den klar til vævning. Det drejede sig om
at lave trend, rulle denne op på bommen, siden "sølle", og binde skafter op.
Det var både til kludetæpper, lyseduge, gardiner, møbelstoffer og duge.

Hilsen Jean

jean@seeberg.dk